Inlägg från: MuffinsTönt |Visa alla inlägg
  • MuffinsTönt

    Balsam metoden!

    Vitt guld skrev 2008-09-01 13:54:35 följande:


    Man ska tydligen kunna tvätta håret med bara olivolja också. Men det här lät intressant... ska lästa lite om vad ni skrivit. Mitt hår är katastrof!
    Olivolja är en fet olja som kan ta lite tid att "skölja" bort. Prova att ta en torrare olja, tex solros, tistel eller varför inte kokos? www.shenet.se och www.crearome.sehar bra info om olika oljor.
  • MuffinsTönt

    Vitt guld

    Hm.. Nu är jag lite osäker på vad du menar här. Det jag syftade på mest är att ha oljeinpackning som du kan tvätta bort med vatten (som kräver mkt hårbottenmassage och sköljning) eller balsam.

    Jag provade lite kokosolja på hårlägderna igår kväll. Kokos tas upp väldigt snabbt, både på hud och hår. Lät det sitta över natten och tvättade bort det imorse. Det funkade bra.

  • MuffinsTönt
    Julienne skrev 2008-09-01 19:59:04 följande:
    Wow, vilken koll!! Är helt klart sugen på att testa! Har du själv prövat? I så fall, hur bra höll färgen?

    Jag sökte lite grann på google och sen har jag ju den andra tråden med de riktiga proffsen. Jag varken färgar,slingar eller bleker mitt hår. Så trist är jag! Men jag vet att det har pratats mkt om henna och naturlig färgning så lite koll har jag och är jag osäker på ngt kan jag alltid fråga dem.
  • MuffinsTönt

    lillamaa
    Finns det ingen som du kan ge schampoo till? Jag använder mitt gamla till att göra rent min borste och kam. Jag har en sån massageborste, den cirkulerar blodet i hårbotten samt transporterar ner sebumet (fett som finns i håret) i längderna. Så det blir bättre fördelning av sebumet i håret och inte bara jättefett i hårbotten och torrt på topparna.

    Om ni har tillång till bastu, gör en inpackning samtidigt som du sitter och bastar. Värmen gör att inpackningen blir ännu effektivare.

  • MuffinsTönt
    grabbarna skrev 2008-09-02 09:45:09 följande:
    har gjort ävc sköljning två gånger och I LOVE IT! håret är mkt mjukare och glansigare och jag tycker inte det luktar så farligt heller...i början använde jag pärlemorinpackningen varje gång men nus edan håret blivit bättre har jag det bara ibland, kör mkt med naturell honung och smultron balsam.en fråga är det nån som har en bild på ett bra schampo..urtekram ska ju ha ett schampo men jag blev osäker på om det är rätt, jag vill alltså inte ha ett sista schampo utan ett godkänt shampo att använda (jag måste ha schampo i luggen, sidorna och mitt uppe på blev lesset hår utan)det här är det jag menar: www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...
    Det är rätt flaska. Jag har den seriens balsam som inpackning. Nu vet jag inte hur nogrann du är men det står "försåpad kokosolja" som är ett naturligform av sulfat-tensid. Vissa undviker sulfater -inkl naturliga former av det.
    Men jag själv rekommenderar mina nära och kära urtekram serien. Den mkt mildare än andra märken, trots allt.
  • MuffinsTönt
    jessko skrev 2008-09-02 13:52:24 följande:
    Så nu har jag läst igenom tråden och har lite mer info än mitt inlägg ovanför.Har även kollat lite på lockigt.se Är dock fortfarande lite förvirrad: Vilket sista schampo rekommenderas?Änglamark Sensibel Schampo eller Coop X-tras?Och vilket tvättbalsam? Änglamark Sensibel Schampo eller Coop X-tras?Vart köper man Änglamark? Och hur ser flaskan ut? Läste lite i en tråd under lockigt och det verkar som att flaskan förnyat sig, inläggen var från 2007.Läste också följande:"Jag är 99% säker på att det är vinägersköljningen som gör det. Jag har provat både med och utan vinäger till balsam och andra metoder. Håret blir mkt mjukare med vinäger. Du kan göra ett test genom att använda citronskölj istället. Då känner du skillnaden."Hur fungerar citronskölj? Bleker det inte håret? Massa frågor...
    Det var jag som skrev om ÄCV/citronskölj. Det man vill åt i detta fallet är det sura som skall neutralisera hårbotten. Vissa tål ju inte vinägerlukten, då är citronskölj ett alternativ. Det sägs att citronskölj bleker men inte om du har det mkt utspädd (1-2tsk till 1L vatten) och undviker solen. De som använder sitron som blekmedel har pressat citron i håret och sen sätter sig i solen.
  • MuffinsTönt
    Dristig skrev 2008-09-02 13:53:29 följande:
    Nu har även jag börjat med balsammetoden. Känner mig dock lite förvirrad fortfarande. Jag använde Barnängens schampo som sista schampo och nu använder jag Eldorado balsam som tvättbalsam. Har inte köpt något vårdande balsam ännu har bara gjort detta sedan i fredags då jag tvättade håret sista gången med "vanligt" schampo. Hur ofta brukar man tvätta håret med balsam när man börjar med detta? Håret blev rent och fräscht när jag tvättade det igår men redan nu börjar det kännas tråkigt och livlöst igen (men det kanske är normalt i början) Kan man tvätta håret flera gånger i veckan med balsam eller bör man hålla upp X antal dagar?En annan sak är att vi ska åka på semester i morgon och kommer då att utsätta håret för både sol och salta bad. Hur hanterar man håret bäst i en sådan situation? Räcker det med balsam för att få bort saltet eller måste man ha ett godkännt schampoo med sig?Som sagt, fortfarande väldigt förvirrad i detta...
    Hej
    Det är normalt att man har en "övergångsperiod". Det tar ett tag innan håret vänjer sig och producerar lagom mängd fett. Du kan tvätta så ofta som du behöver. Försök att dr ut på en en dag i taget. Vips så har det gått en vecka sen förra hårtvätt.

