Inlägg från: Brud 08 |Visa alla inlägg
  • Brud 08

Jag är med florist.

Hej!

Jag funderar på att binda min bukett själv, rundbunden med rosor. Tror jag skulle vilja ha några orkidéer instoppade också, men hur fäster man dem?? Jag skulle vilja ha en blomma lite här och var i buketten och eftersom varje blomma inte har en egen lång stjälk undrar jag hur man kan göra. Förlänga med ståltråd och binda grön tejp runt ståltråden är min egen idé, men vet inte om det går eller om blommorna håller sig så.
    Tack på förhand för goda råd!

• Brud 08
    MilosMamma skrev 2008-08-06 18:09:55 följande:
    Brud 08 skrev 2008-08-06 16:28:26 följande:
    visst håller dom sej så om du gör den samma dag, ett annat tips är att fästa med en pärlnål så blir det en detalj med.
    Hur menar du att man fäster dem med en nål? Var i orkidéen sticker jag den och i vad fäster jag den?

Men du tror alltså även på min idé att förlänga med ståltråd och linda med grön blomtejp?
  • Brud 08
    MilosMamma skrev 2008-08-07 23:17:26 följande:
    visst funkar det att skafta dom, men det beror ju lite på orkideén, är det lilla skaftet stabilt som finns kvar på just dom du tar, är det en mindra variant rekomenderar ja nålen, du trär den genom mitten på blomman o in i en annan blomma.
    Ok, tack! Då förstår jag hur du menar
    Får göra en testbukett av lite billigare rosor och plundra en orkidé på en blomma eller två...
  • Brud 08

Jag tänkte göra min bukett själv, är inne på röda eller rosa rosor. Vilka sorters rosor är bra till rundbunden bukett? Vill gärna ha rosor som inte är så knoppiga av sig, helst en sort som "viker sig utåt" om du förstår hur jag menar. Sen gärna allmäna tips att tänka på. Hur många dagar innan ska man köpa rosorna? Några dagar innan så de hinner slå ut lagom, eller så nära inpå som möjligt? Vet att det är bra för rosor att stå i kyl. Har handlat olika typer av binderitrådar m.m. så det har jag hyfsat koll på. Ska provbinda när jag har alla grejer hemma, men vill gärna ha dina tips för att lyckas.

Svar på tråden Jag är med florist.