Inlägg från: LillEm |Visa alla inlägg
  • LillEm

50-tals bröllop

Klänningen kommmer utan skärp och man måste köpa till skärpet om man vill ha ett sådant. Jag köpte inget skärp så min klänning är utan.
    Det finns underkjolar att köpa och de passar perfekt till klänningen så en sådan har jag införskaffat. Jag har även köpt en matchande bolero.
    Det är verkligen jättetrevliga på den här butiken och det var inga problem att beställa via nätet. Paketet kom efter ca 1-2 veckor.

Lycka till.

• LillEm

Cherryblossom skrev 2008-09-06 15:06:00 följande:

Helt underbar! Hur är modellen och storlekarna? Om man är en 36-38:a med liten byst (alltså definitivt en 36:a upptill) vilken storlek ska man välja?
    Hej Cherryblossom,
    Jag är lite dålig på det här med storlekar men jag beställde deras minsta storlek i klänningen (size 10) då jag vanligtvis är en stl 34 runt midjan och 36 runt bysten. Klänningen sitter perfekt och jag får inte gå upp ett kilo . Det enda problemet med klänningen är att blixtlåset på ryggen kan åka ner lite så jag har tänkt att lämna in klänningen till en sömmerska så att de kan fästa en hake som håller ihop i ryggen lite bättre.

/ LillEm
  • LillEm

Jag kan förresten tillägga att jag nu har bytt bild på klänningen i mitt galleri. Den tidigare var inte den rätta men nu finns den på bild!

• LillEm

Nancy Drew skrev 2008-09-07 23:12:12 följande:

Hej mina 50-talsexperter!Kan ni begripa er på måtten de hade på den tiden. Har sett en uuuuunderbar vintageklänning (till rimligt pris!) på nätet, men när jag kollar storleken så står det Bust: 35". (Helt okej, så långt, jag är lite mindre men man kan ju ta in den) och sedan Waist: 25". Det var värre det! Jag är en 34 i vanliga fall, men 63 centimeter i midjan är det ytterst tveksamt om jag kommer i. Hade alla korsett på sig på 50-talet eller är det en skum klänning, gjord för en barbiekvinna?
    Hej Nancy Drew,
    Klänningen som jag har köpt är en size 10 (burst 32, waist 24) vilket är ungefär som en storlek 34 i Sverige. Du måste tänka att storlekarna antagligen anges i inches.
    Lycka till
    / LillEm
  • LillEm

Cherryblossom skrev 2008-09-08 20:38:31 följande:

Haha, jo, getingmidjan kan man ju lugnt kalla det. Mätte mig precis och insåg att det skulle bli de måtten om jag förflyttade lite från det på mitten och lyfte upp till bysten. Och då anses jag ändå av de flesta vara smal. Fast i jämförelse så är jag en tjock planka. Nancy Drew skrev 2008-09-08 12:45:43 följande:
    Hej Cherryblossom,
    Kanske har damen ifråga som har haft klänningen tidigare följt måtten som finns på Venus-statyn i Italien (90/60/90) , anses vara de perfekta kvinnliga proportionerna :-/ (OBS absolut inte min uppfattning, jag o mina vänner brukar skämta kring detta). Lycka till med att hitta en annan klänning med mer normala mått.

/ LillEm
  • LillEm

Grattis SweetSun,
    Vilken klänning blev det?
    / LillEm

SweetSun skrev 2008-09-08 21:28:56 följande:
    nu har jag beställt klänningen från vivien!! *lycklig*
  • LillEm

Det blir säkert jättesnyggt.
    Själv ska jag ringa o försöka få fatt i en präst idag om jag har tid. Har fått några nummer av församlingen på Öland.

• LillEm

Ja det låter verkligen konstigt. Jag var på en borglig vigsel i maj i år och den var lite längre, ungefär som en kyrklig. Jag tycker inte att det skulle vara något problem?!

Eftersom att vi inte ska gifta oss i en kyrka med dock kyrkligt så måste vi själva ringa runt och be om hjälp. Jag tycker inte speciellt mycket om att ringa till okända människor så det är inget jag ser fram emot.

Lycka till!

• LillEm

Jag har oxå en bild i mitt galleri!

