Minns inte var den kostade... tror det var 800 kr, men det kan ha varit mer. Säg runt tusenlappen ungefär! Stickorna kostar 150 kr per paket om man köper dem på apoteket, men beställer man dem på nätet blir det lite billigare. finns flera sidor att beställa från tror jag. Jag beställer hem en rejäl laddning åt gången. Det går åt ett paket i månaden, varje paket innehåller 8 stickor. Du ska varken använda fler eller färre. Utom första månaden, då används två paket, för datorn behöver lära sig din hormonkurva.
Första dagen man får mens trycker man in m-knappen på datorn, i det lilla fönstret visas då m1, som betyder att det är mensens första dag. Den tidpunkt du trycker in knappen på avgör testintervallet. Testintervallet är 6 timmar, tre timmar före och tre timmar efter klocksslaget då du först tryckte in m-knappen. Jag brukar trycka in den kl 7, då är mitt testintervall från 4 på morgonen till 10 på förmiddagen. Jag sover sällan längre och går sällan upp tidigare. skulle man behöva kissa innan testintervallet börjar kan man kissa i en burk och doppa teststickan när det är dags sedan (om man tex måste kissa fast klockan bara är halv fyra på morgonen...). Det där anpassar man ju själv efter hur ens vardag ser ut. Får man mens på kvällen är det dagen efter som räknas som dag 1, får man det under natten eller tidig morgon räkas den dagen som dag 1. Det följer med en väldigt bra och pedagogisk bruksanvisning!
Jag lägger fram den lilla datorn på badrumsbänken när jag vet att det är dags (tex dag 6 och ungefär från dag 10 och framåt) att kissa på sticka, så ser jag den när jag kommer in i badrummet. Då glömmer man inte. Men efter ett tag sitter det i ryggmärgen. Det är ingen fara om man missar, men man får lite fler röda dagar månaden efter då.
Personan mäter halten av ngt hormon i kroppen som stiger när det är dags för ägglossning. Den dagen man vill skaffa barn kan man alltså använda den omvänt! Och det är typ 94 % säkerhet. P-piller ha 98 %. så om man tycker att man kan ta de få procentens ökad risk att bli gravid, så tycker jag det här är ett utmärkt alternativ! För mig har det dessutom varit väldigt positivt att jag lärt känna min kropp bättre (tidgare satte jag aldrig mitt humör eller hur kroppen kändes i relation till om jag hade ägglossning, etc, men nu vet jag ju!). Det pratas här på BT om en anna metod, där man tar tempen i kroppen. handlar också om att hitta "säkra perioder". Vet inte om den metoden är lika säker dock (tänk om man har feber, hur tillförlitlig är den då?).
Jag vet inte var man bäst köper Pesona i dagsläget, men om ni googlar finns säkert mer info. Kanske apoteket kan ta hem också? Dela gärna med er här om ni hittar något bra tips, det är säkert fler som undrar! Jag köpte min via Clearblue shop på nätet (svenska sidan) men det var ju ett tag sedan...