• bride 2be

har en tärna kommer ha två men vem, svärmor som ställer till det.......

Ska göra en lång historia så kort jag kan, ska börja med att säga att en av tärnkläningarna är klar och finns bara tyg till en till.

Så här är det allså så här att jag har bett min tvillingsyster att vara tärna och nu vill min blivande ha två maskalkar så och jag har länge funderat på två tärnor så det var ju bara bra.
    MEN i helgen pratade jag med min blivande svärmor om det hela och då undrade hon klart hur vi tänkt kring min fästmans syskon (en bror och en syster) och brodern och en vän ska va maskalkar och sen funderade vi på att systern och hennes kille får vara värdpar då har ju alla en uppgift. Jag har nämligen en vän som jag kännt sen jag var 6 år som inte har sin familj kvar pga av att de mordhotat henne hedrersmord. Så vi är den familj hon har nu och därför ser jag henne som min syster och att det är henne jag ska fråga. Men nu tror min svärmor att hans syster kommer bli ledsen men hennes reaktion var ju lite konstig i övring under samtalet hon trode inte att brodern skulle vilja vara maskalk då det innebär att stå långt fram i kyrkan eller att vi skulle ha systern och killen som värdpar då hon inte tror de kommer vara ett par. Det tror jag men det vet man ju aldrig, hon i frågasatte våra val av gäster och tycker att vi gör en alldeles för stor grej av det hela. Säger hon är glad men jag vet inte faktiskt alls.......

• Svar på tråden har en tärna kommer ha två men vem, svärmor som ställer till det.......
  • Opalen

Klart att du ska ha din bästa vän som tärna!

• lillP

det är väl självklart att din bästa vän ska vara tärna! dessutom ska ju din h2b´s syster vara värdinna, det är ju inget dåligt hedersuppdrag det heller! Stå på dig

• bride 2be

tack för det, jag känner med att det är rätt. Det är bara min svärmor som har en förmåga att lägga fram det så jag får så dåligt samvete för det. Men det är ju vårt bröllop och pratade precis med min syster och tydligen så har hon och min vän (de är ju med vänner) pratat om bröllopet och då hade hon lite ledset frågat om jag bara skulle ha en tärna. Syrran hade då klokt svarat att de berodde på om min blivande man skulle ha två med i sitt följe. Men jag ska gör som jag tänkt då och så får vi se om de vill vara värdpar annars får vi klura ut nått alternativ....

• esset50

Du och ingen annan väljer din tärna.
    Du behöver inte stå till svars för någon över ditt val.
    Jag skulle aldrig ha mage att påpeka för ungarna hur de ska arrangera sitt brudfölje.
    O inte deras fest eller vigsel öht!
    De är vuxna nog att bestämma själva...

• MarianneL

Ta din vännina. Du vill ju ha tärnor som betyder mycket för DIG! Nu vet jag itne hur nära vänner du är med din m2b's syster... Men tärnorna tycker jag helt klart ska vara de som ligger närmast ditt hjärta. Men jag vet att det är svårt.
    jag har tänkt ha 2 tärnor men jag har 3 systrar... :S så jag tänkte ta de två äldsta. Är det fel av mig? Borde jag ha 3 tärnor istället då? Jag vill ju inte att min yngsta syster ska känna sig "utanför".
    Vi ska nog bara ha 1 bestman.

• JosieAdde

Men vadå, sin m2b syster ska man väll bara ha som tärna om man är väldigt nära vänn med henne. Inte för att hon ska "känna sig viktig" på ert bröllop.

• fjutjur brajd

Tycker absolut att du ska ha din bästa vän som tärna! Det är ju hon som står DIG närmast och därför ska vara din tärna. Jag tycker att det är jättebra idé att låta din blivandes syster med kille vara värdpar så att de också får en viktig roll. Stå på dig!

• Kärlek ger näring åt själen

Jag håller med övriga. Kör på din vän istället.

MarianneL Men kan inte din 3 syster hjälpa till med något annat? typ Värd eller något sådant. På så sätt så känner hon sig inte utanför utan får en del av bröllopet. Nu vet jag iofs inte hur gammal hon är men hon kan annars vara ringbärare/blomsterflicka eller dyl

• FruRålin080808

Det är ditt vval och inte din svärmors. Lyssna på ditt hjärta! Lycka till!

• bride 2be

tack alla för era goda råd. Ni säger det jag känner i hjärtat men jag blir så osäker när hon säger så. Men jag tyckte med vi löste det bra. Och att hon förminskar sina barn genom att inte tro att brodern skulle vilja vara bestman eller att syrran blir ledsen. De får de ta i så fall, vill inte brodern ja men då löser vi det i alla fall. Min mamma lägger sig ju i då med med att tycka att det måste vara lika många tärnor som marskalkar men jag vill ha två och killen kanske bara får en lite beroende på men då får det bli så.

Urs det är jobbigt när familjerna ska lägga sig i. Mina är så olika min mamma är nästan FÖR inne i planderandet och ringer med ideér till dukning, klänning (innan jag valde det), ringen mm meddans min blivande svärmor är tvärt om och tycker att det är helt överdrivet att börja fundera på saker och ting redan nu (vi gifter oss i aug nästa år) sa i helgen när jag fråga om hon var glad att vist är jag glad men väntar med att visa det till i januari då det är närmare. Så det känns inte som att jag ska lyssna så mycket på någon av dem eller lyssna men göra det som känns rätt hela vägen då det här är min och älsklingens dag vill inte det ska vara nått som inte känns 100 % rätt.

Svar på tråden har en tärna kommer ha två men vem, svärmor som ställer till det.......