• anna800

persona p dator

Hej! Istället för att skriva på nån annas tråd om detta skriver jag en ny.

La in en tråd om spiral då jag har fått tid för det, men ger mig f*n på att jag inte vill ha några hormoner nåt mer(fick inte koppar). Så:

Någon som vet vad en Persona kostar i sv kr? står ju bara i brittiska pund...o vad det kostar totalt att beställa från den hemsidan som persona skickar en vidare till, med frakt o allt?
    www.persona.org.uk/se/page_koppersona.php

Eller om det finns på apotek osv, eller bara på internet? Verkar lite osäkert om det skulle vara så....
    Har ju kollat på ladycomp osv men de är så förbannat dyra...varför?

• Svar på tråden persona p dator
  • vitulina

Hej Anna,

Själva datorn kostar rätt mycket men är en engångskostnad som man helt enkelt får leva med. Den går bara att beställa från England men frakten var inte dyr alls. Var ett år sedan jag köpte min dator men betalade 1200 omräknat i pund.

Ingen aning om varför Personadatorn är så dyr men det var värt varje krona enligt mig. Den funkar jättebra för mig i min relation! Det tar dock ett halvår innan den lärt sig din kropp. Sedan är det sjukt viktigt att hålla tiden och inte missa att "kissa på stickan". Hade en väninna som missade en dag vilket gjorde att det tog ett halvår ytterligare tills hon fick ner de gröna dagarna till vettiga nivåer.

Hoppas det löser sig!

• EllaM

Jag ahr en persona, men beställt den från Sverige, från samma sida beställer jag också teststickor med jämna mellanrum och får dem hem i brevlådan (kan även köpas på apoteket). Den heter typ clearblue shop eller så. Datorn är en engångskostnad, men i slutändan är det inte mycket dyrare än p-piller. Jag har använt min i över ett år nu och är jättenöjd!! Funkar hur smidigt som helst, har blivit rutin att kolla datorn innan jag kissar på morgonen för att se om det är testdag och jag har på köpet fått mycket bättre kontroll på min kropp och hur den reagerar under de olika delarna av menscykeln.

• T RO

Oh, här vill jag hänga!
    Har testat allt i preventivmedelsväg och äter just nu minipiller, men VILL egentligen INTE ha hormoner. Har även testat naturmetoden, men den kändes jätteosäker, så det slutade med att jag praktiserade ofrivillig avhållsamhet.

Har funderat lite på Persona, men tycker det verkar jätteosmidigt. Kolla hit och dit, kissa på pinnar till höger och vänster och knappt några "gröna" dagar enligt mig. Jag vill vara mer spontan. Men vad är era upplevelser av Persona?

Jag har även testat kopparspiral, jättesmidigt, man behövde inte bry sig alls. Så om det inte vore för de FRUKTANSVÄRDA biverkningarna katastrofal kramp vid mens, aktivitet eller orgasm, och blödande i floder så skulle jag gärna fortsatt.

• EllaM

Alltså, det är ju inte jobbigare att kissa på sticka än kissa utan sticka.... Du håller ju bara stick i strlen när du ändå kissar på morgonen, sätter sedan i den i den lilla datorn (typ samma storlek som en lite äldre mobiltelefon) och sedan kan ju du glömma bort den resten av dagen om du vill. Eller ta ut stickan efter fem minuter och kolla om det lyser rött eller grönt, beroende på hur bråttom du har!

Jag hade kopparspiral men hemska kramper, mens i typ två veckor och det var fruktansvärt. Nu har jag kin helt natutliga lilla mens på 3-4 dagar, regelbunden som en klocka av naturen. Jag vet precis när jag har ägglossning och efter att ha använt personan ett tag är de röda dagarna inte fruktansvärt många. Men det är klart att de är en del just runt ägglossning för att man ska vara säker. De dagarna finsn det mycket annat man roa sig med än just samlag, om man nu vill vara spontan.....

Jag ser bara fördelar med personan efter att ha använt den så länge. Hade jag kunnat äta p-pilleer helt utan biverkningar och rädsla för eventuella framtida biverkningar hade jag säkert gjort det. Men för mig är personan det bästa alternativet eftersom kopparspiral inte fungerade bra för mig och inte p-piller heller.

Jag lovar, det blir rutin att kolla datorn! Inte varje dag, men när du vet att det är dags. Dag 6 kissar man alltid på en sticka, och sedan brukar de resterande testdagaran börja på dag 10 eller 11 för mig. När stickorna är förbrukade och de röda dagarna över behöver du ju itne kolla på datorn igen förrän det är dags att knappa in att du fått mens igen. Tar bara ngn sekund och är inte en konstigare rutin än att bortsa tänderna liksom....

• T RO

Ella M Ja, alltså det LÅTER ju onekligen ganska lätt!

Jag är baraså sanslöst dålig på det där med runtiner, så mina miniiller har 12 timmars glömskemarginal, bara för att liksom. Skulle inte klara sådana som man måste ta på samma klockslag varje dag. Jag menar, vissa dagar sover man länge, eller har ovanligt bråttom.