• LillEm

Vi kommer nog att ha "You're the storm" med Cardigans, lite rockig men det är vår låt

• LillEm

Ja det där med kyrkomusik är ju lite svårt men vi funderar på att ha Hälsingelåten antingen som in eller utmarsch (min m2b är från Hälsingland) och möjligtvis Öländsk brudmarsch. Men vi har inte kommit så långt i psalm och musik-planering. Kanske blir det lite sommarpsalmer.....
    Jag ska tillfråga min barndomsvän om hon vill sjunga på vårt bröllop (lovade henne det en gång för länge sen när hon var ledsen för att hon inte fick sjunga på sin systers bröllop). Vill hon inte sjunga så kanske vi hoppar över solosång och bara har något vackert instrumentalt stycke. Har bokat in tre spelmän som spelar dragspel, fiol och nyckelharpa.

SweetSun: Har ni planerat mycket? Har du några vackra psalmer som du kan rekommendera?

• LillEm

Ett par goda vänner till som gifte sig i våras (borgerligt) hade en s.k. vigselledare (vän till brudparet) som talade under deras vigsel och bland annat höll ett vackert tal som han skrivit tillsammans med brudparet.
    Vigseln blev mycket personlig och vacker på ett ovanligt sätt.

• LillEm

Hej 50-tals tjejer,

Hur går det för er? Nu var det ett tag sen vi pratade igen och vi kan ju inte låta vår "tråd" försvinna!

Själv har jag inte varit lika aktiv i mitt bröllopsplanerande de senaste veckorna..... men jag har äntligen fått mina skor (se galleriet) och efter diverse geleinlägg mm så kan jag ha dem och känna mig bekväm. Jag har väldigt små fötter, ca stlk 35, och de flesta skor glappar och är förstora. Mindre kul om man måste hasa fram på sin bröllopsdag för att inte tappa skorna .

Jag har även fått mitt flor hemskickat (se galleriet). Jag har bara kikat på det men jag tror att jag överlåter resterande till min frisör. Jag funderar dock på om jag ska packa upp det och lägga floret plant för att bli av med veck... vad tror ni?

Sist men inte minst så har jag pysslat lite med våra inbjudningar. Klippt och klistrat! Vi gör våra inbjudningar själva och tillsammans med porto så kommer vi under 500kr. Det känns väldigt bra! Inbjudningarna går i färgerna beige/turkos/brun/guld, väldigt höstlika färger. Vi har inte tänkt att ha dessa färger på bröllopet som är i maj men eftersom att vi ska skicka ut dem i början av december så tyckte vi att det passade. Inte måste man väl ha samma färgtema på inbjudningarna som bröllopet?!

Nu är jag jättenyfiken på att höra hur det går för er?

Kram / LillEm

• LillEm

Cltsp: Jag köpte mitt flor på www.angelinas.se och det tog ca 2-3 veckor innan jag fick det.

Vad gäller inbjudningarna så kommer vi att skicka ut dem redan i december p.g.a. att vi har flera inbjudna från Irland och vi vill ge dem chansen att hitta billiga flygbiljetter.
    Dessutom så är vårt bröllop fortfarande hemligt och inte ens våra familjer vet något. Det kommer att bli en överraskning när de öppnar inbjudningarna. Detta gör vi med anledning av att vi vill bjuda våra familjer och vänner på hela festen utan någon ekonomisk hjälp. Men ibland tror jag att jag ska spricka om jag inte får berätta det snart.....

Jag ska ta kort på våra inbjudningar när de är klara och lägga ut på galleriet. Men de är väldigt enkla!

När det gäller hemsida inför bröllopet så tror jag inte att vi kommer att ha någon p.g.a. att min m2b är väldigt privat. Men jag gillar att läsa andras .

Kram på er / LillEm

• LillEm

Ja de är verkligen super.
    Jag älskar min bröllopsklänning som jag har köpt från Vivien

• LillEm

Jag har köpt klänningen i ivory med vit underkjol och bolero i ivory. Du kan se dem i mitt galleri. Dessutom kommer jag att ha flor över håret och ansiktet.
    Den röda med vita prickar är så snygg, du var säkert jättefin på din mammas kalas.
    Vilken klänning vill du ha på bröllopet?
    Jag funderar på att köpa en till klänning från Vivien till vår smekmånad som går till Paris , kanske en grön.

• LillEm

Jag fick mina korta spetshandskar (se bildgalleriet) som jag har beställt igår och trots att jag har köpt dem i en flickstorlek för åldern 16 år så är de för stora :-/ . Jag har verkligen mini-händer och alla handskar/vantar etc är för stora.
    Men jag ska försöka att sy in dem lite i resåren kring handleden så kanske det blir bättre.....

Svar på tråden 50-tals bröllop