• Kiwi08

Var ska man bo i Skåne? OT

Ni som bor i Skåne, skriv gott & ont om er stad/ort!

Min sambo & jag planerar att bosätta oss i Skåne när han är klar med utbildning. Vi vill bo nära havet, men det är eg enda kravet. Vore jättekul med lite info från er som bor där!

• Svar på tråden Var ska man bo i Skåne? OT
  • SnuttisSessan

Jag är inte bosatt där men skulle nog ändå vilja rekommendera Landskrona. En mysig stad med hav och citadellet som är ett utomhusbad med saltvatten i bassängerna. Jag själv kommer från Eslöv.

• Kiwi08

Tack. Landskrona tycker vi också verkar mysigt & huspriserna är inte ohanterliga (än), har bara hört att det är mycket "bråk" där & att staden är lite farlig. Nån som vet?

Hur är det med Höganäs, Helsingborg, Ystad?

• Brud28

Jag bor inte i Skåne men är väldigt ofta där!
    ska även gifta mig i Skåne om två veckor

Finns bara ett alternativ för mig och de är Ängelholm!
    Precis vid havet, lagom stor stad och hur mysigt som helst där!
    Skälderviken i Ängelholm är fantastiskt!

• Hofsan

Jag bor i Eslöv men min första tanke är er budget. Om ni vill bo vid havet så är ju priserna väldigt spridda om man tex jämför Lomma med Falsterbo. Är du ute efter hus eller lägenhet?

• Kiwi08

Tack Brud28, Ängelholm har vi också funderat på, det verkar jättefint.

Hofsan - jo, budgeten är ju alltid ett problem. Vi är ute efter hus & vill bo nära strand, både för barnen & för mannen som skådar fågel. Funderar på att leta tomt för att bygga. Falsterbonäset är ju alla fågelskådares våta dröm men långt utanför vår budget.

• Mi och Nez

Som Helsingborgare vill vi gärna rekommendera er sundets pärla Helsingborg och givetvis välkomna er till vår fina stad!

Lagom stort, nära hav och natur, bra stads och uteliv utan att bli snobbigt eller Storstads-dyrt. Nära Malmö/Köpenhamn. Bra förbindelser överallt. S

Hihi, väldigt patriotisk nu men vi trivs verkligen kanon!

• Kiwi08

Detta är inte Kiwi08. Utan Kiwis08:s man som likt ett virus när Kiwi08 råkade lämna detta forum uppe på datorn tar tillfället i akt sprida förvirring i Kiwins namn, men samtidtigt vara konkret: Att lägga 3 miljoner känns bra. 4 Hanterbart. 5 Högst tveksamt. /The Kiwi08Male

Kiwi08 skrev 2008-07-13 12:59:12 följande:
    Tack Brud28, Ängelholm har vi också funderat på, det verkar jättefint.Hofsan - jo, budgeten är ju alltid ett problem. Vi är ute efter hus & vill bo nära strand, både för barnen & för mannen som skådar fågel. Funderar på att leta tomt för att bygga. Falsterbonäset är ju alla fågelskådares våta dröm men långt utanför vår budget.
  • Anja 19 juli 2008

Landskrona hade jag aldrig bosatt mig i. Hade inte vågat gå ut varken på dagtid eller kvällstid. Tyvärr är där så fruktansvärt illa. Trelleborg hade jag heller aldrig bosatt mig, inte för att där inte är fint, utan pga att där är lite speciellt, hihi...

Helsingborg däremot håller jag med om är UNDERBART!

Ystad är oxå mkt vackert.

Beror lite på hur stor/liten stad/ort ni vill bo i. Hela österlen är ju fantastiskt vackert och mysigt!

• Brud28

I Ängelholm ska ni kunna få ett fint hus för 3-4 miljoner!
    I Skälderviken ligger i alla fall radhusen på ca 2,5 miljoner, husen någon miljon dyrare

• Kiwi08

Tack alla för era svar. Jag ska printa ut & spara sen. Det är ett par år tills vi ska flytta men vi vill vara ute i god tid. Nästa sommar ska vi semestra i Skåne & verkligen besöka de bästa "kandidaterna".

Mi och Nez - Helsingborg var vårt första alternativ. Har en av mina bästa vänner där & tycker staden verkar helt underbar. Men jisses, vad dyrt med hus vid havet! Kan du tipsa om nåt trevligt ställe nära Helsingborg där man kanske har råd att köpa hus / tomt vid stranden eller är allt lika dyrt?

Nån som bor i Ystad? Verkar också jättegulligt, men undrar om det är en söt & trevlig liten stad eller en trist (men vacker) "håla"?

Svar på tråden Var ska man bo i Skåne? OT