• Filippo

Vad tycker ni?

Hej! Jag är en italiensk kille (tja, min mor är svenska men jag är uppvuxen i Florens) som tänker fria till sin svenska flickvän. Vi träffades på Uppsala universitet (jag är gästforskare, hon är doktorand).
    Jag har planerat det så här: nästa lördag ska jag laga en middag som kombinerar Norden och Italien (med levande ljus givetvis). Jag börjar med en Får i kål (jag vet, det är inte en riktig "frieri klassiker", men jag ville vara lite personlig) och har tiramisù med gran marnier marinerade jordgubbar som desert. Sedan tar jag fram en flaska spumante, spelar vår sång (God Only Knows - Beach Boys), ger henne ett armband (jag vågar inte köpa ringar, jag vill att hon ska välja dem själv så hon blir riktigt nöjd) och friar.
    Vad tycker ni? En bra plan?

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • Tooticki

Det låter jättefint!
    Stort lycka till!

• RunAwayBride

låter underbart! hoppas hon blir lika glad som säkert vem som helst här på bt skulle bli! lycka till!

• AnnaochHenrik

Det låter fantastiskt! Berätta gärna sen hur hon reagerade!

• Filippo

Tack! Det känns tryggare nu! Fast säg gärna till om det är något extra som jag inte har tänkt på och som skulle kunna göra det hela extra romantiskt

Filippo

• tolonta

Jag tycker nog att en ring vore litet trevligt... Kan du inte skaffa en ring (en i ställbar storlek från en bijouteributik, eller en silverring om vet storleken) så att hon får en ring? Sedan kan ni välja "riktiga" ringar gemensamt...

• Filippo

Ja... Du kanske har rätt. Men eftersom jag inte kan storleken, tänkte jag att ett ringformat armband kunde vare en simbolisk ring. Men jag ska tänka över saken...

Filippo

• Tooticki

Jag tycker inte att det behövs en ring. Istället kan ni ju gå ut på stan och välja förlovningsringar tillsammans och äta middag på stan. Då får ni ett tillfälle till att fira.

• tolonta

Klart det inte behövs... Men eftersom ring och frieri är litet sammankopplat skulle jag tycka det vore roligt med en ring. Själv fick jag en plastring (taget från mitt ringmått i plast) vid frieriet. Sedan valde vi ringarna gemensamt.

• Kireina

får i kål, är det när man kokar en hel fårskalle? (kanske inte var det vi skulle kommentera..)

I övrigt låter det jättemysigt! Jag tycker nästan tvärt om angående ringarna.. Jätteromantiskt med ett armband, för när hon väl får sin förlovningsring vill hon nog inte bära nån fejkring längre och då faller den bort... Men armbandet kan hon ju ha på sig och minnas ditt härliga frieri hur ofta hon vill!

• Filippo

Nej, det finns inget fårhuvud i får i kål. Det är en mustig lamm och kål soppa (jag ska ha ett gott rött valpolicella vin till). Oxfilé är väl det kanske vanligaste valet men jag har redan lagat filén ett par gånger och jag vill variera. En fördel är också att frieriet kanske blir lite mera oväntat efter en får i kål

Filippo

• RunAwayBride

ett tips; kom ihåg att sätta telefonerna åtminstone på ljudlös, dagens underverk i all ära, men det finns inget som kan förstöra en fint uppbyggd stämning lika bra som en irriterande ringning i fel ögonblick!

• Kireina

dåså.. Då har jag blandat ihop det med något! Sicken tur, för fårhuvud kändes lagom romantiskt..

• Nalle Puh 40

Lycka till men maten lät sådär

• Nalle Puh 40

Lite rosor är väl aldrig fel, eller?

• RunAwayBride

hur gick det? nyfiken i en strut...

Svar på tråden Vad tycker ni?