• Flisa80

Karlstadbrudar!! Del 2

Hej.

Kul att se att det finns lite Karlstadsfolk här... Jag bor visserligen inte kvar men kommer att gifta mig i Karlstad till sommaren. Håller på för fullt att försöka få lokal, kyrka och pastor att sammanfalla. Känner mig otroligt stressad. Trodde inte att det var sent att boka 11 månader innan men det var det tydligen...

• Flisa80

TACK!

Ja vi bjuder in ca 100, varav ca 15 är barn som skulle kunna sitta vid ett barnbord. Vi vill egentligen helst fixa mycket själva med mat och sånt, även om vi ska ha catering, så helst inte en lokal där man måste använda deras utbud... Vi har bokat in en "sittning" på Apertin som ju skulle vara tjusigt, men å andra sidan kan vi tycka att det kan bli lite dyrt och inte riktigt vår grej. Jag vill gärna kunna pyssla med dekorationer och sånt själv, och inte bara komma dit och nån annan har gjort jobbet.

Sundsta herrgård är uppbokad....så just nu har vi prel.bokat Väse hembygdsgård som vi faktiskt tycker ser trevlig ut. (www.vasehembygdsforening.se/ Här finns interiörsbilder...) Men det lät inte som om man faktiskt får plats med 100 i den salen...så det är lite osäkert.

Har sett andra skriva om Bar Bayard men har aldrig hört talas om det och hittar ingen info alls på nätet eller eniro...

Något annat förslag? Eller någon som vet nåt om Väse hembygdsgår? Den föll oss nämligen i smaken...

• Flisa80

En till Flisa!! Som dessutom gifter sig i samma kyrka som vi ska göra!! Vi kanske känner varandra...??!! :) Vi har funderat på Träfotre men det var EVIGHETER sedan jag var där och minns inte alls hur det ser ut. Har du bilder och mer info???

• Flisa80

Vi gifter oss den 6 juni...vi vill hinna iväg ett par veckor till Indonesien efteråt så vi måste gifta oss tidigt, trots att vädret kanske kan vara lite osäkert i juni.

Har ni varit dit och kollat nyligen? Hur ser det ut inuti? Har inga minnen alls.

• Flisa80

Men jag ska ju inte gifta mig den 6e...jag har ju skrivit fel. 13 juni ska det vara....

Ja, furu är ju det värsta som finns men jag tror nog jag kan överleva det jag med. Vi tycker iaf inte att det är värt 90 000:- för att vara på någon stilig herrgård. Apertin skulle bli dyrt nog...

• Flisa80

Vad tar de för träfotre? om man nu vill komma in på fredag eftermiddag och lämna nyckeln på söndag??

Vi ringde också pro och det var kört. Har prel.bokat Apertin men inte det datum vi egentligen vill ha (vet inte ens om kyrkan är ledig det datumet). Tycker dessutom det är för dyt, men om alla andra alternativ spricker... Och så har vi prelbokat Väse bygdegård som ser jättefint ut på interiörsbilderna som man kan klicka sig vidare till. Tycker vi. Men det är ju 3 mil dit från kyrkan... www.vasehembygdsforening.se/

• Flisa80

Tack för infot! Får ringa träfotre imorgon och se om den 13 finns kvar. Svårt att välja lokal tycker jag innan man har hunnit se dem. Men får man bara prel.boka så kan vi nog försöka ta oss till kd snart och åka runt lite.

Vi har inte kommit till frgtema riktigt ännu men funderar på nån ordentlig rosa/cerise..och kanske vitt och grönt...

Ni?

Alla ni andra här inne:: FÖRLÅT att vi fullkomligt har tagit över tråden idag!!

• Flisa80

Jag är uppvuxen i kd men har inte bott där på ett gäng år... Men bröllopet kommer att vara där, och vem vet, jag kanske flyttar hem igen nån gång...

• Flisa80

Tack! :)

Ush, lång dag på jobbet idag, från 8 till 20.40. Har inte ens hunnit tänka på bröllopet (vilket jag inte trodde var möjligt...)

