• yessa76

möhippa/svensexa för bruden/brudgummen eller kompisarna?

Hej alla!
    Jag undrar en liten sak, nämligen möhippan och svensexan är det för att fira bruden/brudgummen och göra sånt som bruden/brudgummen gillar eller är det för att kompisarna ska kunna jävlas med med bruden/brudgummen?
    Ibland verkar det som om kompisar och syskon etc som ordnar möhippan/svensexan ser det som ett tillfälle att jäklas!
    Typ hitta på sånt som dom vet att bruden/brudgummen är rädd för eller som hon/han absolut INTE vill göra! Jag tycker personligen att man ska göra sånt som bruden/brudgummen VILL göra, det ska inte vara nåt som hon/han kommer skämmas över i efterhand!
    Typ supas jättefull och kräkas i grannens brevlåda, bli tvingad att hoppa fallskärm om man är höjdrädd, bli utklädd och utskämd om man absolut INTE vill. Det är ju skillnad på att bli generad/vara blyg/lite förväntansfull eller nervös och att verkligen INTE vilja bli utklädd eller vara LIVRÄDD för höjder etc....
    Det verkar ibland som om det vore kompisarnas dag med rätt att jäklas och liksom "hämnas" för att bruden/brudgummen för nåt gammalt eller att dom är avis för att dom själva är singlar eller inte ska gifta sig.....Eller att dom ibland MEDVETET tvingar/övertalar bruden/brudgummen till sånt som dom mkt väl vet kommer bli ett "problem"/gräl i relationen mellan dom som ska gifta sig. Allt under parollen att det är "sista natten med gänget". Vilket det ju faktiskt INTE är. Vi lever ju inte på 50-talet längre och dessutom så om "sista natten med gänget" skulle betyda ragga/göra precis vad som helst så har ju förhoppningsvis den som ska gifta sig slutat ragga runt för ett bra tag sen, dvs när hon/han blev ihop med sin blivande fru/man. Förhoppningsvis har ju brudparet redan lärt sig att ta hänsyn till varandra och prioritera sin relation,så dessa sk kompisar borde ju insett för ett bra tag sen att dom inte är prio 1 hela tiden längre. Men vissa omogna människor har så svårt att inse att när man är vuxen och träffar nån så blir faktiskt ens kille/tjej nr 1 eller iaf minst lika viktig som kompisarna. Riktigt taskigt av sk kompisar att ordna möhippa/svensexa med oschyssta intentioner. Dålig stil tycker jag.
    Jag blir så trött av att höa om möhippor/svensexor som spårar ur så bruden/brudgummen blir besviken.

• Svar på tråden möhippa/svensexa för bruden/brudgummen eller kompisarna?
  • JesperMia

Usch, råkat illa ut på din?
    Vi "åkte dit" i lördags, men det var varken förnedring eller hemskheter så jag tycker synd om dom med taskig familj och vänner...

• lbmarbrg

Jag hade en helt underbar möhippa med mina bästa vänner. Vi gjorde bara saker jag gillar och det är en dag jag aldrig kommer att glömma. Detsamma gäller min man. Ingen förnedring utan bara mys. Jag hör sällan talas om förnerdring när man talar om möhippa / svensexa numera. Tror att många undviker det. Mer 80- och 90-talsfasoner enligt min mening.

• AnnaochHenrik

Jag tycker att de flesta som berättar om sina möhippor/svensexor numera berättar om en av sitt livs roligaste kvällar...
    Tack och lov verkar förnedringsmomentet ha blivit betydligt mindre vanligt! Jag vet att mina vänner kommer vara snälla med mig när de kidnappar mig

• AnnaochHenrik

Hehe, skrev visst nästan samma sak som Ibmarbrg

• Nennies

Förstår precis va du menar!! Ja hade oxå en underbart trevlig möhippa som ja inte kommer glömma, me mina närmsta vänner. Men d hade tydligen vatt lite klydd vänner emellan =\
    Sen hör ja att d klyddar me m2b:s svensexa!! Oxå vänner som klyddar =( Tråkigt att d ska bli så. Även d där me supandet, men d e väl typsikt killar?!

