Inlägg från: Cherryblossom |Visa alla inlägg
  • Cherryblossom

50-tals bröllop

Hej hej! Äntligen en tråd för mig. Jag är helt frälst i 50-talsstilen och vill absolut ha 50-talsmodell på klänningen. Själv är jag inne på vintage (måste inte nödvändigtvis ha en vit klänning heller). Kan därför tipsa om en väldigt bra butk, i Stockholm: Saker & Ting vintage som ligger på Sturegatan. Men ring först, för öppettiderna är lite knasiga, den roliga damen som har butiken jobbar deltid. Förra sommaren köpte jag två klänningar och två boleros för 3000 kronor (jag fick 500 kr mängdarbatt ) inför ett bröllop! Affären är ett litet hål i väggen och trångt som en klädkammare med plagg från golv till tak. Svettigt och bökigt (man får byta om mitt i där man får plats och har man tur får stå bakom ett skynke bland kartongerna bakom disken). Ägarinnan är supergullig och rolig och hjälper gärna till, men privacy kan man glömma och är man den blyga typen tycker man nog att det är jobbigt. Man kan i alla fall hitta riktigt fina klänningar från 20-70-tal och en hel del 50-talstylldrömmar i röran!

Idag fick jag också tipset att butiken Old Touch www.oldtouch.se har en del. Ska ut och prova i veckan...

• Cherryblossom
    SweetSun skrev 2008-08-24 13:02:08 följande:
    välkommen cherryblossom! Tyvärr bor jag för långt till stockholm, men det lät som en helt underbar affär iaf!Jag sdka ta mod till mig att beställa klänningen i veckan som kommer, ska titta lite först på tradera, men är så himla rädd att den ska ta slut, och att jag inte får den jag nu har fixerat mig vid...Jag tänkte förr att jag absolut INTE skulle ha vit klänning, men tänk vad man kan ändra sig
    Var också helt inne på att INTE ha en vit klänning men nu tänker jag - varför inte - man gifter sig bara en gång. Men om jag hittar en vit klänning jag gillar kommer jag nog piffa till den med ett band/rosett i midjan i avvikande färg. Någon som också är snyggt är mönstrade klänningar. Jag såg en bild en gång för längesedan på en sidenklänning med stora rosor. Så läcker!
  • Cherryblossom
    SweetSun skrev 2008-08-24 13:37:26 följande:
    ja det finns så mycket underbara klänningar där ute! det som är svårt, är ju att köpa en som man inte prövat, för alla klänningar passar ju inte ens kroppsform.. jag är osäker vad som passar mig faktiskt, så det är ju en chansning när man beställer från nätet...
    Ja, jag är tveksam till att beställa via nätet faktiskt. Men om man köper lite stort så går ju klänningarna att ta in och fixa till. Tycker faktiskt att just de klassiska 50-talsmodellerna passar de flesta kroppar. Sedan är det klart att om man är lite större respektive mindre kanske inte just varje klänning passar varje kropp, men genrellt sett.
  • Cherryblossom
    LillEm skrev 2008-09-01 12:36:05 följande:
    Jag har köpt min klänning på www.vivienofholloway.comDu kan se den i mitt bildgalleri.Lycka till med klänningsletandet.
    Helt underbar! Hur är modellen och storlekarna? Om man är en 36-38:a med liten byst (alltså definitivt en 36:a upptill) vilken storlek ska man välja?
  • Cherryblossom

Jo, jag antar det. Det verkar som att jag får ta lite större för midjan (minsta verkar vara på gränsen) så får den eventuellt tas in över bysten... Måste bara köpa ett bra måttband, svårt att mäta med ett i metall. Det braiga är att min m2b ska till London näst-nästa vecka så han får gå dit! (Nej, vi är inte hemliga inför varandra).

SweetSun skrev 2008-09-06 16:01:23 följande:
    men på hemsidan står ju inches-måtten, så det borde inte vara några problem. Bara att omvandla så har man sitt mått.
  • Cherryblossom
    LillEm skrev 2008-09-07 08:30:23 följande:
    Jag kan förresten tillägga att jag nu har bytt bild på klänningen i mitt galleri. Den tidigare var inte den rätta men nu finns den på bild!
    Åh, det är den jag vill ha! Ivory, eller hur? Jag funderar dock på att ha ett färgat band i midjan och så blir det nog matchande skor. Grönt eller cerise eller lila. Klänningen i färgen "burgundy" var himla läcker på bilden i alla fall, men min kära blivande tyckte den vita var finare! Tack för tipset med storleken. Den minsta är definitivt för liten, men frågan är om ens nästa storlek passar. Får mäta lite. Om det är för stort är det iofs inga problem att ta in... bättre det än att jag inte kommer i den. Hmmm...
  • Cherryblossom

Haha, jo, getingmidjan kan man ju lugnt kalla det. Mätte mig precis och insåg att det skulle bli de måtten om jag förflyttade lite från det på mitten och lyfte upp till bysten. Och då anses jag ändå av de flesta vara smal. Fast i jämförelse så är jag en tjock planka.

Nancy Drew skrev 2008-09-08 12:45:43 följande:

Jag har räknar om storlekarna till inches (Det blir ju ungefär Byst 88 och Midja 63. När jag tänker på det måste det varit en kvinna med lite speciell kroppsform som haft den. Eller så hade hon korsett... Nåja, vad är väl en 50-talsklänning i spets för bara $175. Måste ju vara för bra för att vara sant.
  • Cherryblossom

Måste bara berätta. Idag var jag i butiken Saker och ting som jag tipsat om förut. Tyvärr hittade jag inte min drömklänning - tydligen hade de vita 50-talsklänningarna gått åt som smör i somras. MEN jag provade i alla fall några andra bara för att testa. Och gud vad många fina det fanns. En nougatfärgad tylldröm, en korallröd och en mörkgrön... ja, de var ljuvliga men inte tillräckligt perfekta att gifta sig i, så jag ska tillbaka på tisdag för hon hade en klänning som hon trodde passade mig. Hoppas, hoppas. Och hade jag haft obegränsat med pengar (vilket man har i bröllopsplanerartider - not) hade jag köpt flera andra fina blåsor och sparat till framtida fester, men men. Om någon för övrigt är en 34 så fanns det flera stycken, så det är tips till er andra om ni är i Stockholm!

Svar på tråden 50-tals bröllop