50-tals bröllop
Kikar in i tråden och tar del av alla länkar... Vad mycket coola grejer ni har hittat!
Kikar in i tråden och tar del av alla länkar... Vad mycket coola grejer ni har hittat!
Hej mina 50-talsexperter!
Kan ni begripa er på måtten de hade på den tiden. Har sett en uuuuunderbar vintageklänning (till rimligt pris!) på nätet, men när jag kollar storleken så står det Bust: 35". (Helt okej, så långt, jag är lite mindre men man kan ju ta in den) och sedan Waist: 25". Det var värre det! Jag är en 34 i vanliga fall, men 63 centimeter i midjan är det ytterst tveksamt om jag kommer i. Hade alla korsett på sig på 50-talet eller är det en skum klänning, gjord för en barbiekvinna?
Sweet Sun: Det beror väl mest på att det inte finns några färdiga mallar för hur en borgerlig vigsel ska gå till. Vilket i sin tur beror på att det faktiskt inte var länge sedan "nästan alla" faktiskt var med i svenska kyrkan, och det var självklart att man gifte sig där. Dessutom, de som är med i Svenska Kyrkan betalar kyrkoavgift, ett antal tusen per år (=väldigt mycket under en livstid) och i den ingår bland annat att du får ett färdigt koncept för vigsel, samt lokal och vigselförrättare fixat åt dig.
Jag tänkte som du för någon månad sedan, att det var stört att vissa vigselförrättare tjänade pengar på detta. Men när jag har sett på det, krasst ekonomiskt, blir det faktiskt rätt många tusenlappar färre att betala en VF och hyra för, typ ett konstgalleri eller växthus eller var man nu vill ha vigseln, än att betala kyrkoskatt hela livet.
Sedan kan det vara rätt mycket krångel ändå, för den som vill gifta sig kyrkligt, att ringa runt till kyrkor och präster och så vidare så om man inte är kompis med en präst/vf så är det nog hugget som stucket på den punkten.
Förlåt, nu är jag väldigt OT här, men jag kunde inte motstå frestelsen när det faktiskt var ett ämne jag funderat rätt mycket på på senaste tiden.
Sweet Sun: Ja, det låter ju urtråkigt. Att vara VF ska väl ändå vara ett hedersuppdrag. Däremot förstår jag att vf:are inte vill lägga flera timmar av sin fritid på att utforma och utföra personliga vigselceremonier. Alltså: länsstyrelserna borde förordna fler, och också öppna för att vf:are ska kunna få ersättning för den tid de faktiskt lägger ned!
Tja, förhoppningsvis läser de ju in sig på texten innan... Och det är fortfarande ett uppdrag som de gör på fritiden, och allt utom "korta varianten" innebär ju merarbete. Säg att det tar en timme att läsa in sig, och en timme på plats (inklusive pappersarbete). Om hela ersättningen är 110 kronor, som den är i vissa kommuner, så blir det ingen vidare "timlön". Sen ska de såklart inte ha några direktörslöner, men jag tycker ändå att man ska få skälig ersättning, hedersuppdrag eller inte.
Inte för att försvara några surputtar till vf:are som inte kan anpassa sig en milimeter; de borde inte ha uppdraget från början. Men jag tycker man ska ha förståelse för att folk inte vill arbeta (nästan) gratis.