Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Jag är med florist.

Tillägg: kallor vore jättefint i din bukett, men om det är viktigt med ett lågt pris ska du helt lägga den blomman åt sidan, för det är en exklusiv blomma om någon. Den där "rena enkla" buketten som så många vill ha kan lätt hamna på 1000 krutan vidare, när de ju måste förbeställas. Leta rätt på en trevlig florist och be om råd du tycker jag, för "klickar " det er emellan så blir det säkert jättebra!

Milos mamma: Hi hi, lycka till med baket!

• passionsblomman
    artist skrev 2008-10-15 17:26:20 följande:
    Undrar lite över vårblommor, vill ha en väldigt stilren bukett (ej droppbukett eller vad det heter ) med vita blommor av en eller max två sorter (gillar inte när buketter känns plottriga), och tycker inte om rosor. Vi gifter oss 16:e maj, är det för sent/tidigt för att vara säsong för vita tulpaner eller vit syren? Eller har ni någon annan blomma du vill rekommendera? Tack på förhand!
    Den tiden på året vore kanske en bukett av endast Lijekonvaljer Ett alternativ? Så mycket enklare och merstilrent kan man knappest få det, och vita är de ju också... Det är dessutom rätt tid för att kunna få Svenska konvaljer ist för odlade (som kostar en hel del)

En tumregel för blommor i butik är att när de finns i rabatte är de redan "över" i butik.Odlingarna ligger liksom en säsong före. Det innebär att tulpaner inte brukar vara bra så mycket längre än till påsk. Syren kanske kan gå, men osäker faktiskt.

Det finns en otroligt fin blomma som heter Nerine och en annan Amazonlilja(Eucharis) de vore fina antingen många av bara ena sorten, eller de båda blandat i en ganska stram bukett med stjälkarna kvar och band om.

Ranunkler finns fortfarande, liksom Pioner som har högsäsong då.
  • passionsblomman
    Stjarna skrev 2008-10-15 19:03:26 följande:
    Hjälp!Planerar inför vårat bröllop i februari. Jag tycker det ser så coolt ut med bollbukett i band...vad kan man ha för blommor i den? Har inte hittat några bra bilder eller siter med just bollbuketter. Några erfarenheter?Tack på förhand!
    har du tittat i BT`s galleri? Jag tycker att vareda brud verkar vilja ha en "boll" nuförtiden. En sådan bukett behöver blommor som är runda och lite storlek på_annars går det åt hur många som helst till att bygga upp formen. Rosor, nejlikor eller pioner är vanliga. Dahlior och Krysanthemum funkar också. Kallor, liljor...

Många blomsteraffärer har en hemsida och brukar ofta ha ngra exempel på buketter.
  • passionsblomman
    Stjarna skrev 2008-10-15 19:03:26 följande:
    Hjälp!Planerar inför vårat bröllop i februari. Jag tycker det ser så coolt ut med bollbukett i band...vad kan man ha för blommor i den? Har inte hittat några bra bilder eller siter med just bollbuketter. Några erfarenheter?Tack på förhand!
    Eller menar du förresten en boll som verkligen ÄR en boll, med blommor helt runt om och som du bär i ett band?

Stryk isåfall liljor och kallor från tidigare inläggs lista...
    Det är en rätt enkel binderiteknik till den , men det går åt ganska många blommor.
  • passionsblomman
    anam skrev 2008-10-15 19:23:31 följande:
    För mig känns det inte så viktigt med en brudbukett av exotiska blommor. Jag hade tänkt mig en brudbukett av liljekonvaljer och murgröna. Vill gärna ha nån blomma som lyser upp buketten lite men vet inte vad. Har ni några förslag?
    Liljekonvaljer blir extremt exotiska alla månader utom Maj, för då måste de köpas odlade. det är en blomma jag tycker passar väldigt fint med rosor , i en klassiskt elegant bukett.
    Även ranunkler och andra vårblommor är jättefint ihop. Varför inte en bukett med Ranunkler, anemoner och konvaljer tex?
  • passionsblomman
    Persianbride2009 skrev 2008-10-15 20:22:27 följande:
    Hej!Jag vill gärna ha lijor i min bukett men kan inte bestämma om jag vill ha med pioner eller med rosor... Vilket tycker du blir finast? Dessutom har jag hört att det är svårt att göra buketter med liljor och att de blir hängiga och fula snabbt, stämmer detta??
    Tycker inte det finns något som hindrar att du tar alla tre! En lite vild, droppformad bukett vore jättevacker med de sorterna. Välj då Ecuadorrosor som är jättestora, annars finns rsken att de försvinner lite bland de andra blommorna. Låt Blommorna ta upp varandras färgtoner och bind ihop helheten med ngt lämpligt grönt. Mugröna är vanligt, men rankor av Passionsbloma(!) eller doftranka, humle eller kanske Eukalypthus är också jättefint.

