Inlägg från: 26juli2008 |Visa alla inlägg
  • 26juli2008

Byter ni efternamn?

Vi behållare våra respektive efternamn. Min killes efternamn är fult, alltså riktigt fult. Jag har ett ovanligt efternamn och han ett mer vanligt men inte jättevanligt efternamn! tror jag hade hellre bytt om han hade haft ett vanligt son-namn.

• 26juli2008

Jag förstår inte heller det där med att det ska vara ovanligt! dessutom är ju alla son-namn snart ovanliga! Kolla i dagens skolklasser så är det inte många barn som har ett son-namn!

lycklig78 skrev 2008-07-03 07:20:18 följande:
    Jag förstår inte riktigt vitsen med att ett namn ska va så originellt som möjligt. Men många verkar tycka att det är viktigt, så då är det väl så.
    Vi behåller våra efternamn (vi har ovanliga efternamn båda två). En anledning är att sonen heter efter mig, då min släkts namn skulle ha försvunnit om inte jag hade fört det vidare och dels för att min m2b har ett jäkligt fult efternamn! Helt ärligt tror jag att jag hellre hade bytt till hans namn om han haft ett son-namn, då jag anser att dom är lite "kult"!
  • 26juli2008

Det var dock ett bra argument du hade Alla får göra som dom vill, jag tror dock att jag resonerar som jag gör pga att jag hellre bytt efternamn om min blivande hade haft ett son-namn. Oavsett vad jag heter så finns det dock bara en av mig, och bara en av er alla andra

Duchess skrev 2008-07-03 22:57:25 följande:
    För oss handlade det inte om att vi tyckte illa om våra son-namn. Det var snarare så att det kändes roligt att ta igen ett gammalt släktnamn som är unikt. Det visar på en gång vilken släkt vi tillhör. Heter man Johansson eller Andersson är det aldrig någon som säger "men då måste ni ju vara släkt med den och den", och eftersom släktingarna är bra och trevliga människor har vi inget emot att signalera tillhörigheten
Svar på tråden Byter ni efternamn?