möhippa/svensexa för bruden/brudgummen eller kompisarna?
Hej alla!
Jag undrar en liten sak, nämligen möhippan och svensexan är det för att fira bruden/brudgummen och göra sånt som bruden/brudgummen gillar eller är det för att kompisarna ska kunna jävlas med med bruden/brudgummen?
Ibland verkar det som om kompisar och syskon etc som ordnar möhippan/svensexan ser det som ett tillfälle att jäklas!
Typ hitta på sånt som dom vet att bruden/brudgummen är rädd för eller som hon/han absolut INTE vill göra! Jag tycker personligen att man ska göra sånt som bruden/brudgummen VILL göra, det ska inte vara nåt som hon/han kommer skämmas över i efterhand!
Typ supas jättefull och kräkas i grannens brevlåda, bli tvingad att hoppa fallskärm om man är höjdrädd, bli utklädd och utskämd om man absolut INTE vill. Det är ju skillnad på att bli generad/vara blyg/lite förväntansfull eller nervös och att verkligen INTE vilja bli utklädd eller vara LIVRÄDD för höjder etc....
Det verkar ibland som om det vore kompisarnas dag med rätt att jäklas och liksom "hämnas" för att bruden/brudgummen för nåt gammalt eller att dom är avis för att dom själva är singlar eller inte ska gifta sig.....Eller att dom ibland MEDVETET tvingar/övertalar bruden/brudgummen till sånt som dom mkt väl vet kommer bli ett "problem"/gräl i relationen mellan dom som ska gifta sig. Allt under parollen att det är "sista natten med gänget". Vilket det ju faktiskt INTE är. Vi lever ju inte på 50-talet längre och dessutom så om "sista natten med gänget" skulle betyda ragga/göra precis vad som helst så har ju förhoppningsvis den som ska gifta sig slutat ragga runt för ett bra tag sen, dvs när hon/han blev ihop med sin blivande fru/man. Förhoppningsvis har ju brudparet redan lärt sig att ta hänsyn till varandra och prioritera sin relation,så dessa sk kompisar borde ju insett för ett bra tag sen att dom inte är prio 1 hela tiden längre. Men vissa omogna människor har så svårt att inse att när man är vuxen och träffar nån så blir faktiskt ens kille/tjej nr 1 eller iaf minst lika viktig som kompisarna. Riktigt taskigt av sk kompisar att ordna möhippa/svensexa med oschyssta intentioner. Dålig stil tycker jag.
Jag blir så trött av att höa om möhippor/svensexor som spårar ur så bruden/brudgummen blir besviken.