Inlägg från: stenbruden |Visa alla inlägg
  • stenbruden

Maldiverna - Kuredu 3

Större utbud. Fler restauranger, barer, hålligång (om man vill) mer människor.. Det händer mer där eftersom det är en större ö. Men vill man bara ta det lugnt och inte parta i baren så finns det också. Man kan välja helt enkelt.

Jag skulle få spader av att bara sitta still på en foltom ö i två veckor. då skulle det räcka med några dagar.

Nu vet jag att det ska finnas en annan ö som också är större söder om Male men kommer inte ihåg va den hette..

• stenbruden

Det finns massa vattensporter, kanon, surfing, parasailing etc. Golfbana finns, jag provade att spela golf för första gången där Tyckte det var jätte kul! Bara 6 eller 7 hål (?)

Men missa inte snorklingen och dykningen!!!!! Det finns massor att se!!!

Maten var helt underbar, tyckte vi! Det är ju buffeer men dom varierar mycket och det finns en kock i varje restaurang så huvudmålen är helt nylagade. Kanon mat enligt oss!!!

BV - Beach Villa
    JBV - Jacuzzi Beach Villa
    WV - Water Villa

• stenbruden

Vi kunde välja mellan 3 st. Och dessutom ingick det 2 besök på Francos.
    OBS vi hade inte den vanliga AI utan med Gold paketet så det kan ju skilja (?)

Water Villa är de som står på pålar över havet, och beach ligger såklart på stranden

• stenbruden

Bride in E - Det är mycket engelsmän på Kuredu! Vi träffade på ett gäng och hade jättekul med dem!!!

Abica - det är inte lätt o veta alla boenden

Det är ju dyrare att åka dit under vår vinter såklart, som med alla andra resor långt bort...

Vi kan ju ha haft jätte tur med vädret men jag uppfattade det som att det alltid växlar mer eller mindre men att solen även skiner gott under deras regnperiod.
    Vi sparade kanske 20 000 på det så vi är nöjda

• stenbruden

Hehe ja det är ju det, man kanske inte vill umgås med landsmän... Men du har så rätt, det är skillnad på semester och hemma!

• stenbruden

Utomlands 2008 - vi pratade om det med lite annat folk när vi var på Kuredu... Vi kom fram till att vi tror att det konmer bli vissa öar som man kan chatrar till. Jag skulle bli väldigt förvånad om det kommer att gå charter till tex Kuredu eller någan annan väletablerad ö... Man hoppas det iaf men va sjutton ligger det för intresse i de öarnas hotell ägare kan man undra.
    Så förhoppningsvis kan man undvika charter ställena även i framtiden och komma till de "unika" maldiverna

• stenbruden

JASSÅ!??? Det var ju typiskt...

Nä det är ingen katastrof med charter, det enda är väl att resmål oftast kan bli lite "förstörda" av charter... förlorar sin charm om det blir för lätt tillgängligt..
    Hänger du med vad jag menar.. flummigt

Jag var mest rädd för att det ska bli ett nytt ibiza där betonghotellen byggs överallt och bamseklubben invaderar O resorts lugna par atmosfär. Men det är ju inte så lätt att det blir så där eftersom det inte finns så mycket landyta att spela med...

• stenbruden

Nä bara dom inte bygger upp massa nya hotell komplex så spelar det ju ingen roll vad det kostar. Är det fullt så är det fullt.
    Bara det inte blir någon bamseklubb och massa reseguider överallt....
    Sorry alla barnfamiljer

• stenbruden

Vart ska ni??

Jag har redan vart där... vill tillbaka!!! Vi åkte inte charter..
    Jag är mest nyfiken på hur charter resorna kommer att påverka maldiverna men det kan ju bara framtiden utvisa

palmer skrev 2008-07-22 10:44:42 följande:
    Vi valde också att boka charter via Fritidsresor. Det kändes skönast och mest bekymmerfritt med tanke på att vi gifter oss samma dag. Har dock inget emot andra resalternativ. Är ju lite beroende på vad man är ute efter. Hur som helst tror jag alla vi kommer få en underbar resa, charter eller icke. Eller vad tror ni? =)
  • stenbruden

Bling - det var väl inte ni som gifte er när vi var där...? Hade du en vit klänning med svarta detaljer????? I mitten av juni...

• stenbruden

Vi träffade förresten ett annat svenskt par som hade gift sig samma dag som vi. Vi umgicks ganska mycket med dom och kommer att träffa dom igen.

Nåväl va jag tänkte komma till är att dom var en vecka på Kuredu och en på Komandoo. Deras slutsats var att dom tyckte att maten var bättre på Kuredu, servicen pyttelite bättre på Komandoo. Dom tyckte att det blev lite långtråkigt på Komandoo och ångrade sig lite att dom inte bara tog några dagar där istället för en hel vecka.