• aikidoaasa

Det finns de som bara är så fruktansvärda. Visst är det meningen att det ska vara något som ALLA (där räknas brud/brudgum) in! Jag tycker så synd om dem som blir elakt behandlade av sina vänner... eller förlåt, inte kan man vara en äkta vän om man gör något sådant mot den personen.
    Visst kan man göra ett "vågar du detta så vågar du bröllop" där personen testas... är man lite skrajsen men inte har fobi så kan man se om personen vågar bungyjump.
    En kompis berättade att en gammal kompis till honom blev svensexad där han skulle göra ovanstående. Ögonbindel på och lurar in honom i en hiss som tog dem upp. Själva selen hade han fått på sig långt tidigare så han blev aningen förvirrad. Ögonbindeln for av... tre sekunder senare svimmade killen och ramlade ner. Stackaren mindes inte ett dugg efter detta, men söp sig redlös snabbt för att inte minnas mer dumheter som hans vänner skulle komma på. Min kompis försökte hindra de andra att hissa upp honom för att han vet vilken fobi han har. De vågade inte visa bilder från detta i filmen som de fixat iordning till bröllopet.

• yessa76

Har inte haft nån själv men skulle ärligt talat vara skraj för vad vissa av sambons sk vänner skulle hitta på! En del av dom är så ja dom verkar ha "problem" med att dom inte är tonåringar längre, om man säger så.... Väldigt störigt! Det verkar vara sådär ni vet..."klart man ska va aspackad på sin svensexa" "klart att man ska få se sin svensexa som 'sista natten med gänget' och klart att man ska supa järnet, skitsamma vad brudparet har för planer dagen efter...." Respektlöst och tonårsaktigt så det förslår!
    Trist, för jag vet att om sambon skulle säga "nä jag vill inte supa mig redlös" så skulle dom kontra med att "jamen du ville ju festa ibland förut" ...Eh jag dom festade en del för kanske 10 år sen.....sen har en del flyttat iväg, en del pluggar, andra har familj...min sambo har aldrig varit värsta festprissen och vill kanske gå ut 2 gånger om året numera....man kan ju ändra sig under livets gång....ja livet har ändrats sedan tonåren...för en del av dom, dom andra är fortf som tonåringar och vägrar fatta att livet är så, det ändras. Ibland har man en period är man vill/orkar gå ut oftare, ibland vill/orkar man inte/prioriterar annat......

Ja ja vi får väl se hur det blir....

• feministbrud

Mina tärnor var så snälla. Det enda jävliga de gjorde var att hämta mig kl 4 på morgonen (det var för att vara säkra på att jag inte var beredd, sedan fick jag sova hemma hos min kompis). Jag fick ha på mig det jag ville och fick sminka mig själv. Två aktiviteter var fixade, en njutning (glassprovning) och en sport (självförsvar). Sedan blev jag sminkad av en kompis (snyggt) och så körde vi helkväll med schlager som tema och hamnade på krogen, typ lika fulla allihop. Det var en kul möhippa!

• postchaffisen

Håller till viss del med dig. Många går över styr.
    Förnedra tycker jag inte att man ska göra, men lite småpinsammt tycker jag allt att det gärna får vara. Fula kläder o galna upptåg osv.
    Mina kompisar kommer allt hämnas en del på mig, men det får jag väl stå ut. Inte alltid varit så snäll mot dom kanske. haha

• aikidoaasa

Ja... det verkar vara lite för många som tycker att fyllan är den bästa och viktigaste biten på en sven/hippa... Själv skulle jag INTE tycka om att alla mina vänner blir aspackade och försöker supa ner mig... lagom är bäst.
    Fast sedan är jag en av de ordentliga som faktiskt alrdig blivit så onykter att jag tappat minnet elle haft bakfylla... och det tänker jag fortsätta hålla!

• postchaffisen

Undrar hur mkt som egentligen skiljer när det är alkohol inblandat. Bara deltagit vid nyktra tillställningar o alla har haft trevligt för det

Svar på tråden möhippa/svensexa för bruden/brudgummen eller kompisarna?