Inlägg från: MilosMamma |Visa alla inlägg
  • MilosMamma

Jag är med florist.

Brud 08 skrev 2008-09-22 23:17:09 följande:

Jag tänkte göra min bukett själv, är inne på röda eller rosa rosor. Vilka sorters rosor är bra till rundbunden bukett? Vill gärna ha rosor som inte är så knoppiga av sig, helst en sort som "viker sig utåt" om du förstår hur jag menar. Sen gärna allmäna tips att tänka på. Hur många dagar innan ska man köpa rosorna? Några dagar innan så de hinner slå ut lagom, eller så nära inpå som möjligt? Vet att det är bra för rosor att stå i kyl. Har handlat olika typer av binderitrådar m.m. så det har jag hyfsat koll på. Ska provbinda när jag har alla grejer hemma, men vill gärna ha dina tips för att lyckas.
    Olika binderitrådar ??
    Barbie rosen har en väldigt fin form i själva blomman likaså passion rosen. köp rosorna 3 dsager innan eller 1 dag spelar inte så stor roll, det beror på hur dom ser ut när du köper dom, alla sorter ser olika ut när dom är "nya".
  • MilosMamma

Big Smile skrev 2008-09-23 17:30:25 följande:

Hur torkar jag på bästa sätt min brudbukett? Ska gifta mig på lördag och kommer att ha vinröda rosor + murgröna i buketten. Vill gärna torka buketten och tar tacksamt emot tips på hur man bäst bevarar den. Tack!
    Att torka en bukett för o få den så fin som möjligt är upponer, sen kommer den vara fin, men den tappar färg efter åren så du vet, iaf när den är helt torr ställ den i en vas eller så.
  • MilosMamma

Big Smile skrev 2008-09-23 23:02:54 följande:

Har läst om att man kan konservera buketten också - vad innebär det och har du ett hum om vad det kostar? Behålls färgen bättre då? Tack för tips!
    Ja det kan man göra, kostnad beror på ram, men ca 2500:- inte många som gör sånt längre därför e det lite dyrare med, färgen behålls inte då heller tyvärr.
    Men visst kan du torka den själv o ha den för att ha den hemma, Ta ett fint kort på den med o förstora så kommer du komma ihåg den så som den såg ut på eran dag och inte som en torkat dammig kvast bara =)
  • MilosMamma
    annape84 skrev 2008-09-24 23:21:37 följande:
    HejTror du att det blir för stelt med typ 20 vita kallor i en bukett med ett sidenband runt stjälkarna?Tack för svar =)
    det blir en strikt bukett med åååh så fint dey är.
  • MilosMamma
    Heloise skrev 2008-09-24 23:19:30 följande:
    Hejhej!Tänkte höra mig för lite om vad du tror buketten överst i mitt galleri går på, jag förstår att det bara är en uppskattning osv, men jag sitter med budgeten och har inte en aning om vad lösbundna buketter kostar, vill inte ha massa rosor utan vill att det ska se ut som om man plockat en vacker bukett ute med olika blommor( gifter mig i slutet av juli), fast 10 ggr snyggare
    1300-1600:- kanske något billigare men ju mer sommarängslik en bukett ska vara dessto dyrare blir den oftast för det är så mycket blommor som ska i =) Men fina det är doom, jättefina!
  • MilosMamma
    mammahjärtat skrev 2008-09-25 09:27:21 följande:
    Hej, hej! Sjysst tråd =). Är det möjligt att ha en bukett med cremevita rosor, blekrosa rosor ngn pion och trollhassel? Eller är det svårt? Vill ha en bukett som ser lite hanplockad ut, inte för hårt bunden liksom.. Lite sagoaktig om du förstår.Tack på förhand
    Inte alls omöjligt, ska du göra den själv? Trollhasseln är ju inget direkt man bara plockar i då man brukar få fästa den på flera ställen =)
  • MilosMamma

Passionsblomma: Det är lugnt, skönt att få lite hjälp :D

• MilosMamma

Ang anemoner är det oftast fråga om pris, och runt Juli står dom högre.
    Ängsblommor är ju superfint...
    Ex. Delphinium, Stjärnflocka, Prärieklocka, prästkrage, veronica, freesia, astillbe, blåklint, panicum m.m

• MilosMamma
    3Jane skrev 2008-10-04 01:38:35 följande:
    Som är fina som bara en?
    Nästan alla blommor är fina på sitt sätt som bara 1, o nästan alla blommor finns då, de är ju fint om dom har nån av blommorna som finns i din bukett.
  • MilosMamma
    svartvitabruden skrev 2008-10-08 08:09:13 följande:
    Jag vill göra våra bordsdekorationer själv, kan ni tipsa om något fint man kan göra i skålar med vita rosor som ger en vintrig känsla? Tänkta vita rosor med sisal och lite silverglitter runt men funakr det?
    Klart att det funkar, kom ihåg oasisen bara, sen kan du ju ta brudslöjan som fyller bra, Kanske fina cypress kvistar smala sop, du kan surra ihop lite slarvif med fin silvertråd och lägga runt kanten.
Svar på tråden Jag är med florist.