• Labolina07

Vill inte ta bort mitt efternnamn!!!

Vill gärna ha hans som efternamn, men vill ha mitt som det med, & det kan man inte på samma sätt, även om man tar det som mellannamn.

Vi kan inte bestämma oss, eller JAG är det nog mer. Hur ska man lösa det??? Inte så långt tid kvar nu. Men vi kommer verkligen inte fram till något beslut. Mitt är väldigt ovanligt, hans är ovanligt.

Jag tror att hans mamma & bror blir besvikna om vi tar mitt. Men våra barn heter nu efter mig.

TIPS?? någon?

• Svar på tråden Vill inte ta bort mitt efternnamn!!!
  • anne på grönkulla

Är det NI som inte kan enas så finns det 2 lösningar som jag ser det: att heta olika eller att den som tycker det är mest viktigt att heta samma byter. Ingen av er kan tvinga den andre att byta mot sin vilja.

Är det DU som inte vet vad du vill så är det klurigare. Bara du kan veta vilket beslut du kan leva med...

• Labolina07

det är nog jag som inte vet vad jag vill...
    Verkar inte som om jag vet om ett år heller ha ha

Tar gärna hans efternamn, men tycker ändå mitt kommer bort även om vi har det som mellannamn...

tack

• B & S

Gör såhär:

1) ingen byter när ni gifter er

2) ena byter så ens eget hamnar bakom

3) när den första är godkänd så ansöker den andra om att sätta samma sak men namnen tvärttom. Då heter båda samma sak men "tvärttom"

Men sen e det ju en annan sak om ni inte kan bestämma om ni ska ha en som mellan namn eller ej eller vilken som ska vara sist.

Du kan också göra samma sak som ovan om ni vill att båda ska heta:

XXXXX YYYYYYY i samma ordning, det är ett sätt att "lura" systemet men på ett lagligt sett. En ansöker först och får godkänt och sen den andra.

Men som du säger det finns inga bindelstreck eller "dubbelnamn" mera.
    De har snackat om att ta bort den "lagbiten" för den kom inte till förns härom året och det blev MÅNGA protester och fortf håller folk på o klagar så himmla mycket på det att de börjar fatta vinken att politikerna börja trycka på från alla partier tom. Fast de lär ju ta tid.
    De som redan har fått bindelstreck däremot får behålla sina :P

• Linum

Vad andra människor tycker och tänker får aldrig påverka ens eget beslut! Det är du som ska trivas med namnet - inte släktingarna...

Behåll ditt eget namn, och vill din tillkommande byta får han väl göra det. Det är inte automatiskt så att kvinnan ska byta namn (vilket det känns som i många diskussioner här på BT).

Om nu du och dina två barn redan har ett efternamn, så får väl maken byta?!

• hondafreak

Vi kommer ta mitt som mellannamn och hans som efternamn.
    Var lite knixigt att få igenom det hos Skattemyndigheten men det gick eftersom han tar mitt som mellannamn nu till vigseln. Sen när det har gått igenom byter jag till hans efternamn och mitt som mellannamn, och då heter vi lika.
    Vi har barn bägge två innan och det är viktigt för oss att heta samma som barnen, men ändå ha gemensamt efternamn så att säga.

• Labolina07

Tack alla

hondafreak: men så då har ni alltså hans som efternamn & ditt som mellannamn?

Hur presenterar ni er? Bara nyfiken, med båda namnen?

• ljugarn08

Labolina,
    Jag tycker att din blivande ska fundera på vad som är viktigast för honom. Att heta som sin fru och sina barn, eller som sin mamma och bror.
    Tycker, precis som Linum skrivit, att diskussionerna ofta förutsätter att kvinnan ska byta namn.
    Förr gick ju arvet alltid till sönerna så jag antar det är därför man bytte till männens namn, men det är knappats någon tradition jag anser värd att hylla.
    Om tre av fyra redan heter samma namn tycker jag det verkar rimligt att den fjärde byter. Om inte den personens namn är mkt finare och de andra tre gärna byter till det.
    Annars är det väl en bra kompromiss om han behåller sitt som mellannamn och använder ditt som familjenamn.

• Labolina07

tack för ditt svar, men han bryr sig inte
    Är bara jag Han säger att det kvittar vad vi heter... jag vill gärna heta hans, men vill inte släppa mitt.... å jag vill att barnen ska ha mitt med...
    GAAHH jag är SÅ krånglig!

Svar på tråden Vill inte ta bort mitt efternnamn!!!