Om man vill ha lite av allt så är Kuredu perfekt. När vi var där var det dessutom "lågsäsong" (9/6-24/6) så vi hade inga grannar alls.

Vi snorklade på Komandoo och det är samma djur på bägge öarna (mycket sköldpaddor) men Kuredu har ett vrak precis vid husrevet och inte lika grunt rev som Komandoo. Husrevet på Kuredu är perfekt för mindre avancerad dykning!!!

Lite reflektioner

• stenbruden

Ok det var ett annat par som vi såg då... Men vi var ju på samma ö iaf när ni gifte er Grattis förresten!!!
    Var ni vid the wedding chapel (vita tältet på stranden) ??

• stenbruden

Elsi - Det finns perioder med bättre och sämre väder på M MEN det är ett året runt resmål!! Vi hade en dag med sämre väder utav 16.
    Vi var jättenervösa över vädret i juni men det var ingen fara alls och personalen sa att det stormar lite då o då hela året. Men det bästa är att det går snabbt över!

Maj ska ju vara en kanon månad under vattnet!! Om ni dyker..

• stenbruden

Jag kan inte heller komma på någon nackdel... Men det beror ju såklart på vad man är ute efter. För oss var den verkligen helt perfekt!!!
    Vi hade fått spader på en mindre ö

Den enda besvikelsen var faktiskt koralldöden/blekningen, det var ledsamt att se hur mycket som faktiskt har blivit förstört. MEN det är starkt påväg tillbaka och det fanns fina koraller att se. Hade bra gärna velat se det innan det hände. Detta kan man ju dock inte göra något åt, naturen är ju som den är..
    Jag antar att det är likadant i hela Maldiverna.

palmer skrev 2008-08-04 22:35:19 följande:
    Till alla er som varit på Kuredu.Vad tyckte ni var nackdelarna med ön?
  • stenbruden

Ja man märker ju av det men det är toppen dykning ändå!!!
    Det som är tråkigast är att man ser ju hur FANTASTISKT det har varit innan.

Men det är som sagt helt otroligt fin ändå!!!

Precis - håll koll på fenorna!!! Jag såg några oerfarna dykare bara plumsa ner rakt på korallerna och det får man bara inte göra!!! Vissa koraller (som den svarta) dör med en gång bara av att man nuddar den....
    Det är bra regler på M men det är också väldigt många dykare och många av dem är nybörjare.
    Är man ny så försök att ha koll neråt framför allt vid nedstigning så man inte "landar" på en korall.

• stenbruden

Sandybee - vi bodde i en JBV nummer 253 och det var helt underbart!! Vi hade jättenära till O restaurangen och där åt vi i stort sett varje måltid. Lugn del av ön.

Jag hade faktiskt inte heller lagt de extra pengarna på en WV.. Vi trivdes så himla bra med vårt boende och det såg lite tristare ut på den sidan ön som WV låg. Inte mycket till strand och lite ensligt. Detta är ju bara MIN uppfattning och jag har hört massor med positivt från WV!

• stenbruden

Åhhh jag vill åka igen!!!!! Längtar tillbaka!!!! Är inne på kuredus hemsida titt som tätt och kollar web cam... Men vad är det mot verkligeheten

Era lyckostar!! NJUUUUT

• stenbruden

Ett tips till alla som ska dit nu... AVIS!!!

Om man gilar att snorkla, åk till vraket som står upp ur vattnet. (bakom Komadoo) Vi tyckte det var grymt där, massor med fisk och man hade bra sikt på vraket.. Ta en speedboat..

Bara slog mig att det kanske är kul att veta

• stenbruden

GRATTIS Johanna Totte!!! Va roligt!!!
    Ni kommer inte att bli besvikna!

Ang trigger fish behöver man inte vara orolig nej! Jag upplevde den lite läskig ibland då den kan simma "mot" en. Men den attackerar ju inte! Den vill nog bara visa att den inte är rädd och ska inte jävlas med Vad vet jag...? Jag simmade bara bort från den när den gjorde så... Man behöver ju inte simma fram och peta på den för den KAN ju bitas.

Då var det värre när jag såg en (men gud va heter dom nu...öhhh ) den taggiga, coola, giftiga fisken (hjälp mig)
    Iaf så var den nog sjuk och låg och guppade på botten precis vid stranden som gjort för att trampas på.. Håll lite koll vart fötterna sätts ner, det hade jag efter det.

Missa inte de stora stimmen precis vid stranden (tonfisk) jag råkade simma in i det när jag snorklade och det var hur häftigt som helst med fisk ÖVERALLT!

Blir alldeles galen här, det finns så mycket att se under vattnet där. Får man följa med som handbagage

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3