Hur mycket kostar en persona från clearblue då? Och hur många stickor behöver man i månaden? Vad ligger månadskostnaden på ungefär?

Jag håller med dig om rädslan för biverkningar av p-piller. Jag går omkring hela tiden och har inbillade känningar i mina vader, helt övertygad om att jag kommer få blodpropp. Är det värt detta? Varför ska vi kvinnor behöva stå ut med att manipulera våra kroppar? Det är ju männens "gegg" som ställer till det, borde inte det vara DERAS ansvar då? (lite på skämt, lite på allvar såklart...)

Och FÖRLÅT till TS att jag snott tråden lite, men det kanske kan komma fram mer info om inköpställen etc längre fram?

• PennyJenny

Den borde man ju kunna använda även för att ha koll på sin ägglossning för att kunna bli gravid, eller hur?

• EllaM

Minns inte var den kostade... tror det var 800 kr, men det kan ha varit mer. Säg runt tusenlappen ungefär! Stickorna kostar 150 kr per paket om man köper dem på apoteket, men beställer man dem på nätet blir det lite billigare. finns flera sidor att beställa från tror jag. Jag beställer hem en rejäl laddning åt gången. Det går åt ett paket i månaden, varje paket innehåller 8 stickor. Du ska varken använda fler eller färre. Utom första månaden, då används två paket, för datorn behöver lära sig din hormonkurva.

Första dagen man får mens trycker man in m-knappen på datorn, i det lilla fönstret visas då m1, som betyder att det är mensens första dag. Den tidpunkt du trycker in knappen på avgör testintervallet. Testintervallet är 6 timmar, tre timmar före och tre timmar efter klocksslaget då du först tryckte in m-knappen. Jag brukar trycka in den kl 7, då är mitt testintervall från 4 på morgonen till 10 på förmiddagen. Jag sover sällan längre och går sällan upp tidigare. skulle man behöva kissa innan testintervallet börjar kan man kissa i en burk och doppa teststickan när det är dags sedan (om man tex måste kissa fast klockan bara är halv fyra på morgonen...). Det där anpassar man ju själv efter hur ens vardag ser ut. Får man mens på kvällen är det dagen efter som räknas som dag 1, får man det under natten eller tidig morgon räkas den dagen som dag 1. Det följer med en väldigt bra och pedagogisk bruksanvisning!

Jag lägger fram den lilla datorn på badrumsbänken när jag vet att det är dags (tex dag 6 och ungefär från dag 10 och framåt) att kissa på sticka, så ser jag den när jag kommer in i badrummet. Då glömmer man inte. Men efter ett tag sitter det i ryggmärgen. Det är ingen fara om man missar, men man får lite fler röda dagar månaden efter då.

Personan mäter halten av ngt hormon i kroppen som stiger när det är dags för ägglossning. Den dagen man vill skaffa barn kan man alltså använda den omvänt! Och det är typ 94 % säkerhet. P-piller ha 98 %. så om man tycker att man kan ta de få procentens ökad risk att bli gravid, så tycker jag det här är ett utmärkt alternativ! För mig har det dessutom varit väldigt positivt att jag lärt känna min kropp bättre (tidgare satte jag aldrig mitt humör eller hur kroppen kändes i relation till om jag hade ägglossning, etc, men nu vet jag ju!). Det pratas här på BT om en anna metod, där man tar tempen i kroppen. handlar också om att hitta "säkra perioder". Vet inte om den metoden är lika säker dock (tänk om man har feber, hur tillförlitlig är den då?).

Jag vet inte var man bäst köper Pesona i dagsläget, men om ni googlar finns säkert mer info. Kanske apoteket kan ta hem också? Dela gärna med er här om ni hittar något bra tips, det är säkert fler som undrar! Jag köpte min via Clearblue shop på nätet (svenska sidan) men det var ju ett tag sedan...

• EllaM

Just ja, kan ju säga också att när man har ägglossning så visas det i en symbol i fönstret. Så visst kan den användas omvänt!

• godis1

Kan någon förklara varför man måste testa varje månad. Efter några månader borde ju datorn ha lärt sig ens mencykel. Om man har regelbunden menscykel så borde det ju vara exakt samma sak varje månad och därför vara onödigt att testa. Efter ett tag borde det ju alltså räcka med att hålla reda på vilken dag det är. Eller?

• EllaM

Nja, du har faktiskt inte ägglossing exakt samma dag varje månad, även om du har väldigt regelbunden mens. Men det är klart att ju mer regelbunden den är, desto mer troligt att du har ägglossning samma tid varje månad. Det är dock inte speciellt säkert att lita på att "så här brukar det alltid vara", så vill man vara säker ska man använda personan som varje månad mäter hormonnivån i din kropp (genom stickan man kissar på).

Jag vet tex att om jag bantar har jag ägglossning senare (och därmed mens senare) än annars.

• EllaM

Den röda perioden är alltså inte bara på just den dag du har ägglossning. Det är även innan, eftersom spermier kan leva i flera dygn och därmed ligga och lurpassa (hihi) och dessutom är ju ägget befruktningsbart i upp till två dygn. Det är alltså inte bara en dag man behöver hålla koll på och undvika...

Svar på tråden persona p dator