• minken

Vi vet inte hur vi ska lägga upp det!

Jag och min sambo pratar mycket om att vi känns så rätt för varann, och jag tror inte det dröjer så värst länge, som mest ett år, innan han Frågar mig :)
    Men det har skett flera gånger när vi pratat om ceremonin, att vi bägge fått ångest för själva vigseln. Ingen av oss vill ha ett stort bröllop, det är vi överens om, men kanske en fest efteråt för vänner och bekanta. Bägge har var för sig flyttat till ett grannland, där vi träffades och jobbar ihop. Jag har ångest för det sociala, vill ju gärna att t.ex våra två närmaste vänner ska vara med på ceremonin, men vill inte att de ska behöva sitta o äta middag med våra föräldrar (som inte ens har träffats ännu) Hur ska vi lägga upp det? Det låter som ett litet problem, men jag skulle gärna ta emot förslag! Sambon kommer ingenvart i sina funderingar heller, men han gillar inte att stå i centrum och skulle nog helst slippa festen också! Fast han vill njuta av att vara gift...:)
    Alltså: Ska mina dessa vänner resa hit(jag betalar gärna resan) för att se vigseln, få ett glas skumpa o sen ta nästa flyg hem igen?? Kan man förklara för dem hur det ligger till?
    Blir en vigsel ok med Enbart ens föräldrar närvarande? Det känns lite fattigt..?
    Vi är absolut inte snåla, men vill bara hitta en fungerande lösning..
    Nån med ideer?
    Tack :))

• Svar på tråden Vi vet inte hur vi ska lägga upp det!
  • BlendaSigne

Jag / vi ville heller ej ha ett stort bröllop, får vattkopper av att bara tänka tanken på att gå nerför en kyrkgång i en vit klänning och alla "glor" på en.
    Därav har vi valt att endast ha med familjen på bröllopet, hans och min. Vi blir totalt 15 gäster + vi två. Vi bor ej i Sverige och har valt att gifta oss "hemma" i mellandagarna då vi tänkt o åka "hem" o fira jul, till Sverige alltså. Ingen vet om detta ännu, inbjudan får de om nån månad.
    Vi valde att inte bjuda vännerna då det blev svårt att välja ut + det skulle isf blivit ett stort bröllop ändå och ångesten om "vita kossan nerför gången" kom igen. Hade varit skoj att ha de närmaste där, men nu valde vi att satsa allt på familjen istället. Vi fixar med boende och allt för dem etc då vi gifter oss på "neutral" mark där ingen är varken hemma / borta.
    Fattade ej om ni var från samma land?... om inte så kan ni ju välja en neutral plats för er båda - utanför Sverige/eller vart ni nu är ifrån Ta dit familjen o gifta er under en helg.
    Vi träffar ej familjen så ofta och därav har vi valt att göra en helg av det, att vi träffas för nån slags dagsaktivitet eller så på dan (typ pulka och korvgrillning) för att få ner allt till en "kul grej" och inte så "pretansiöst". Sen gifter vi oss förhoppningsvis på en snötäckt äng på kvällen och har sedan middag, fest och övernattning på herrgården vi hyrt. Känns lagom och verkligen speciellt. Avslutar med brunch dagen efter.
    Tankarna var till en början att ev gifta oss själva i NYC eller så... hade fortfarande tyckt det var ett bra alternativ, men iom att vi bor utomlands och inte träffar familjen så ofta så kändes detta upplägg bra. :)

• anne på grönkulla

Vi lyckades inte reda ut när och hur vi skulle gifta oss förrän vi började diskutera datum, då fanns liksom en deadline då för att besluta sig.

Vi hade extremt olika uppfattningar om hur vi ville gifta oss - men lyckades hamra ut en form som fungerade för oss båda, som gick ut på att vi gifte oss utomlands och tog med oss familjen (som fick betala själva - vi försökte avsäga oss presenter på kuppen). Vi ansträngde oss väldigt för att resan skulle vara till för alla som la semesterdagar och sparade pengar på den - men för oss var det att föredra att planera en gemensam resa framför att planera en fest.