• Flisa80

Lokalsökandet är klart fast vi har ännu inte bestämt oss. Vi har prel.bokat Träfotre, utöver Apertin och Väse hembygdsgård. (Får man göra så??) Men vi måste se ställena innan vi bestämmer oss känner vi.... Träfotre var iaf ledigt vårt datum. Har dessutom fått tag på pastorn idag som vi ville ha som vigselförättare och han kunde!!!

Jag har tyvärr inga tips på band, vi kommer förhoppningsvis ha live-band men det är våra vänner som spelar, alla är musiker så det blir enkelt bara de vill ställa upp.

Tack för tips om capiscum, har kikat på deras sida och det ser intressant ut.

• Flisa80

Mirri: Tänkte precis samma sak som Vi2alltid. Du kan ju inte säga så om cateringen utan att berätta VAR ni caterade ifrån. :) Undrar också om hon verkligen åker till Karlstad och ändå kan hålla ett lågt pris.... Skön att höra att man får göra så där med prel.bokningar.

Har precis kommit hem från några timmar på stan med bästa väninnan. Har provat klänningar.... Ah..... Är det någon som har varit i Degerfors på Zari? (om det nu heter så... En 800 kvadratmeter stor bröllopsbutik om jag har fattat det rätt...)

• Flisa80

Jag lade in en tråd om Zaris atelje under brudklänningar och fick ungefär det motsatta svaret, att det var en dunderbesvikelse. Jag antar att jag helt enkelt får åka dit själv och bilda mig en egen uppfattning. Tack. :)

• Flisa80

Flisa83: Roligt att ha berättat för alla??!! Vi har inte sagt ett knyst ännu men jag gissar att mamma vet redan, hon har en förmåga att veta saker innan jag själv vet om det... Har funderat på att vänta till jul, å ena sidan är det sååå lång dit och på sätt och vis vill jag berätta NU. Fast å andra sidan så är det roligt att få ha det för oss själva ett tag till. Fast jag gissar att syrran redan är ute här och snokar runt. Hon har säkert gissat sig till mitt alias redan. :)

• Flisa80

Är lite nyfiken på vad det kostar/kostade er att hyra kyrka... Vi vill gifta oss i en stadskyrka men använda en pastor som arbetar inom frikyrkan. Det kommer att kosta oss 2000 kr i så fall för den där timmen i kyrkan...trots att vi inte använder någon av deras personal... Är lite sur över det.

• Flisa80

Jo vaktmästare måste vi väl ha antar jag, det har du rätt i, men kantor ska vi inte ha. Alla våra vänner mer eller mindre än musiker, vi använder hellre dem. Medlem i sv. kyrkan är vi men jag tror reglerna ändras när man använder annan pastor än den som verkar i den församlingen. Fast det känns ändå knepigt att betala för en kyrka som jag nästan är uppvuxen i...

• Flisa80

Jag har hittat en klänning idag som jag tror att jag vill ha. MEN, så surfade jag runt lite här och såg ett inlägg av en tjej som också ville ha samma klänning men som inte fått tag i den eftersom det var slut på lagret (klänningen var från 07...). Så nu undrar jag...har ni hyrt, köpt eller beställt på nätet?? Det verkar bli otroligt mycket billigare att köpa på nätet men det känns ju som ett sådant riskspel...hur har/ska ni göra?

• Flisa80

Jag har ÅNGEST över detta med fotograf!!!!! VEM ska jag välja och VARFÖR måste det vara så förtvivlans dyrt....?! Man vill ju ändå inte ha ofokuserade och oprofessionella bilder från sitt bröllop, men ändå... Vem har ni bokat?

• Flisa80

Ja och du har ju rätt. Senaste tanken är att ha fotograf innan vigseln och möjligtvis på vigseln också (eftersom kyrkan är mörk och jag vet att det är svårt att ta bra bilder med vanliga kameror) men att använda vänner till resten...

• Flisa80

LaSvala: Tack för tipsen... Ja, vi vet fortfarande inte rikitigt men funderar väl kanske fortfarande till det jag skrev senast, att fota innan och under vigseln med fotograf och sedan med bekant. Är osäker på hur duktig han är egentligen så vi vill kanske inte sätta allt på det kortet...

Svar på tråden Karlstadbrudar!! Del 2