Inlägg från: Kiwi08 |Visa alla inlägg
  • Kiwi08

Var ska man bo i Skåne? OT

Ni som bor i Skåne, skriv gott & ont om er stad/ort!

Min sambo & jag planerar att bosätta oss i Skåne när han är klar med utbildning. Vi vill bo nära havet, men det är eg enda kravet. Vore jättekul med lite info från er som bor där!

• Svar på tråden Var ska man bo i Skåne? OT
  • Kiwi08

Tack. Landskrona tycker vi också verkar mysigt & huspriserna är inte ohanterliga (än), har bara hört att det är mycket "bråk" där & att staden är lite farlig. Nån som vet?

Hur är det med Höganäs, Helsingborg, Ystad?

• Kiwi08

Tack Brud28, Ängelholm har vi också funderat på, det verkar jättefint.

Hofsan - jo, budgeten är ju alltid ett problem. Vi är ute efter hus & vill bo nära strand, både för barnen & för mannen som skådar fågel. Funderar på att leta tomt för att bygga. Falsterbonäset är ju alla fågelskådares våta dröm men långt utanför vår budget.

• Kiwi08

Detta är inte Kiwi08. Utan Kiwis08:s man som likt ett virus när Kiwi08 råkade lämna detta forum uppe på datorn tar tillfället i akt sprida förvirring i Kiwins namn, men samtidtigt vara konkret: Att lägga 3 miljoner känns bra. 4 Hanterbart. 5 Högst tveksamt. /The Kiwi08Male

Kiwi08 skrev 2008-07-13 12:59:12 följande:
    Tack Brud28, Ängelholm har vi också funderat på, det verkar jättefint.Hofsan - jo, budgeten är ju alltid ett problem. Vi är ute efter hus & vill bo nära strand, både för barnen & för mannen som skådar fågel. Funderar på att leta tomt för att bygga. Falsterbonäset är ju alla fågelskådares våta dröm men långt utanför vår budget.
  • Kiwi08

Tack alla för era svar. Jag ska printa ut & spara sen. Det är ett par år tills vi ska flytta men vi vill vara ute i god tid. Nästa sommar ska vi semestra i Skåne & verkligen besöka de bästa "kandidaterna".

Mi och Nez - Helsingborg var vårt första alternativ. Har en av mina bästa vänner där & tycker staden verkar helt underbar. Men jisses, vad dyrt med hus vid havet! Kan du tipsa om nåt trevligt ställe nära Helsingborg där man kanske har råd att köpa hus / tomt vid stranden eller är allt lika dyrt?

Nån som bor i Ystad? Verkar också jättegulligt, men undrar om det är en söt & trevlig liten stad eller en trist (men vacker) "håla"?

• Kiwi08

Tack igen! Detta är toppen. Tänk vad man kan lära mycket på BT =) Helsingborg hör vi verkligen bara bra saker om så där kommer vi fortsätta leta...det är dock näst intill ohanterligt dyrt med boende nära vattnet.

Vi vill gärna bo i en liten - mellanstor stad. Det ska kännas tryggt nu när barnen är små men finnas tillräckligt när dom blir tonåringar...vill inte ha barn som "rymmer" till stor stad (Malmö - Kbh) i brist på sysselsättning när dom är tonåringar. Vi har satt den undre gränsen till 10 000 inv & den övre gränsen är Malmö...det är en för stor stad för oss - även om jag älskar Malmö!

• Kiwi08

Tack för fler jättebra tips.

Ankan80 - superbra info. Vi tittar massa på just Höganäs & småorterna runt omkring. Verkar så fint & stränderna ser fina ut & Höganäs Kommun har en grymt bra hemsida. Har du själv barn? Vet nåt om dagis/skolor? ok utbud? Trivs man i Höganäs när man är tonåring? Är det väldigt mycket sommarboende så orten "dör" lite på vintern?

• Kiwi08

Toppen, tack tack Ankan80 & lycka till med barnaalstrandet när det är dag - barn är underbart! =)

• Kiwi08

Hej igen!
    I Bjärred har vi kompisar & vi upplever det så alltför mycket villaområde även om det ligger fint. Lomma likaså. Hur är det med Höllviken? Jättestort villamoråde som Bjärred eller mer spridd beboelse med natur emellan?

• Kiwi08

Malmö är grymt! Bodde där för längesen & älskade staden. Men - nu när jag har småbarn känns det lite för brokigt & vi har inte råd att bo där det är riktigt fint (läs nära till strand + natur).

Svar på tråden Var ska man bo i Skåne? OT