Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Jag är med florist.

T RO: Tulpaner som fått dra vatten i god tid innan håller sig visst!
    Vill du ha en famnbukett skulle jag varmt rekommendera Franska tulpaner, som har långa stjälkar. Det vore hur vackert som helst!!!
    Se bara till att du beställer av en florist som tar hem bästa kvalité så du inte får något "skräp". Tulpaner krängs ju lite vartsomhelst. Det finns massor av sorter,både ädlare och mer vanliga!

• passionsblomman

Mitt råd: be blomsteraffären ta hem en variant som brukar gå under beteckningen"lyx", dvs, de brukar säljas för sisådär 14-20 kr /st eller 95-125kr/bunt. De är lite längre och lite roliga sorter. En sådan bukett ska inte bli dyr. En tät rundbunden kräver kanske 20-30 tulpaner och med band och arbete bör det inte dra iväg. Däremot kommer det att bli tjockt att hålla i -tulpanstjälkar är ju rätt kraftiga minst sagt- det är en av orsakerna till buketthållare, man slipper få så tung bukett. Då blir det dock mer arbetstid för det är en del pill att få i en massa tulpaner i en hållare. Dock är det en så bilig blomma att buketten ändå skulle bli jämförelsevis billig. Franska tulpaner kostar mycket riktig mer än "vanliga"
    men det går ju inte åt så många. Tänk dig dem ihop med någon blommande gren i en famnbukett -åh vad vackert! Den borde heller inte bli helt hutlös. Kolla med din florist!!!
    Oj! jag får blominspiration... hihi!

• passionsblomman

Anemoner är inte så lätt då tror jag, men måste kollas upp för att vara helt säkert. Blommor m ängskänsla finns hur mkt som helst just då och med tanke på ditt nicname är det kanske det du ska satsa på?
    Fundera över färgskala och vilken form du lutar åt, så är det lättare att sålla i utbudet!
    (Ursäkta Milos mamma att jag lägger mig i i din tråd,no offence hoppas jag)

• passionsblomman

Finns också många kryddor på snitt som blir fint i ängslika buketter ex Mynta, oregano rosmarin osv. de doftar gott också.
    Grejen med ängsbuketter är att man ofta blandar fler och "spretigare" material för att få den vilda känslan, än man väljer i en stramare bukett.
    Kan vara smart att välja någon/några favoritblommor man vill ha med och sedan be floriste välja sådant som finns hos grossisten, så inte varenda sort blir en specialbeställning, för då blir det lätt dyrt.
    kan också vara klokt med någon lite större blomma(pion tex?) som får vara lite huvudblomma och blickfång som ger lite lugn.

• passionsblomman

Scabiosa finns en blomma som heter, vit eller ljuslila är den.Finns en djupt vinröd sort också. Lite ljuvare än Anemonen, men ungefär lika stor och med lite liknande kronblad. Kanske kan gå att få tag i höstanemoner på snitt också. Men vanliga anemoner kan ju också lyckas.

• passionsblomman

Finns rosor som heter Cool Water, den är lila lite som"blåbär&mjölk", Tulpan, finns flera, från riktigt djupviolett till ljusare varianter,
    Syren,
    Orkidé-finns flera sorter, alla fina att ta lösa klockor att fästa på nål till corsage eller hårblomma.
    Iris,Germini(en mindre lillasyster tll Gerbera,Feesia, Prärieklocka, Nejlika, Kalla

Ett råd. ta hjälp av en florist att få riktiga corsagenålar fästa på blommorna.Sätt dem inte i fickan utan fäst dem med nålen utanpå.

Vilken blomma du väljer handlar eg. mest om vilken ton av lila du är inne på. Hoppas att någon av dessa kan falla dig i smaken!

• passionsblomman

Gerbera eller Germini är en blomma som du "får ut" mycket av till dekorationer. Den är både iögonfallande och fyller ut bra. Den finns både klarröd och riktigt mörkröd.
    Organzatyg i svart kan bli asballt, vill ni vara lite försiktigare m det svarta finns det massor av vackra band att välja på. Dessa kan fästas i dekorationerna och på så sätt få ut större volym utmed bordet.

Svartsprayade och silversprayade grenar o dyl finnas hos floristens leverantörer.
    Liksom sten, glaskross och annat kul.

Ljuslyktor i silver borde ge fint sken. Helst MÅNGA lyktor. Gruppera dem för bästa effekt. Kanske tom ngra svarta blockljus i komb. i grupperna?
    Svarta fjädrar kan också vara ngt. Fjärilar , fåglar mm är också väldigt "hett" just nu. Silverkandelabrar... Jag vet ju inte riktigt HUR rockiga ni är, men ofta är det bra att tänka "ska det vara så ska det vara ordentilgt"

• passionsblomman

Igen: samma råd som till andra förut- prata ihop dig med en intresserad florist i god tid så kan hon hålla utkik efter olika roliga inslag när hon själv shoppar loss. Ofta känner jag att "åh, typiskt, det hade de nere hos den och den leverantören, hade ju varit snyggt, men..." Och så är den där pippifågeln eller stensorten eller vaddet nu är slut.
    Detta behöver ju inte innebära att ni köper varenda grej från blomsteraffären, men de kan bidra med mycket mer än bara själva blommorna om de tidigt kommer med i processen.
    De ska också kunna visa dig olika färkomb. och diskutera fram vilken fördelning av färger och material som blir lagom för er.
    Tror mkt på Germini el Gerbera och ngn ball nejlika i själva bordsdek. Eller att lägga Germini lösa utmed bordet.

• passionsblomman

Mars är en tacksam månad! Då tror jag nämligen att du kan få tag på i stort sett vad du vill.

Försök se ngn känsla eller stil framför dig eller ngn färg du gillar så har du det som första hang-up. Vet du att du gillar tulpaner-bra, då har du en start.
    Då kanske "vårkänsla" kan vara en tanke tex.
    -Vill du ha det blommmigt och romantiskt eller stramt och stilrent?
    -Mycket färg eller diskret?
    -Lekfullt eller elegant?
    -Annorlunda eller traditionellt?

Fundera över lite olika varianter och vartåt du lutar och hur du ser festen som helhet. Då är det lättare att ge blomförslag.(Det finns nämligen hur många olika sorter som helst...)

• passionsblomman

Henriks älskling skrev 2008-10-07 20:42:25 följande:

Jag vet att det troligen är så kört det kan bli, men frågar ändå: tror du att det går att å något sätt få tag på pioner i januari? :(
    [/citat]

Tror inte alls att det behöver varakört. Vårblommorna börjar så smått redan i januari. Är det redan ibörjan eller lite längre fram? Ha dock en reservplan med ngt som kan fungera utipåfallatt. Och verkligen se till att prata med en florist som engagerar sig.
    Flisa80 skrev 2008-10-07 20:46:23 följande:
    [citat]
    Jag vill ha ranunkel i min bukett och vi gifter oss i mitten av juni... Är det möjligt trots att det kanske är lite sent? Och vilka färger finns egentligen?
    Ranunkler finns allt från kritvita till djupt vinröda. Kan eg bara komma på blå som INTE finns (och isf kan man säkert färga vita till blå, precis som med rosor) Juni går bra, det är jag så gott som 100 på.

Jag ska fråga lite x-tra i "halalrna" om båda era frågor.
Svar på tråden Jag är med florist.