Inlägg från: Myran 0802 |Visa alla inlägg
  • Myran 0802

Bröllop och dop

vi kommer ha vigseln först och direkt efter med en psalm som skiljer så börjar dopet. vi kommer gå in som familj och faddrarna kommer fram när det är dags för dopet. sitter i sonen i famnen så jag har svårt att skriva. vi gifter oss/döper son om 10 dagar.

• Myran 0802

Vi har ett sånt litet bröllop/dop så vi tycker att det skulle se konstigt ut med tärna/bestman framme vid prästen (viger/döper ute). Jag har en tärna som har ordnat möhippa (igår) och kommer även vara med mig under förmiddagen fram till vigseln. När vi går till prästen så kommer min blivande (barnets pappa) bära honom till prästen. När vi väl är framme kommer sonen att få gå över till mormor/farmor/någon av faddrarna under själva vigselakten och sedan när en psalm kommer så kommer faddrarna fram och själva dopakten börjar. Sedan har vi en kusin som häller upp vattnet/moster som tänder ljuset/faddrarna som läser en varsin vers för sonen.

• Myran 0802

Var så lite så. Är bara glad att kunna hjälpa till. Får man fråga när ni ska döpa/gifta er?

• Myran 0802

Ett råd, se till att ha det mesta klart. För sedan när er bebis har kommit så hinns det inte med att planera (jag gjorde den dumma tabben).

• Myran 0802

allehanda: Jag kan svara på varför våra faddrar inte kommer bära in barnet. För vi vill inte att dem skall göra det. Bättre att de finns där framme och kan ta hand om vår son när vi har kommit fram till prästen. Hade vi haft dopet först så hade dem gått in med oss men nu har vi vigseln först.

• Myran 0802

allehanda: Jaha okej. Kanske är olika. Vi vill inte ha några fler som går in med oss. Vi kommer inte vara i kyrka utan ute på en vall. Det kommer bara vara CD musik som kommer finnas där. Tur att jag har min dop- och konfirmations präst då.

• Myran 0802

TiBo: Tänkte berätta hur vi gjorde i lördags på vigseln/dopet. Vi började med vigseln och då satt sonen hos sina faddrar så han gick inte ens "in" med oss (då vi var ute så skriver jag "in"). Utan när vi gick över till dopcermonin så kom faddrar och sonen fram. Så jag tror det beror på hur man själv vill ha det och vad prästen tycker.

• Myran 0802

Tessis78: Det gick kanon bra. Det började med att CD-spelaren spelade vår "ingångsmusik" och så var vigseln igång sedan så sjöng vi psalmen tryggare kan ingen vara och så var dopet igång. Vi hade planerat bröllopet i två år så våra gäster visste om det, vi gjorde mycket annorlunda än vad vi hade gjort om vi inte hade haft barn. Prata med prästen så kan hon/han säga sitt också. Men på de dop/bröllop vi har varit på så har de alltid börjat med vigseln om det inte har varit ett omedvetent bröllop också.

Svar på tråden Bröllop och dop