Är det ett traditionellt Persiskt bröllop är det väl en hel del blommor eller? då ska du tänka på att inte ha för litan bukett.
    Hoppas det kan vara till hjälp.
  • passionsblomman

och nej, liljor blir inte hängiga! De är en bra brudblomma. Bukettypen jag föreslagit är dessutom stucken i oasis, dvs vattenförsörjd.

• passionsblomman
    passionsblomman skrev 2008-10-15 20:44:57 följande:
    och nej, liljor blir inte hängiga! De är en bra brudblomma. Bukettypen jag föreslagit är dessutom stucken i oasis, dvs vattenförsörjd.
    här kom mitt lijesvar, lite efteråt...
  • passionsblomman
    Memagic skrev 2008-10-22 16:27:56 följande:
    Ska gifta mej den 29/11 och vill ha en bukett som går i orange färg.Har bestämt mej för att det ska vara rosor i orange färg, murgröna och gärna lite/nga./ngn. kvist trollhassel.Vill att det ska vara en bukett som är droppformad, dock inte någon "stor och kompakt" bukett - kanske det som ska vara droppen helt enkelt är murgrönan och trollhasseln... *funderar*MEN, vad ska jag mer ha i buketten?? Något crémefärgat?? Ge mej förslag!!!
    När det gäller sorter så finns det så oerhört mycket att välja bland, att jag tycker det är lite synd att staapla upp jätteraddan osm bara rör till det,. Samtidigt gick jag i Partihallen idag och tänkte på hur mycket fint det finns som man kan skapa av som INTYE är Kallor, Pioner eller rosor( det som är absolut topp tre just nu bland er brudar)

Jag skulle därför vilja ge rådet att tala med en florist ni känner förtroende för om "grunden" den har du ju redan här ovan tex. Lämna sedan lite konstnärligt spelrum för floristen, så hon ka använda hela sin kapacitet och kanske överraska dig med ngt bättre än du själv kunde tänkt ut.
    Jag tycker att Freesia i orange vore en vacker kombination med rosorna och det andra. Alternativt någon Liljekvist om du hellre vill ha ngt lite större som ett blickfång i buketten.
    Har du förresten bokat tid eller besökt ngn än? det börjar vara hög tid!

Zeddy: Samma sak som ovan råder jag dig att göra hos floristen.
    Jag tycket det låter som att vita blommor skulle vara vackert till de färgerna.En ren och fräsch känsla. Det finns mycket grönt som gåtr i gråsilvriga toner (Hjärtan på tråd tex, och Eucalypthus) Silvrigt material kan du plocka in alltifrån pärlnålar till sprayade grenar, silvertråd osv. Beroende på hur mkt "bling" du gillar. Vita blomor finns hur många som helst, från rosor och pioner, till liljor och orkidéer, kallor etc etc, där måste du fundera lite på vad du gillar8eller släppa floristen HELT fri, det kan vara en succé)
  • passionsblomman

Henriks älskling skrev 2008-10-22 20:24:30 följande:

Oh, jag får gissa? *räcker upp handen*Runt 800:-, inkl. floristens arbete? Nejlikor är inte så dyra, och tror inte fresia (är det det?) heller är det.Spännande, detta...
    Du börjar kunna det här nu tjejen!!!

September2009bröllop: Ja, tar någon mer än 800 för den buketten måste du skvallra för mig, för det är absolut max! mellan 500-800 beroende lite på var du bor och hur stor du i slutänden vill ha den. Du har blommor som inte är dyra och -för en gångs skull- en bukett som verkligen ÄR enkel-och jättesöt.
  • passionsblomman

www.sunflowerfarmonline.com/images/index2_01.jpg

Här kommer en länk där man kan botanisera bland sorter och färger och iallafall få en uppfattning om hur en del av utbudet ser ut.Obs att det finns MYCKET mer också, men helt klart bättre än att bara få förklaring via tangentbordet!
    Missa inte att licka i vänsterlistan, där kommer det upp massor1
    Henriks älskling skrev 2008-10-22 20:55:41 följande:

