• Nalle Puh 40

Namnbyte

Kanske en dum fråga men hur gör man när båda ska byta efternamn? Kostar det något?

• Svar på tråden Namnbyte
  • Tjäder

Det beror på till vilket namn ni ska ändra. Om ni måste gå via PRV så kostar det 1500 kr. Då är det smidigast att en av er byter namn först och att den andra "får" det namnet vid vigseln. Min sambo tog sin mormors flicknamn nu innan bröllopet. Jag tar hans namn vid vigseln.

Han var tvingen att bevisa med personbevis på sin mamma och mormor och sig själv att dom är släkt och att hans mormor var född med det namnet. Sen måste någon i släkten ha hetet det innom 100 år och i 2 rakt nedstigande led. Bevis på det får man genom utdrag ur kyrkböckerna, det fixade vi via Landsarkivet i Vadstena men det är lite olika beroende på vart man bor och till vilken församling mormor tillhörde. Allt finns på skatteverket eller prv att läsa! Lycka till!

• Nalle Puh 40

Vi skulle vilja ta min sambos mammas kusins namn, men då kanske det inte går. Förstår inte riktigt...

• anne på grönkulla

Hör med PRV hur ni skulle gå till väga. Det finns ju begränsningar (som sagts ovan) för vilka namn man har rätt att ta, och det ska dokumenteras.

• Tjäder

Hum.... Kusins mamma....Vet du om hans mammas farmor eller mormor har hetat det? Eller har kussinen fått namnet genom gifte mål för då tror jag inte att ni har rätt till det. Ring till PRV och kolla för jag är jätte dålig på det där..

• Nalle Puh 40

PRV? Står det i telefonkataloge, eller?

• Nalle Puh 40

Någon som vill skicka över numret dit?

• Nalle Puh 40

anne på grönkulla skrev 2008-07-02 22:00:39 följande:

tack...
  • helene306

Ring prv:s kundtjänst, de är bra på att svara på frågor!

• Havsro

Jag bytte enkelt till min mors flicknamn, men det var kanske ett enklare steg. Kostade inget och gick rätt fort. Är det om det är i övriga led det kostar eller om man ansöker om ett helt nytt namn?

• helene306
    Havsro skrev 2008-07-08 15:57:26 följande:
    Jag bytte enkelt till min mors flicknamn, men det var kanske ett enklare steg. Kostade inget och gick rätt fort. Är det om det är i övriga led det kostar eller om man ansöker om ett helt nytt namn?
    Jag har bytt till min farmors flicknamn och det kostade 1500:- Ansöker man om helt nytt efternam kostar det samma tror jag.
  • Havsro

Där ser man. Nåja, 1500:- kan det kanske vara värt om man får ett efterlängtat efternamn! :D

Svar på tråden Namnbyte