    Du kan skölja bort havssalt med vanligt vatten, behöver inget schampo. Saltvatten är mer uttorkande så håret kanske behöver lite återfuktning. Tvätta håret med balsam som vanligt men låt det sitta ca 10min eller mer för att återfukta.
  • MuffinsTönt
    jessko skrev 2008-09-02 18:44:24 följande:
    Fungerar Barnängen Cream pärlglans schampo som "sista schampo".Vilken "ingrediens" ska man leta efter?
    Enligt listan är den godkänd.
    lockig.se/forum/viewtopic.php
  • MuffinsTönt
    nennesjuttioåtta skrev 2008-09-02 21:58:10 följande:
    *poletten trillar ner*Pling!
    Grattis Nenne! *katching*
  • MuffinsTönt
    grabbarna skrev 2008-09-04 08:48:53 följande:
    kan det klia i hårbotten av äppelcidervinägern? oops caps lock ids inte skriva om sorry...
    Nää, inte vad jag vet. Hur mkt har du doserat? Va använde du för balsam? Hur länge?
  • MuffinsTönt
    grabbarna skrev 2008-09-04 09:11:07 följande:
    jag hade ung 1.1/5 tsk till 1 liter vatten och sköljde håret med det efter tvätt...har använt naturell smultron som balsam
    Det kan vara flera orskaker till klåda. Jag tror
    1) Det sitter kvar balsam i hårbotten.
    2) Du kanske inte tål proteiner som kan finnas i vissa balsam. Vissa tål protein och det tom stärker håret medan andra får klåda.

    Som sagt, jag är ej säker. Ska fråga hårexperterna i den andra tråden så du får ett korrekt svar.
  • MuffinsTönt
    grabbarna skrev 2008-09-04 09:24:52 följande:
    ja att det sitter kvar balsam är jag tveksam till iom att jag gör en kombination av shampo och balsam jag har bara balsam i längderna men tvättar upptill och på sidorna med schampo..använder aco shampo mot torr hårbotten ska vara att den kanske reagerar med äcv på nåt sätt kanske? kliar som fan i alla fall och jag har tom kollat så att vi inte fått löss i familjen men hittar inga varken på mig eller ungarna.men desto mer man funderar på det desto mer kliar det ju också....så här kliade det när jag tvättat med coop schampo vet jag...
    Hmm... då är det lite mer komplicerat. Klåda är just på grund av torr hårbotten. Schampo torkar ut mer fastän det står mot torr hårbotten. Varför använder du inte balsam istället?

    Va är det för aco schampoo?
  • MuffinsTönt

    det är svårt och jobbigt och frusterande. Jag vet!

    Det är så himla svårt att förklara allting med ord. Ska nog länka så du får läsa om olika metoder och se om du vill prova det är eller välja ett mildare schampoo. Att mixa med olika flaskor tror jag gör mer skada för håret. -Den får ingen möjlighet att återhämta sig.

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

  • MuffinsTönt

    Nenne
    det är bara hårbotten som ska ha bikarbonat, INTE längderna. Kan bli för uttorkande då. Denna metod är faktiskt bra om du har klåda. Jag hade extremt mkt klåda förut + jättelätt fett. Nu är klådan borta och det feta håller på att minska.

    Jag hoppas du sköljde ur bikarbonat med vanligt vatten nogrannt INNAN du sköljde en sista gång med ÄCV? Vet inte om jag var tydlig nog. iaf... GRATTIS!!!

  • MuffinsTönt
    nennesjuttioåtta skrev 2008-09-04 21:50:39 följande:
    jag fick inte ut det i längderna men tänkte att man skulle det eftersom man vill ha bort det gamla silikongrejset och sånt. Men det gick inte så bra. Så då kanske det inte är någon skada skedd?
    Aha, du tänkte så... hmm, bra fråga. Om du vill vara säker så kan du ha lite mera vatten till bikarbonaten så är det lättare till längderna.

    Va beredd på att det kanske blir fett igen redan 2 lr 3e dan men det är normalt. Då kan du tvätta igen och nästa gång kan du försöka hålla ut en dag till innan nästa tvätt. Detta sättet gör att hårbotten får en chans att återproducera det naturliga fett som vi tvättar bort.
  • MuffinsTönt
    MuffinsTönt skrev 2008-09-04 22:07:11 följande:
    Aha, du tänkte så... hmm, bra fråga. Om du vill vara säker så kan du ha lite mera vatten till bikarbonaten så är det lättare till längderna. Va beredd på att det kanske blir fett igen redan 2 lr 3e dan men det är normalt. Då kan du tvätta igen och nästa gång kan du försöka hålla ut en dag till innan nästa tvätt. Detta sättet gör att hårbotten får en chans att återproducera det naturliga fett som vi tvättar bort.
    Menar förstås nästa gång du ska tvätta så kan du späda på bikarbonatet lite mer så du kan komma åt längderna också. Skrev som en kratta igår, hoppas du förstod ändå.
  • MuffinsTönt
    Julienne skrev 2008-09-11 15:31:49 följande:
    En fråga, vet inte om den kommit upp innan, men hur fungerar balsammetoden när man har mjäll? Det är min man som undrar, han är lite sugen på att testa, men har alltså mjäll och använder därför mjällschampo ibland.
    Jag kan tyvärr inte ge dig ett 100% svar men jag ska försöka. Jag har hört att det finns olika tillvägagångssätt. Framför allt gäller det att ta död på alla "mjällsvampar" först och främst.

    En tjej svarade till mig att hon tog koncentrerat äppelcidervinäger och masserade in i hennes makes hårbotten. Länge och väl. Det sura tar död på svamparna. Sedan dess har han hållt sig borta från schampoo o allt som är uttorkande. Jag trooor han tvättar håret med endast vatten. (betydligt lättare om man har kort än långt hår).

    Min pojkvän har också mjäll. Jag använde istället citronsaft på flaska och sen köpt en mkt mild schampoo till honom (ftersom han inte vill hålla på med balsam o så). Nu har hans mjäll blivit mkt mindre men däremot har han stora vita flingor. Tror inte det är mjäll utan mer torr hårbotten, men jag är inte säker.

    Jag tror absolut att din man kan använda balsammetoden. Gäller bara att försöka få bort svamparna innan.
  • MuffinsTönt

    Jag vet inte vad ACOs baby schampoo innehåller. Kan du länka innehållsförteckningen? Kolla annars på SLS-fria schampo listan. Tror nån har länkat tidagare i tråden.

  • MuffinsTönt
    tolonta skrev 2008-09-12 14:43:41 följande:
    Den är SLS-fri, jag har den hemma! Och så har jag en egen fråga, men jag kan också ha slarvläst tråden. Exakt hur gör man med bikarbonattvätt? Påsen med bikarbonat ligger hemma, behöver bara veta hur jag gör det. Det är alltså i syfte att minska kliande hårbotten som jag tänkte prova det... Har inga mineraloljor eller så i håret...
    Jag gissar du har gjort sista tvätten med godkänd schampoo. I så fall kan du göra exempelvis så här...

    Jag tog 1-2 msk bikarbonat och blandade med ca 1-2 msk vatten. Det ska vara slush-aktig. Till detta behövs även ÄCV/citron blandning. Ta 1-2 tsk äppelcidervinäger (äcv)/citronsaft från frukt eller flaska och späd till 1L KALLT vatten. Detta görs strax innan dusch.
    Väl i duschen blöter jag ner håret ordentligt,masserar hårbotten och så. Tar lite bikarbonatblandning i taget och masserar in det i hela hårbotten. Obs, endast hårbotten. Det kan vara knepigt när det är så där slush-aktig. Då kan du tillsätta liite mer vatten så du känner du kan fördela över hela hårbotten. Massera nogrann (3-5min) och sen skölj det med vatten samtidigt du forsätter att massera och nu gärna i längderna också. Jag brukar kamma igenom hårlängderna samtidigt som gåret är under vattenstrålen. Annars tycker jag inte det blir rent.
    När du tycker det är rent (eller armarna håller på ramla av) tar du äcv-blandningen och doppar ner håret (om du har långt hår) i kannan 2-3 ggr och sen avslutar du med att skölja igenom hela håret, speciellt hårbotten med denna blandning. Håret kommer att lukta vinäger men försvinner när det har torkat, annars luktar det inget om du väljer citron (va försiktig för ev fruktkött)
    Försök att inte kamma eller borsta håret när det är blött.

    Det är lite svårt att förstå nu men jag tror o hoppas du förstår när du är väl inne i duschen.
  • MuffinsTönt

    Du kan läsa mer om bikarbonat metoden i den länk som jag gav tidigare i tråden. Där står även om balsam och andra metoder. -Även om naturlig kroppsvård.

Svar på tråden Balsam metoden!