Ärligt talat...Paris...?
Jag har bott i Paris i tio ar sa bara hojta om det är ngt du behöver veta (Nu bor jag sedan drygt ett ar i Luxemburg).
Alla Parisare är inte snorkiga men tyvärr är manga kypare och andra i restaurang/hotellbranschen det. Det har dock blivit bättre. Problemet med spraket är att engelkskundervisningen varit sa himla dalig. De flesta har lärt sig engelska i skolan men aldrig använt den. De är sedan sa himla oroliga för att inte prata rätt ssa att de vägrar hel. Logiskt, nee, men väldigt franskt. Stolthet du vet.. Om man försöker lägga in nagra basfraser pa franska och visar att man försöker brukar det dock ga bättre sedan.
Illa ska man inte lata sig bli behandlad vare sig i Paris eller nagon annan stad i världen.. Fransmän är dessutom vana vid att man gapar och skriker när man inte är nöjd, men oftast kommer man langt med ett leende.
Dyrt. det är ju svart att säga om det är - det beror pa vad man jämför med. Hotell har du i princip i alla prinivaer. Chamonix är ett helt ok hotell men inte specielt charmigt eller kul kvarter. (Jag arbetade med att besöka och välja ut hotell till företag i resebranschen) Ett hotell i budgetklassen som jag tyckte väldigt bra om var www.familiahotel.com/ Systerhotellet Minerve är ocksa fint men aningen dyrare. Kvarteret är dessutom mysigt.
Montmartre är väl kul att besöka men just runt Place de Tertre där malarna är är det i princip bara turister och souvenirbutiker. Men utsikten fran platsen vid Sacre Coeur ska man inte missa och gärna ta sig en promenad lite bakom turiststraken vid Place du Tertre, i de ringlande gränderna.
Ett av mina favoritkvarter är Bastiljen och Maraiskvarteret (rut Place de Vosges) som dessutom har fördelen att vara öppet pa söndagar da i princip allt annat är stängt. Massor av sma butiker och restauranger i Marais och i Bastiljekvarteret (runt rue de Lappe etc) är det mycket barer, restauranger och nattliv.
Champs Elysées är väl ett maste att se med triumfbagen och sa även om det inte är mitt favoritomrade. Eiffeltornet med men var beredd pa att köa om det är turistsäsong. Restaurangen som ligger pa plan 1 (Altitude 95 hette den tidigare iaf) är bra och inte sa dyr - se till att fa fönsterbord!
Latinkvarteren och St germain är perfekta att strosa igenom. Vid Odeon ligger en av mina favvisrestauranger Le Procope - en lite bättre och mysig restaurang (första menyn brukar ligga pa ca 30 euro utan dryck). Jag har alltid ätit och druckit gott pa den restaurangen. Marknadsdagen pa Rue Monge är heller inte att missa (tror det är lördag blaa men det bör kollas upp)
Louvren tycker jag är ett maste men försök inte ta HELA museet - det är ofantligt stort. Bestäm dig för att ga och se EN avdelning; allra bäst brukar det vara att ga dit pa onsdagskvällar när de har öppet till ca 21.00 Mysig belysning och inte saa fasligt med folk. De har även kvällsöppet fredagar men da är det mer folk och barnfamiljer.
Ett litet museum som jag älskar är Rodinmuseet som ligger nära Invalides, nära svenska ambassaden. Det ligger i en liten park och Rodins statyer är utställda bade i det lilla huset och i parken. Pa sommaren inns det dessutom en liten cafeteria i parken. Mysigt!
Runt Garnieroperan är det mest stökigt och trafik men vill man shoppa är det här man finner manga butiker och de stora varuhusen Galeries Lafayette och Printemps. Torsdagar är det kvällsöppet till ca 21.
Ta även tid att ga längs Seinen där bouquinisterna säljer böcker i stora lador. Ta en battur pa en h - skönt och inte speciellt dyrt. Bra orientering om det är första gangen är även att ta ett sant där tvadagarspass pa rundtursbussarna där man kan hoppa av och pa när man vill.