Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Ännu en tur med barnkarusellen

Jag börjar känna att det här med dagis inte är så kul trots allt, suck. Det går jättebra att lämna Iris, hon springer rätt in och leker med de andra och jag tror att det går bra fram till tre ungefär då de är klara med mellanmålet. Sedan slår de ihop avdelningarna och de flesta fröknarna går hem vad det verkar och då verkar det också som att de alltid går ut på gården. Så om vi hämtar fem så har hon varit ute i närmare två timmar och det finns ju nästan inget för henne att göra där ute. Inne har hon ju hur mycket leksaker som helst att pyssla med och kan sitta och pula med saker men ute går hon bara runt planlöst på asfalten. Ett litet tag sitter hon i sandlådan men det är ju bara kul en kort stund. Sedan finns det trehjulingar och gungor för de större barnen men jag tror inte att någon hjälper henne att tex gunga när de är så få fröknar kvar och det varar ju dessutom också bara en kort stund. När vi kommer och hämtar sitter hon någonstans helt själv och det finns inte en själ i närheten, så ska det väl inte vara. OK om hon blir trött och vill sitta men då kan de väl ta med henne där de är. Idag när maken hämtade henne så stod hon och skakade galler vid grinden och inte en människa var i närheten, sedan kom det en fröken och sade att de hade börjat städa redan. Då var klockan kvart över fyra. OK om de vill städa men då får de väl ta med Iris! Igår när jag hämtade vid tio över fyra så satt hon ensam på en trapp medan fröknarna var med några andra barn på en helt annan del av gården. Där satt hon helt själv och stirrade och började gråta när jag kom. Vad är det för pedagogik att lämna ett barn sittandes helt själv.

• BrudSommar2006

Sweet, jag har inboxat dig här.

Nenne, blev kakan bra alltså? Låter väldigt mumsigt!

Har precis varit på Me&I kväll, den här gången hade de flera fina saker, alla de gamla hemska mönstren som jag inte gillade är borta!

Igår var jag på bh-kväll, det var rätt kul det med även om hon inte hade så mycket i min storlek att prova men hon skulle beställa hem en modell som verkade bra, jag har ju inga bra bh:ar nu när jag slutat amma. Mina gamla är nedpackade och jag hittar dem inte, tror inte att det är rätt storlek i alla fall i och för sig.

Så nu är jag rätt trött efter att ha varit borta två kvällar i rad, snällt av maken att ta Iris i alla fall, det är ingen lätt match på kvällarna när hon är så trött och ledsen!

• BrudSommar2006

Zozo, lycka till med blodtrycket, trist att bli inlagd!

• BrudSommar2006

Halloj! Jo vi ska prata med dagis men idag hämtade min mamma vid tre och måndag - tisdag är hon ju hemma så det får bli på onsdag.

Värst vad alla har problem med att de små telningarna inte går upp i vikt, här har vi ända sedan hon föddes haft rakt motsatt problem! Tror hon väger 18 kg nu, undrar verkligen hur lång hon är, hon ser ungefär lika stor ut som treåringarna på dagis!

• BrudSommar2006

Maken är hemma med en stackars magsjuk Iris, det är verkligen jättesynd om henne. Så klart har jag legat vaken hela natten och väntat på att bli magsjuk jag också och kommer väl att göra likadant inatt! Sitter och känner efter nu också...Hoppas att hon blir bättre tills inatt, det var lite jobbigt att hålla på med rena lakan och klä in hela spjälsängen i handdukar och hon var så ledsen stackarn. Undrar om hon blev smittad på dagis i förra veckan och att det väntade tills inatt med att bryta ut. Tycker det borde kommit tidigare i så fall. Alternativ två är att hon blev smittad när vi var ute och åt lunch igår men i så fall borde jag blivit magsjuk samtidigt eftersom vi åt samma mat och delade bestick och allt. Usch, går som sagt bara och väntar på att bli sjuk nu men kan ju inte vara hemma från jobbet hela veckan i väntan på att jag kanske ska bli sjuk...

• BrudSommar2006

Halloj! När Iris inte kräkts sedan halv tio imorse och både ätit middag och druckit välling utan att kräkas trodde vi att det var grönt men nej, nyss kräktes hon över hela golvet i köket och nu har hon somnat. Vi har lagt plankor under benen vid huvudändan och bullat upp med handdukar under kudden så hon ligger högt med huvudet. Hon kräktes dessutom nog bara för att hon hostade, efter snuva i två veckor verkar hostan typiskt nog ha bestämt sig för att komma nu.

• BrudSommar2006

Vad det gäller dagisstart så har man ju inget val här, de får ju inte börja innan de är ett år så ens om man skulle vilja så kan man ju inte vara hemma mindre än ett år. Sedan är det ju ofta så att man lättast får plats från 1:a augusti så då kan det ju bli lite längre än exakt ett år.

Piggelin, min kusin bor i Tyskland och jag har för mig att de inte får börja dagis där förrän de är tre eller om det var att de inte fick börja innan de var blöjfria. Sedan verkar det vara så dyrt med dagis att det knappt är värt att jobba.

Vänner, Iris är ju yngst på sitt dagis, tyvärr är hon ju stor som två-treåringarna så det är lätt att missta sig på att hon är äldre än hon är.

• BrudSommar2006

Menskopp verkar läbbigt.

Ja det är verkligen synd om Iris, får väl se om något av oss insjuknar inatt, får väl ligga vaken en natt till och känna efter!

Lapinette, håller tummarna framöver!

Nenne, vad ska läkaren göra för undersökning nu i veckan? Ska ni diskutera insemination nu?

Telis, snart är det inte långt kvar för er heller!

God natt, dags för ännu en orolig natt med en sjuk Iris, tjohoo...

• BrudSommar2006

Här i Täby får man ställa sitt barn i kö så fort de har ett personnummer, hur stressigt som helst.

Omsan, vad det gäller att man måste vara hemma ett år så tänkte jag på båda föräldrarna, man har ju inte valet att börja på dagis från tre månader även om man skulle vilja.

Vi är inne på dag tre med kaskadkräkningar, stackars, stackars Iris, hon kräktes igår morse och sedan ingenting på hela dagen så vi trodde att hon var frisk, sedan kom det en skur igen vid läggdags igår. Sedan ingenting på hela natten så vi tänkte att nu är hon väl frisk, jag åker till jobbet och så hinner jag inte mer än hit så har hon tydligen kräkts ner hela soffan hemma, stackarn. Maken klagade över hur svårt det var att få rent soffan men jag skiter väl i den, jag tycker synd om Iris. Nu ska han tydligen prova med vätskeersättning under dagen, undrar hur han ska få henne att svälja det, sedan blir det läkare imorgon om hon inte är bättre då enligt sjukvårdsupplysningen.

Telis, vilken himla tur att ni inte behövde betala allt det där själva!!!

AM, då håller jag tummarna, i annat fall är det ju verkligen konstigt att cykeln börjar krångla precis när ni bestämmer er för att börja försöka.

• BrudSommar2006

Mrs B, vi har ju gått och väntat på alla dagissjukor som ska komma direkt och Iris har ju haft snuva i tre veckor nu men maggrejen verkar inte komma från dagis, jag har ringt och kollat.

Vet faktiskt egentligen inte när själva sammanslagningen sker på vårt dagis, efter tre går de ut på gården och fröknarna börjar gå hem men om det räknas som sammanslagning eller inte vet jag inte.

Hm, kanske man skulle jobba lite...

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen