Balsam metoden!
Vitt guld skrev 2008-09-01 13:54:35 följande:
Vitt guld skrev 2008-09-01 13:54:35 följande:
Vitt guld
Hm.. Nu är jag lite osäker på vad du menar här. Det jag syftade på mest är att ha oljeinpackning som du kan tvätta bort med vatten (som kräver mkt hårbottenmassage och sköljning) eller balsam.
Jag provade lite kokosolja på hårlägderna igår kväll. Kokos tas upp väldigt snabbt, både på hud och hår. Lät det sitta över natten och tvättade bort det imorse. Det funkade bra.
lillamaa
Finns det ingen som du kan ge schampoo till? Jag använder mitt gamla till att göra rent min borste och kam. Jag har en sån massageborste, den cirkulerar blodet i hårbotten samt transporterar ner sebumet (fett som finns i håret) i längderna. Så det blir bättre fördelning av sebumet i håret och inte bara jättefett i hårbotten och torrt på topparna.
Om ni har tillång till bastu, gör en inpackning samtidigt som du sitter och bastar. Värmen gör att inpackningen blir ännu effektivare.
det är svårt och jobbigt och frusterande. Jag vet!
Det är så himla svårt att förklara allting med ord. Ska nog länka så du får läsa om olika metoder och se om du vill prova det är eller välja ett mildare schampoo. Att mixa med olika flaskor tror jag gör mer skada för håret. -Den får ingen möjlighet att återhämta sig.
www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html
Nenne
det är bara hårbotten som ska ha bikarbonat, INTE längderna. Kan bli för uttorkande då. Denna metod är faktiskt bra om du har klåda. Jag hade extremt mkt klåda förut + jättelätt fett. Nu är klådan borta och det feta håller på att minska.
Jag hoppas du sköljde ur bikarbonat med vanligt vatten nogrannt INNAN du sköljde en sista gång med ÄCV? Vet inte om jag var tydlig nog. iaf... GRATTIS!!!
Jag vet inte vad ACOs baby schampoo innehåller. Kan du länka innehållsförteckningen? Kolla annars på SLS-fria schampo listan. Tror nån har länkat tidagare i tråden.
Du kan läsa mer om bikarbonat metoden i den länk som jag gav tidigare i tråden. Där står även om balsam och andra metoder. -Även om naturlig kroppsvård.