Inlägg från: fru Hä |Visa alla inlägg
  • fru Hä

Maldiverna - Kuredu 3

Bling75 skrev 2008-07-23 21:33:45 följande:
    Det var nog inte vi för min klänning var bara vit. Men det var i mitten av juni (den 16:e).På Komandoo fanns inga andra svenskar alls, på gott och ont. Det är ju oftast lättare att få kontakt med folk från samma land som en själv, men det blir också lite tråkigare. Och man måste tänka på vad man säger Vi träffade och umgicks mycket med ett annat par som var där på bröllopsresa, men de galningarna var ifrån paradiset hawaii.Min reflektion är nog att jag vill ha mellantinget nästa gång, men det måste finnas vattenvillor för jag vill inte bo på stranden. Tänkte på det när vi själva promenerade hem den vägen på kvällarna och såg att de måste ha fördraget hela tiden. Vi kunde ju typ sola nakna på vår terass och drog inte för förrens vi släckte lampan på kvällen.fru Hä har väl spanat på massor med sköna öar så jag hoppas på ett toppentips från henne... (eller någon annan)Önskelista:Medelstor ö.Superbra snorkling.Bra dykcenter.Många dyk och snorkel utflykter.Vattenvillor.Gärna pool.Ev barnfritt (om vi inte har lyckats ännu)Minimalistisk design.Bra pris under lågsäsong (max 4000).Hoppas vi hittar det till nästa gång, för det lär bli en nästa gång
    Hej, hej!!!

med dina önskemål= FILITHEYO En av mina absoluta favvoöar. Helt otrolig mat o snorkling. Jättefina vattenvillor vända mot solnedgången. Mellanstor. Jättefin "insida" på ön med otroligt höga, fina palmer. Rekommenderas. KOntakta mig gärna via gästboken (gäller alla förstås!) så kan jag hjälpa till o tipsa om öar! Max 4000 per natt eller?

Intressant om Komandoo/Kuredu. Eftersom jag själv känner till båda öarna m väl (har varit på båda) stämmer jag gärna in i vad ni sagt. Fördelen m Kuredu är att man kan få det precis så lugnt o privat som man vill o så socialt o aktivt som man vill. Komandoo är urgullig, men gillar man inte pytte,pytte (ni förstår int hur litet det är. Man kan lätt kasta en tennisboll tvärsöver ön från strand till strand.) Kuredu är (tyvärr) lite livlig mitt i "centrum" men det är lätt att undvika. När vi var där i april bodde vi på O-resort, som är en ny del på den östar "kortsidan". WOW!

Hör som sagt gärna av er!

fru Hä
  • fru Hä
    stenbruden skrev 2008-08-04 14:15:59 följande:
    Elsi - Det finns perioder med bättre och sämre väder på M MEN det är ett året runt resmål!! Vi hade en dag med sämre väder utav 16. Vi var jättenervösa över vädret i juni men det var ingen fara alls och personalen sa att det stormar lite då o då hela året. Men det bästa är att det går snabbt över!Maj ska ju vara en kanon månad under vattnet!! Om ni dyker..
    Hej!

ja det där med vädret?! Det är svårt att beskriva, eller hur? Det är INTE som regperiod i tex Thailand. Juni är annars den månad med mest risk för regn.....slutsats: Maldiverna är alltid värt att åka till!

fru Hä
  • fru Hä
    palmer skrev 2008-08-04 22:35:19 följande:
    Till alla er som varit på Kuredu.Vad tyckte ni var nackdelarna med ön?
    Hej!

Var har du varit tidigare när ni rest? Vad är du ute efter på bröllopsresan? Total stillhet? Kuredu är en stor ö enl. Maldivianska mått vilket innebär att jag personligen lätt promenerar runt i normalt tempo på 40 minuter.....men vill man ha det lugnt så går det bra. OM ni förestäler er en pytte-pytte ö så bör ni boka något annat. Kanske Thulhagiri, Eriyadu t.ex. ? Det beror på budget. Jag har själv varit på Kuredu 5 ggr. Det finns saker jag gärna skulle ändra där, men sammantaget är det fortfarande "Good value for money". Ni kommer att älska Maldiverna. När ska ni åka o med vilket bolag?

fru Hä
  • fru Hä

Hej igen.....

Ang charter. Vill bara lugna er alla. Eftersom Maldiverna ser ut som det gör rent geografisk + med deras stränga lagar så finns det helt enkelt inte plats för en massa "betongkomplex" (det vore ju för gräsligt..). Fritte har ju tutat ordentligt i luren för Maldiverna, men såvitt jag vet (pratade med Ägarna till ön i April) så fick Fritte bara 10 rum tilldelat på t.ex. Kuredu. Förmodligen räknar de med att sälja till andra resmål när Kuredu o andra Maldivöar är slutsålda. Det är m vanligt att chatrerbolagen får en "tilldelning" som de garanterar att de köper. Det är därför det ibalnd finns restplaster. VAR LUGNA!