Man kanske ska sadla om till florist...
    Ja! Det är roligt-men man tjänar dåligt så om du har schysst lön nu råder jag dig att behålla jobbet!!!
  • passionsblomman
    september2009bröllop skrev 2008-10-22 20:50:55 följande:
    tack tycker inte den ser enkel ut men kanske inte e så svår att göra när det "bara" e en bukett.. Tack så jättemycket för svaret och jag lovar att skvallra om den blir dyrare
    Hoppas du inte tror jag menade ngt dåligt?
    Jag tänker mest på att många beskriver sina bukettönskemål so enkla, när de egentligen vill ha en väldigt exklusiv bukett, bunden av MASSOR av blommor av en sort so oftast hör till de allra mest exklusiva.(Pioner, Kallor osv)
    Sorterna i din bukett hör inte till dem och utförandet ger ett enkelt uttryck, nästan lite som att man plockat den själv tycker jag. Skulle passa på stranden eller i trädgården likaväl som i kyrkan.Gissar jag rätt om jag tror att du inte ska ha en "marängklänning"?
  • passionsblomman
    september2009bröllop skrev 2008-10-22 21:32:27 följande:
    en lite fråga till.. hur tror ni de går att torka den??
    Dåligt!!! Tyvärr... Den kommer att se bedrövlig ut för att uttrycka det glasklart Njut av den under er dag och sätt den i vatten sedan så håller den lätt en-två veckor i vas.
  • passionsblomman
    MarianneL skrev 2008-10-22 23:14:52 följande:
    Jag undrar om ni vet vilka blommor det är på 4,8 och sista bilden i mitt bildarkiv? Rosor ser ja, men är det nån speciell sort. De andra har jag ingen aning om.
    Det är väldigt vanskligt att gissa namn utifrån en bild, De första två innehåller uppenbarligen olika trädgårdsrosor. Ser ut som gammaldags Engelska sorter. Den sista är vanliga snittrosormen sorterna kan vara vilka som helst bland alla creme/champange som finns... Däremot är det bra att ha en sådan bild att visa hos floristen, då det ger en god bild av vad som önskas i färgtoner och känsla.
  • passionsblomman
    hummle skrev 2008-10-23 09:57:32 följande:
    * hur praktiskt/opraktiskt är det eg att ha tulpaner i sin bukett?e ju döförälskad i just tulpaner så jag har ALLTID velat ha d...men har oxå fått upp ögonen för ranunkeln* kan floristen verkligen bedömma vad som passar mej o min klänning?jag vill vara 100% på att d ger ett ärligt svar, vill ju ha nått som passar inta ha en viss bukett bara för att jag tycker om en sådan. ingen ska tänka "hmmm varför en sån bukett den passar ju inte in alls"så jag menar ABSOLUT inget illa utan en ärlig fråga till er florister här inne kan ni se helheten framför er o säga (om kunden frågar) du skulle passat bättre i en så lr sån t just den klänningen o håret osv osv... funderat på droppformad innan men e osäker lutar mer mot en som man kan ha liggandes på armen (längre modell) eller en rundbukett att håla i handen.
    Tulpaner är jättefint till brud och alldeles utmärkt att mixa med ranunkler, så du kan gott få båda dina favoriter i samma.
    jag för min del pratar gärna med bruden om helhet och ger mina råd och bedömer vad jag tycker passar.
    Vanligt just nu är att man får råda att inte ta en för liten och pyttig bukett, då de flesta faktiskt har rätt stora klänningar.
    Jag tycker det är ett signum för en yrkesskicklig florist att hon/han kan hjälpa kunden fram på ett bra sätt.

Sedan är olika butiker olika bra på olika saker och alla är ärligt talat inte så intresserade av brudbinderier, då det inte är det mest lönsamma för butikerna. Då ska man leta sig vidare till en florist som faktiskt gillar det här med bröllop och festarrangemang.
  • passionsblomman
    tjohooj skrev 2008-10-23 21:24:10 följande:
    Hej,hej! Jag skulle gärna vilja fråga en grej..Jag ska gifta mig 1/8 2009 och jag skulle vilja ha solroser i min bukett,finns det då(jag kan inget om blommor...)?? Inte dom stora utan dom lite mindre? Tror du på det?
    Jajjamänsan! Solrosorna är toppenfina så års. Det finns en massa olika utöver de stora gula. Perfekt val för årstiden!
  • passionsblomman
    tjohooj skrev 2008-10-23 21:55:30 följande:
    Tack! Nu är jag ännu lyckligare
    Roligt att kunna bidra till att någon känner sig lycklig
Svar på tråden Jag är med florist.