• Leola

Pionbukett i juli = en omöjlighet???

Hej,

Var inne i en floristbutik idag och tänkte att jag skulle spana efter lite pioner eftersom det är det som jag vill ha i min bukett.

Hittade dock inga så jag frågade floristen som sa att det inte är säsong för dem nu.
    Va!?!?!?!?!?
    (Tydligen är säsongen mellan april - midsommar).

Är det någon som har haft eller vet om det går att få tag i pioner i juli -> brudbukett?

(Dock ingen brådska ännu -> bröllop juli 2009, men jag vill ju ha min pionbukett som jag drömt om)

• Svar på tråden Pionbukett i juli = en omöjlighet???
  • Pumpkin
    Leola skrev 2008-07-28 11:34:15 följande:
    Frågan är bara till vilket pris... frakta blommor från norrland... eller holland.Det känns lite jobbigt att det är ett sånt stort osäkerhetsmoment i det hela.Man kanske måste ha en plan-b-bukett. (men hur kul känns det... hmm... måste nog konsultera en till florist för att se hur man kan göra).
    Jag hade en "reservbukett" utifall att jag inte skulle få mina pioner och i den skulle det istället vara stora, rosa trädgårdsrosor som faktiskt liknar pioner litegrann

Vilket datum ska ni gifta er?
  • Aleta

Hur du än gör så var beredd på att det kan gå åt skogen.
    Första gången jag gifte mig så ville jag ha en speciell bukett och beställde blommor i god tid. Inget konstigt egentligen och floristen sa att det inte var några problem, men dagen innan fick jag veta att de inte hade fått tag på de blommor jag ville ha...

• Leola

Trädgårdsrosor säger du... då ska jag googla lite bilder. Bra tips!
    (Har även kikat lite på ranunkel (tror jag att det heter).
    Kanske kan blanda lite trädgårdsrosor och ranunkel...

Vi planerar att gifta oss den 11 juli 2009.
    (bokningsreglerna för kyrkan har satt stopp för mig en stund... men förhoppningsvis är det skrivet i sten i september.)

• Pumpkin
    Leola skrev 2008-07-28 11:41:01 följande:
    Trädgårdsrosor säger du... då ska jag googla lite bilder. Bra tips!(Har även kikat lite på ranunkel (tror jag att det heter). Kanske kan blanda lite trädgårdsrosor och ranunkel... Vi planerar att gifta oss den 11 juli 2009. (bokningsreglerna för kyrkan har satt stopp för mig en stund... men förhoppningsvis är det skrivet i sten i september.)
    Ranunkel har säsong december-maj, så det kan bli ännu svårare att få tag i.

11 juli borde det inte vara några problem att få tag på pioner.
  • Leola

Det här med blommor verkar visst inte vara så enkelt som jag trodde...
    Men då får jag hoppas på att det går att ordna lite pioner trots allt i juli.

• Pumpkin

Nej, det är ju inte så enkelt som man kan tro

• 080805 1

Det är egentligen bara en prisfråga, och hur mycket floristen vill engagera sig. Liljekonvaljer t ex kan man ju få året om. Det finns att få tag på odlade pioner, och är det som sagt rosa ska det absolut inte vara några problem. Dessvärre är det så att man får besked mellan en och två veckor innan hur mycket de kan tänkas kosta och om det skulle vara helt kört, så det säkraste är att man ställer in sig på en back-up plan

• Leola

Ah, tack, en liten försäkran ändå. Det låter ju inte helt omöjligt längre i varje fall.

Nu gäller det bara att hitta en florist som är engagerad med andra ord...
    Ni som deltagit i tråden... har ni några tips/erfarenheter, något ställe som ni kan rekommendera? (I Stockholm)

Tusen tack,

florististhlm skrev 2008-07-28 19:05:03 följande:
    Det är egentligen bara en prisfråga, och hur mycket floristen vill engagera sig. Liljekonvaljer t ex kan man ju få året om. Det finns att få tag på odlade pioner, och är det som sagt rosa ska det absolut inte vara några problem. Dessvärre är det så att man får besked mellan en och två veckor innan hur mycket de kan tänkas kosta och om det skulle vara helt kört, så det säkraste är att man ställer in sig på en back-up plan
  • swordfish

verkar vara väldigt olika besked när det gäller pioner!! en kompis till mig som gifte sig 7 juli förra året, var det en omöjlighet att få tag på pioner! trots att hon kände en inom blomsteraffären väl.
    för mig var det tveksamt, fick besked 5 dgr innan att dem fått hem vita pioner, gifte mig 5 juli.
    titta gärna på bild i mitt galleri! sån underbar bukett!!

• Paeonia

Jag hade pioner i min bukett och jag gifte mig 18 juli, inga problem alls ,(bor i Västerås).

Jag hade dock även lagt några knoppar från mina egna pioner vid midsommar i kylen. Jag la tidningspapper runt samt lite fukt vid snittytorna. Dagen före tog jag fram dessa och gjorde nya snitt och satte i en vas. De reste på sig direkt.

Jag misstänkte nämligen att de jag beställt skulle vara ganska fluffiga och jag skulle ha en droppformad bukett så jag ville ha rätt hårda knoppar, tycker annars de blir för stora. Mina var perfekta

Om ni tittar i mitt galleri ser ni alla buketterna. De pioner som är mörka är mina egna de ljusa är beställda.

• hjärtat mitt

Hej! Kul, startade nyss en tråd om pioner, gillar dem. Vi har planer på bröllop i juni 2009 även om inget är spikat ännu....

Bra tips om att ha en plan B om det inte går att få de blommor man vill.

Tycker dock det är lite märkligt, vet att min farmor hade specialbeställda liljekonvaljer när hon gifte sig i februari... och det var på 40-talet!!

Borde väl gå att få pioner om man betalar för det.

• Originalrosen

Liljekonvaljar kan man driva från lök efter att man har gett dem en köldknäpp. Pioner har inte lökar utan en annan sorts rot (som jag nu har glömt vad det heter) och dessa är nog inte så lätta att driva som en lök. Frågan är nog närmast varifrån pionerna kan importeras, funderar jag som icke sakkunnig i blommor. Vi har ju förresten några olika klimatzoner i Sverige - kanske pioner från Norrland funkar i juli?

• Flisa80

Jag gifter mig 13 juni och hoppas att ranunkel fortfarande funkar då...men det sägs ju att mer eller mindre alla blommor går att få tag på, men är det inte rätt tid för dem så kommer det helt enkelt att kosta mer bara. Fast man ska ju aldrig vara säker....

Svar på tråden Pionbukett i juli = en omöjlighet???