Jag kan tycka att får folk resa långt för ens skull så har man ett åtagande mot att de ska få ut nåt av det också.

Jag tror ni behvöer fundera på varför ni vill och inte vill olika saker. Varför är det så farligt att era vänner skulle träffa era familjer t ex? Genom att fundera på detta kan ni förhoppningsvis hitta en fungerande modell för er.

• minken

Tack för svar!
    Vi är ägge svenskar...men han har pytteliten familj och bara mina föräldrar bor i Sverige, de är inte svenskar, utan hela min släkt förutom de bor i ett annat land, som inte är det som vi bor i nu! Min sambo pratar inte det språket..så om det är bara familj blir vi, oss inräknat, 7 st på vigseln...det var det jag menae med att det kändes "fattigt"
    Vi har inga problem att prata om detta, men eftersom vi hade slut på ider så skrev jag ju inlägget här ;) Vi kommer säkert fram till en lösning, det var också kul att läsa att man inte är ensam om att inte vilja gifta sig på semester/ha megabröllop/familj i alla nordiska länder...
    :)

• RTBW

En idé kanske kan vara att bara åka ni sju, någon annanstans.
    Behöver inte vara långt bort, men då blir det en speciell grej.

Vill ni kan ni väl sedan ha en fest bara en fest, där ni annonserar attni nu är gifta.
    Om ingen vet det innan blir det dessutom en fri fest och ingen stor uppmärksamhet om det var lite jobbigt.

/ReadyToBeWed

• tolonta

Kanske ni kan låta era vänner bestämma om de vill följa med på middagen eller inte. Du skriver att du inte vill att de ska behöva sitta och äta med era föräldrar. Är era föräldrar otrevliga på något sätt?

Jag skulle nog velat ha även vännerna med, men sagt till dem att om de tycker det verkar tråkigt att vara med på middag med er och era föräldrar så slipper de, men att de är hjärtligt välkomna att följa med. Jag tror att de kommer vilja vara med.

Och så bokar ni ett bord för 8 personer och äter en god trerätters middag i lugn och ro (eller hur ni nu vill ha det...)

• Tooticki

Ni kan väl ha en liten vigsel med nämaste familjen bara och sen middag på restaurang. Sen kan ni ha en stor fest senare för alla era vänner som inte behöver bli stel utan mer party!

• Lillsnufflan

Det fina med bröllop är att man faktiskt kan utforma dem precis som man vill. Bjud så många ni vill. En ceremoni kan vara precis lika vacker med få gäster som med många. Dessutom blir det i mitt tycke trevligare och intimare.

Vi har bjudit till bröllop med 65 gäster 20 september, men vi tyckte det blev så stort, uppstyltat och opersonligt (även om vi gärna vill fira vårt bröllop med hela familjen) så vi gifter oss borgerligt en vecka i förväg vid en, i våra ögon, mer stämningsfull ceremoni med våra föräldrar och morföräldrar som ända gäster. Det blir alltså 8 gäster. Vi tyckte egentligen det var den perfekta storleken på bröllop.

Ett långt svar som betydde: Nej, jag tycker verkligen inte det blir "fattigt". Och som Tooticki skriver, ni kan ju ha ett mer traditionellt bröllop med era föräldrar och sedan fira med era vänner på ett sätt som passar dem bättre. Förresten kanske era vänner kan stå ut med en middag med era föräldrar (vem vet, det kanske tom. kan bli trevligt?) om ni lovar de en riktig festkväll med klackarna i taket efteråt? Om ni vill ha alla där på vigseln, menar jag.

• Hemligt i New York

Vi lägger upp det så att vi sticker iväg och gifter oss hemligt på en resa. Väl hemma har vi en middag för närmsta familjen och vännerna hemma och även en fest ute på en krog för alla vänner och bekanta. Därmed slipper vi ceremonin med alla närvarande och kan fira med alla vi vill efteråt istället. Och så slipper man en massa åsikter och oro för vad alla ska tycka om allt... Vi ville lägga pengarna på en resa och slippa en traditionell vigsel...

Svar på tråden Vi vet inte hur vi ska lägga upp det!