Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Balsam metoden!

Säkert jättebra och jag kan tänka mig att prova, men jag vill bara poängtera att det kan finnas en fara i att romantisera gamla tider för mycket. Kvinnorna förr tvättade inte håret med moderna schampon och de tvättade definitivt inte håret så ofta. Det senare berodde nog snarare på att det var ont om vatten och särskilt varmvatten samt att fritiden var obefintlig.

Jag vet inte vad de första schampona innehöll, men sminket förr innehöll både arsenik och löss så där har vi nog kommit lite framåt.

• Sebastiána

Jag tror definitivt inte att man måste tvätta håret varje dag. Tvärtom. När jag var liten tvättade jag håret en gång i veckan och det blev inte fett för det. Sedan kom ju alla dessa "Varje-dag"-schampona i slutet av 80-talet. Nu har jag dragit ner från varannan dag till var tredje dag, och håret ser lite fett ut i början men så småningom vänjer sig hårbotten. Jag ska utöka med en dag till snart.

En liten parentes: vi fick se en utblidningsfilm om hygien när jag gick på högstadiet. Den var gjord på 70-talet. I en scen säger tonårstjejen till sin hårfagre bror "Killar kan faktiskt också tvätta håret!" - han såg skeptisk ut... i klassrummet satt vi, killarna i klassen hade nytvättat och nyfönat hår efter gympalektionen. De flesta var permanentade. Vilken kontrast till filmen

• Sebastiána

Kan man inte duscha utan att tvätta håret?

• Sebastiána

Kan man inte duscha utan att tvätta håret?

Svar på tråden Balsam metoden!