Inlägg från: 20080802 |Visa alla inlägg
  • 20080802

Byter ni efternamn?

Jag byter bort mitt mycket vanliga -son till hans halvvanliga -ström. För mig känns det bra i magen att heta samma som resten av familjen (barnen har hans namn) och då jag har ett ganska ovanligt förnamn så har min indentitet aldrig legat starkt i efternamnet. Jag har dock ändrat mig på sistone och ska behålla mitt eget som mellannamn, åtminstone ett tag. Har just nu ingen fast anställning och hoppas få en via kontakter. Insåg att jag inte hade fått nuvarande projektanställning om inte rätt person hade känt igen mitt namn. Så son-namnet får vara kvar tills jag etablerat mig med ett nytt.

• 20080802

Avil: Förstod nog inte riktigt. Varför skulle ni ta hans om han har ett trist sonnamn??? Eller missförstod jag?

lillaj: Ååhh, Hassellöf tycker jag är superfint!! Förstår absolut att du vill ha mammas namn kvar. Varför tveka?

Trots att jag själv byter så har jag lite svårt att förstå att det fortfarande är så otroligt traditionellt på den här punkten. De mest jämställda par blir som grottmänniskor och byter bort de läckraste namn mot Nilsson och Svensson. Skumt...

• 20080802

Marsaphir Marlean: Menar du att din mamma bytte namn nu för att ni skulle få ha det fina namnet för er själva? Varför kunde ni inte heta samma som din mamma??? Eller missförstod jag dig?

• 20080802

tolonta: Sååå är det förstås! Jag tänkte att mamman bytte BORT det namn de ville ha men förmodligen bytte hon TILL. Får se om Marsaphir bekräftar detta...

• 20080802

Jo, men frågan är ju ofta VEM som ska byta!!

mazaba skrev 2008-07-02 15:36:12 följande:
    väl klart att man ska byta det är ju en grej av varför man gifter sig för att få gemensamt efternamn så tycker jag iaf
Svar på tråden Byter ni efternamn?