Fru Hä

• fru Hä

Jag håller med!

En väldigt bra sak på Maldiverna är att de är väldigt noggranna med regler för dykare. Att man inte ska röra koraller eller fiskar t.ex.

Jag var där första gången '99 och korallerna har återhämtat sig jättemycket efter el nino. Var där senast april '08. Dykningen är grym i/på Maldiverna!

mvh fru Hä

Utomlands 2008 skrev 2008-08-06 19:57:49 följande:

Usch så tråkigt... Märker man av koralldöden även när man dyker eller var det främst när man snorklar?Alla ni som ska dit: Rör ALDRIG korallerna! Det gäller även simfenorna (håll koll på var du har dem).
  • fru Hä
    sandybee skrev 2008-08-09 16:00:05 följande:
    Försöker här: Har läst trådarna om Kuredu och fått lite info om de olika rumstyperna men vill gärna få mer kött på benen om upplevelsen av de olika rumstyperna och lägena innan vi beställer! Det vi är inne på just nu är antingen Water Villa eller Jacuzzi Beach Villa. Vad rekommenderar ni som har erfarenhet?
    JBV nr 240 - 255 = bästa läget. Se till att ni äter på "O-resort"!!! Jag skulle eprsonligen inte lägga de extra pengarna på en Watervilla, åtminstone inte på Kuredu. (har varit på ön 5 ggr). Vilka åker ni med? Fick ni bra pris?

mvh fru Hä
  • fru Hä

Hej Sandybee!

När på året var det ni skulle åka? Hur stor/liten får ön vara? Andra förväntningar t.ex. möjligheter till socialt liv, utflykter osv.

mvh fru Hä

sandybee skrev 2008-08-10 16:25:49 följande:
    fru Hä skrev 2008-08-10 10:51:39 följande:
    Vi har tittat på att köpa flybiljett via ex flygvaruhuset och boka direkt hos hotellet. Vill ha avslappning och lyx samt möjlighet att ta dykcert - och allt till rimligt pris. Har du något förslag på ö/hotell? ;)Har förstått att Kuredu passar hyfsat in på beskrivningen men tar tacksamt emot fler förslag!
  • fru Hä
    sandybee skrev 2008-08-11 23:33:10 följande:
    Mitten av november - slutet av januari hade vi tänkt oss, fast bara 10-14 dagar! Har två hundar hemma som inte klarar sig utan oss så längre (rättare sagt: VI klarar oss inte utan dem!).Klar fördel om det finns någon möjlighet till socialt liv och utflykter. Möjlighet att ta dykcert är en stor fördel!fru Hä skrev 2008-08-11 16:16:08 följande:
    Hej Sandybee!

Jag vet hur det är....vi har en cavalier som vi ständigt saknar när vi är på resande fot. Han brukar alltid vara hos sin uppfödarre "på släktträff" och har säkert minst lika kul som vi!!! Så det gör det lättare...

fru Hä
  • fru Hä

Ta med ca 200 dollar kontant. Mest små ´valörer, 1, 5 och 10 dollars sedlar.

Bästa läget är typ 410 - 440. I min mening!

mvh Fru Hä

carand skrev 2008-08-24 21:02:42 följande:
    HejHur mycket dollar har ni tagit med er i kontanter?Vi ska stanna 2 veckor.Vilka nummer på BB har de bästa läget?MvhCarola
  • fru Hä
    Sansisen skrev 2008-08-25 15:17:58 följande:
    hej hej!Åker till Kuredu den 7 november, längtar som en tok dit.Ska bo i en O-villa, undrar vilka nummer som har bästa läget?Vad får man aboslut INTE missa när man åker dit?MVH Sansisen
    Lyckostar!

I min mening? Nr 268. Eller nummer mellan 301-310. 268 är nära pool o mat! Vi hade 273.

Ni får ABSOLUT inte missa en heldagstur på havet med BRITT eller MUNA (namn på båter) värt varenda öre. Vi åkte 2 vändor! Vidare: snorkling/dykning. Gå till Prodivers, de är supergulliga o kan tipsa. Jätterolig grej att göra tillsammans. Titta på sunset på sandbank med en flaska bubbel!

MAGI!

Ha det sååååååååå fantastiskt och passa på när ni är där!!! Jag känner mig alltid lite overklig när jag är på Maldiverna.

fru Hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3