Inlägg från: Anja 19 juli 2008 |Visa alla inlägg
  • Anja 19 juli 2008

Hjälp med restips till mamma och pappa?

Kan bara säga KORSIKA. Ön anses vara den vackraste i medelhavet. En mix utav Italien och Frankrike. Har helt fantastiskt god mat.

Vi ska bo på hotellet Napoleon Bonaparte, där ingår frukostbuffé och trerätters middag varje dag och maten har fått fantastiska recensioner utav alla som varit där. Den ska vara super! (liksom all mat på korsika).

Staden Ile Rousse ligger på korsikas norra kust, stranden är ca 200 m från hotellet (på korsika vill man bevara strändernas skönhet och har infört ett förbud mot bebyggelse mindre än 100 eller 200 m från stranden). Staden har shopping, marknad, torg, restauranger, pubar men är en liten lugn stad med pittoreska stenhus och gränder.

Har under all tid jag sökt på nätet o läst om korsika, ännu inte stött på NÅGON som inte varit helt betagen av ön och dess skönhet.

Vi åker med Langley, så gå in och kolla på deras sida

www.langleytravel.com

vi betalar 13.490 för båda två, en vecka, frukost o trerätters middag ingår.

Ile rousse har närhet till andra större städer dit man superlätt tar sig med ett strandtåg som går längs kusten (med stopp för ett 20-tal olika stränder på vägen, så att man kan hoppa av om man ser en strand som ser fin ut, som man vill lägga sig vid).

Korsika har mycket kulturutbud och så oxå. Man kan även röra på sig om man vill, ta en vandringstur upp i bergen där det är svalare.

Vi åker i september, då är där inte riktigt så varmt som i juli och augusti.

Korsika är på nåt vis inte riktigt liiiika turistigt som många andra ställen även om de har mycket turister. Det ska vara väldigt genuint.

Nu har jag talat mig varm för Korsika, fniss...

• Anja 19 juli 2008

Saltnes

haha nu såg jag ditt inlägg. Hade jag läst det så hade jag kunnat spara mig en massa knappande *asg*

• Anja 19 juli 2008

Cecilia

Kreta har jag hört väldigt blandat om. Vet de som har avskytt stället och de som verkligen gillat det. Det verkar handla mkt om vilket hotell man hamnar på och hur stränderna är.

Min sambo var där för nåt år sen. Han var så otroligt besviken. Det var för det första så fuktigt o varmt att man knappt pallade röra sig (detta var i juli så det är ju inte samma för dina föräldrar). Maten var USEL. Vart de än gick fick de betala överpriser för skitmat (min sambo älskar mat, är en riktigt gourmetkock själv och maten är superviktig för oss). Stranden hade badförbud hela veckan de var där pga strömmar coh han sa att landskapet var fult, torrt, flackt och tråkigt.

Han var inte ett dugg impad.

Så läs på olika forum, hör dig för ordentligt. Jag vet att jag upplevde Cypern på samma sätt. Inte precis vackert. Tyvärr...

Turkiet är för bullrigt (då var jag i Antalya) och inte speciellt mysigt heller.

Jag hade nog heller åkt till Portugal eller Spanien. Greklands mat är jag verkligen impad av.

• Anja 19 juli 2008

men va fasen händer...

greklands mat är jag verkligen INTE impad av skulle det såklart stå!!!

• Anja 19 juli 2008

Det stora blå...

Min syrra har båtluffat i grekland ett par ggr, de flesta jag känner har varit där flertalet ggr och jag känner även en som bott där. Har inte hört så jättemkt positivt om den grekiska maten utav någon tyvärr. Men det beror säkert på vad man vill ha. Är mest variationen som folk klagat på. Att det blir tråkigt lixom. Att man kan få god mat tvivlar jag inte på men det är som du säger, man måste leta upp de inhemska syltorna

Min sambo har även varit på andra ställen i Grekland (alltså inte bara Kreta, utan har varit på fastlandet så att säga.)

Vet att min syrra när hon båtluffade sa att Sakynthos var det vackraste stället hon sett i Grekland.

• Anja 19 juli 2008

Det ser onekligen HELT underbart ut men jag blir lite nervös när jag ser animerade bilder (detta är ju inga riktiga foton) och börjar direkt undra om hotellet är helt färdigbyggt eller om de fortfarande håller på där med en massa byggarbete osv.

Kolla upp det för säkerhetsskull. Vet många som råkat ut för just detta och det är INTE kul!!

Annars ser det HELT ljuvligt ut!!! Modernt och lyxigt och härlig strand!

• Anja 19 juli 2008

Mmm jag vet inte, för mig ser det ut som animerade foton (de är ju VÄLDIGT verklighetstrogna men man kan ändå se det genom att allt är såååå fint, färgstarkt och på skuggorna, är inte alls ovanligt).

det kan även vara retuscherade foton. Men är det byggt 2004 så borde det absolut inte vara några problem. Ser skitmysigt ut

• Anja 19 juli 2008

HÄRLIGT... De kommer bli överlyckliga

• Anja 19 juli 2008

Det stora blå

mmmm låter jättegott, hihi...

har ju själv inte varit i Grekland, men det där lät definitivt gott.

Min sambo är ju matgalen men längtar mer efter mat som är hmm lite "udda" fniss, så fetasallad och souvlaki och andra "vanliga" maträtter som friterad bläckfisk och sånt är inget han uppskattar. Han vill ha mustiga grytor, kryddade på landets eget vis, lixom RIKTIG inhemsk mat. Han älskar bläckfisk men då ska den vara tillagad i nånting med spännande kryddblandingar osv, sen älskar han korvar av alla slag så ungern, slovakien och såna ställen är hans melodi

Kroatien pratar han om men jag känner mig "sådär" lockad, för även de gör ju "turistanpassad" mat och det är ju precis vad vi INTE

• Anja 19 juli 2008

vill ha...

(varför lyckas jag posta inläggen INNAN jag vill posta dem) *asg*

• Anja 19 juli 2008

Något som han tjatar sig VARM om är goatcurry. Han älskar det. Det var enda anledningen till att han ville åka t karibien *asg*

Jag är inte ALLS sugen på get!!!

• Anja 19 juli 2008

Det stora blå

aaah precis sånt vi vill ha... nice

Lammgryta är sååå gott! Hare m alla ben som sticker upp låter som nåt min man hade älskat

Svar på tråden Hjälp med restips till mamma och pappa?