Inlägg från: Danielaa |Visa alla inlägg
  • Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • Danielaa

lycklig78: Jag har ett dubbek efternamn sen innan (efter mamma å pappa... ) å jag skriver med båda när jag skriver min namnteckning...

• Danielaa
    Anettan73 skrev 2008-07-02 10:07:08 följande:
    Jag behåller och tar hans i mellan. Han tar mitt och tar hans eget i mellan.
    De va ju smart, då får ni ju samma följd på de oxå... Så har jag inte tänkt innan!
  • Danielaa
    lycklig78 skrev 2008-07-02 10:05:19 följande:
    Måste man det? Jag har 2 långa.
    Nä, man kan nog skriva typ *förnamn* "A" *Efternamn* ("A" e alltså de efternamn du har i mitten om man säger så...)
  • Danielaa

JAg e ensam om mitt efternamn oxå så jag byter absolut inte. Min m2b har ett vanligt -son namn så ska nån byta eller lägga till så blir de han...

zozo: Menar absolut inte att man SKA byta eller att man skulle va "mindre gifta" om man inte gjort de, vet bara att de e vanligt att man gör de...

• Danielaa
    20080802 skrev 2008-07-02 11:28:14 följande:
    Jag byter bort mitt mycket vanliga -son till hans halvvanliga -ström. För mig känns det bra i magen att heta samma som resten av familjen (barnen har hans namn) och då jag har ett ganska ovanligt förnamn så har min indentitet aldrig legat starkt i efternamnet. Jag har dock ändrat mig på sistone och ska behålla mitt eget som mellannamn, åtminstone ett tag. Har just nu ingen fast anställning och hoppas få en via kontakter. Insåg att jag inte hade fått nuvarande projektanställning om inte rätt person hade känt igen mitt namn. Så son-namnet får vara kvar tills jag etablerat mig med ett nytt.
    Kan nog va en bra idé som du säger, man e ju "känd" me sitt vanliga namn..

Anledningen till tråden va bara rent nyfikenhet från min sida, ville bara veta hur ni gör å varför, alla har ju olika förklaringar... Lägger absolut inga värderingar i hur ni gör m a o utan e bara helt enkelt nyfiken!
  • Danielaa
    Krystal skrev 2008-07-02 11:19:47 följande:
    Jag kommer att ta min m2b efternamn. Har ett -qvist namn medan han har ett två delat adligt efternamn.Ända sedan jag var liten har jag gillar två delande efernamn, (tror jag fick det ifrån Zorro med Diego de la Vega ) så jag byter gladeligen till hans. Mitt nuvarande efternamn har jag bara haft i 14 år (mina föräldrar gifte sig), innan det hade jag ett -son namn i nästan 16 år...
    Haha, härligt att få inspiration ända sen man va liten så!
Svar på tråden Byter ni efternamn?