• bride 2be

har en tärna kommer ha två men vem, svärmor som ställer till det.......

Ska göra en lång historia så kort jag kan, ska börja med att säga att en av tärnkläningarna är klar och finns bara tyg till en till.

Så här är det allså så här att jag har bett min tvillingsyster att vara tärna och nu vill min blivande ha två maskalkar så och jag har länge funderat på två tärnor så det var ju bara bra.
    MEN i helgen pratade jag med min blivande svärmor om det hela och då undrade hon klart hur vi tänkt kring min fästmans syskon (en bror och en syster) och brodern och en vän ska va maskalkar och sen funderade vi på att systern och hennes kille får vara värdpar då har ju alla en uppgift. Jag har nämligen en vän som jag kännt sen jag var 6 år som inte har sin familj kvar pga av att de mordhotat henne hedrersmord. Så vi är den familj hon har nu och därför ser jag henne som min syster och att det är henne jag ska fråga. Men nu tror min svärmor att hans syster kommer bli ledsen men hennes reaktion var ju lite konstig i övring under samtalet hon trode inte att brodern skulle vilja vara maskalk då det innebär att stå långt fram i kyrkan eller att vi skulle ha systern och killen som värdpar då hon inte tror de kommer vara ett par. Det tror jag men det vet man ju aldrig, hon i frågasatte våra val av gäster och tycker att vi gör en alldeles för stor grej av det hela. Säger hon är glad men jag vet inte faktiskt alls.......

• Svar på tråden har en tärna kommer ha två men vem, svärmor som ställer till det.......
  • 20080301

Självklart ska du ha dom du vill ha som tärnor ingen annan

• Vi2alltid

Dina tärnor ska väl stå på DIN sida? Blir ju lite knas om du väljer hans syster tex, hon tillhör ju HANS släkt..

• skille

dette er ditt bryllup du bestemmer!

• weinlove

Håller med skille det är eran dag och ni som bestämmer.

• weinlove

Sen är det ju alltid bra att ta till sig tips och ideer men det är alltid ni om bestämmer i slutändan.

• Meiia

*suck* svärmödrar.... Det är ju ert bröllop och er dag! Ni bestämmer! Jag förstår inte varför dom alltid ska lägga sig i! Gör som ni vill! Annars kanske ni ångrar er.

• millanros

DU bestämmer vem din tärna ska vara och ingen annan!!!

• didis

Jo det är ert bröllop och ni bestämmer, jag håller med.

MEN - det finns ett liv efter bröllopet och om era val leder till spänningar inom era släkter tycker jag ni skall fundera ett varv till. Är det värt det?

Prata åtminstone ordentligt med era släktingar så de inte känner sig förbisedda. Det verkar inte minst gälla din svärmor som verkar vilja ha ett ord med i laget. Jag säger inte att hon skall ha det bara att hon bör få tro att hon är med och bestämmer!

• Lemmy

Jag kan bara hålla med alla andra; gör vad som känns rätt för DIG, annars kommer du bara att känna dig överkörd. Kanske ni kan ge din m2b´s syster någon annan uppgift som värdinna, toastmadame eller något?

• bride 2be

hon kommer att vara värdinna för festen, jag har bestämt mej nu för att strunta totalt i vad både min mamma och svärmor säger om det inte känns bra. Blir hon sur är det faktiskt mer hennes problem än mitt ok det kommer ett liv efter bröllopet med men om hon blir så sur över det då är det mest synd om henne men det tror jag inte hon kommer bli.....
    Min blivande svärmor har en förmåga att verkligen förminska sinna barn.

• fjutjur brajd

Utifrån mig själv kan jag säga att jag aldrig har tänkt tanken att min brors sambo skulle fråga mig om att bli hennes tärna, även om hon inte har några systrar. Hon har ju vänner som står henne närmre än vad jag gör. Skulle absolut inte ta illa upp över att inte bli tillfrågad.

Har heller aldrig hört att det skulle vara vanligt att ha sin blivandes syskon som tärna eller marskalk... (Du kanske kan fråga din svärmor hur hon har fått för sig att det skulle vara "självklart"?) Kör på med den tärna du vill ha, tycker inte att någon har rätt att bli sur över det.

• Mrs Mommy

Hur nära står du systern?
    Kanske kan du prata med henne så kanske hon kan prata med sin mamma och säga typ "jag hinner inte med att värdinna och tärna"

• bride 2be

tja vi har varit tillsammans i 2 år nu så vist känner jag henne hyfsat men vi bor inte i samma stad och ses inte så ofta, så jag vet inte om jag kan påstå att jag står så nära henne trots det. Min egen tanke då jag funderade på henne som tärna var att ha en syster från varje familj. Men då min vän är lika mycket en syster för mej och känner mej utan och innan så är valet gjort där. I framtiden kommer det ju bli fler hedersuppdrag som min blivandes syster kommer att kunna få som att bli gudmor den dag vi får barn. Så vill hon inte vara värdinna får vi hitta på nått annat om hon säger nej.

• MrsWindh

Du väljer dina tärnor. Om din MTB syster inte vill vara värdinna så tycker inte jag att ni ska behöva leta efter en ett annat uppdrag. Många brudpar glömmer att de flesta faktiskt bara vill vara gäster som kan njuta och dela denna dag med er.

Hoppas att ni får ett fint bröllop!

• bride 2be

tack, systern och hennes kille har gjort slut så jag tror inte att vi kommer välja henne som värdpar nu. Blivande svärmor fick därför ny lutf åt att hon ska vara tärna, men har redan frågat syrran och en av mina närmaste vänner de känns ju mera självklara som val utan tvekan. Funderade på att ha 3 tärnor men det känns ju lite väl mycket med....Jag har en vän som känner sig lite bort glömd i det här med. Henne tänkte jag be att hon spelar nått fint piano stycke och läser en dikt som heter äktenskapsbön (är en sång men lika fin som dikt) så även om hon inte är tärna blir hon ju väldigt delaktig i alla fall. Om hon vill det nu har jag inte frågat. Men hans syrra får nog klara sig utan att vara tärna känndet som inte mitt ansvar just nu. Vist det finns ett liv efter bröllopet men man får ju ha rimliga krav.

Svar på tråden har en tärna kommer ha två men vem, svärmor som ställer till det.......