• muggles

Ännu en tur med barnkarusellen

Nenne: fy fan jävla skit. Men tanten var säkert sen för att du kanske inte hade ÄL denna gången? Nästa gång - då jävlar! Kul att besiktningen av huset gick bra!

Telis: jättesnyggt badrum (jag hoppades på bilder i galleriet )! Gillade speciellt lampan ovanför spegeln! Hade faktiskt missat att du älskar hundar?! Hur kan jag ha missat det???

Vickan: jag har också sparat ett av dina fiskrecept Och ett från Lappis...

Piggelin: är det resetråden ni "smygläser" el är det ytterligare en tråd? För resetråden smygläser ni väl inte direkt??? Spännande med ert hus, ska bli kul att se det sedan!

Apropå Volvo så tycker jag ockås att XC60 är snygg men tyvärr har Volvo Cars totalt missat miljötåget Vi köpte en av de sista gas-Volvosarna och är väldigt nöjda med den (gratis parkering i stan och går jättebilligt) men de finns ju inte att köpa längre. En V70 bifuel kostar samma som en V50 etanol i månaden så man får ju lite mer bil (plus kör billigare).

Vi har haft en skön helg, kommit ikapp oss lite med sömn och städning och annat. Moa knatar omkring som bara den. Det är jätteroligt att hon börjar säga saker i rätt sammanhang nu "å-hej" när man lyfter upp henne, "oj oj oj" när hon tappar ngt mm.

Vi var på Glädjebubblan i lördags (barninriktat fik som Piggelin nämnt vet jag), de ska tydligen ha 1-årskalas snart. Gratis kaffe till vuxna. Tror _inte_ vi ska gå dit då - herregud vad folk det kommer att vara. Hysteriskt så fort ngt är gratis
    Igår var vi på en "äventyrspark" nära där vi bor - en avancerad lekplats med lekställningar och mkt avsatser, labyrinter mm. Moa tyckte det var superkul. Men hon hamnar inte alltid där hon vill när hon går - det beror lite på hur terrängen ser ut. Ung som när vi åker offpist som maken sa

Jag har fått laga en massa mat i helgen - maken har ju tummen i bandage och kan inte putsa kött mm. Jag hade glömt hur kul det är med matlagning! Han är så duktig så jag har fått lite dåligt självförtroende i köket men nu fick han göra annat och jag fick klara mig helt själv. Så nu har jag lite fler recept att bidra med

• muggles

Lappis: just det ja Serre diskuterade vi ju. Fast jag hade missat att ni bestämt er. Jag var där -93 tror jag, kommer ihåg att det var soligt. Har för mig att jag läst att de har typ >300 soldagar per år!

• muggles

Ngn som har tid att skapa ett nytt galleri på Picasa? Jag tror inte jag har tid tyvärr...

Spännande Cicci! Hoppas att det går vägen.

BS: jag mådde hur bra som helst (spydde inte en enda gång) när jag väntade Moa så jag tror inte på de där teorierna att man mår sämre när man väntar en tjej

Sweet: vinkivink! Kul med ett livstecken! Tyvärr hinner jag inte följa några bloggar...

Tinga: jag har också börjat tänka som du (för ett bra tag sedan), dvs en grej om dagen. Det blir nämligen inte mkt tid över när man jobbar heltid, sedan ägnar 2-3h åt Moa när man kommer från jobbet, lägger henne och så är kl 19.30-20. Då ska "resten" hinnas med (träning, hushållsarbete mm). Jag gjorde precis som du när vi skulle skicka tackkort för presenterna hon fick när hon fyllde 1 år - det var min prio den söndagen. Det gäller att sänka kraven helt enkelt...

Apropå det så skulle jag vilja ha städfirma när vi båda börjar jobba igen!!! Om vi hade råd... Vårt sparkonto blir mindre och mindre i skrämmande takt Tyvärr konsumerar vi på samma sätt som om vi fortfarande jobbade heltid båda två och inte hade den extra utgiften som ett barn innebär... Jaja jag ska inte klaga, många som har det värre.

En annan sak: hur gör ni andra med lite större barn med middagstid? Moa får middag ung kl 16-16.30 och vi äter tidigast kl 17, snarare 17.30. För att hon inte ska stöka runt för mkt runt våra ben så får hon sitta med vid bordet och då vill hon ju ha det vi äter, så då får man sticka till henne lite mat igen för att hon ska bli nöjd. Jag gillar eg inte att hon äter "två ggr" så tätt, inte bra för tänderna. Men vi kan inte äta så tidigt som hon (en måste ju hinna hem från jobbet), och hon kan inte vänta tills vi äter, hon blir för hungrig. Hur gör alla andra???

• muggles

Vänner: fick inte fram din Ikea-länk så jag vet inte exakt vad för slags soffbord du är ute efter men jag tycker att de här har snygga möbler: www.cohome.se/
    El Svenska Hem: www.svenskahem.se/&pid=1395
    Läste senaste Hus&Hem (de har sån stil på sina inredningsreportage som jag gillar) och såg en annons för en webshop (möbler) men minns tyvärr inte nu vad den hette. Ska kolla det och mejla dig. De sålde designmöbler billigare.
    Jag bollar gärna inredning för jag tycker sånt är skitkul!!! (Med reservation för att jag absolut inte är ngn expert...)

• muggles

frullan: ang "farliga" nappflaskor - min make läste på på tillverkarens hemsida och tydligen gick testet ut på följande: om man kokar 95%-ig sprit på full effekt i 60 min så släppte de nappflaskor som är i klarplast (genomskinliga) en aning av ngt giftigt ämne. Om man kokade med vatten så hände ingenting. Så jag har inte brytt mig om att byta flaskor fast vi har klarplast. Sådana flaskor som har färgad plast (halvt genomskinliga rosa etc) är inte berörda alls.

Ang mattiderna så funderar vi på att ge ett fylligare mellanmål och därmed skjuta på middagen. Å andra sidan så löser det sig nog när hon blir större och börjar på dagis.

MrsB: till mellanmål får hon olika saker; keso m banan, en smörgås + frukt, turkisk youghurt + frukt, fullkornspannkakor etc. Kanske ska ge en tallrik gröt istället? Hon äter numera lunch redan kl 11 pga att hon sover endast 1 gång om dagen och vid 11 är hon både hungrig och trött så att vänta till kl 12 är inte aktuellt. Dessutom passar de här tiderna perfekt för dagis så småningom.

Cicci: det låter som den blödningen jag hade 2 dgr innan BIM, sedan plussade jag ju. Jag tror du är på smällen!!! Jag tycker du har bra tankar ang dagiset, håller helt med dig om att de inte ska få klättra hur som helst. Och gärna lära sig städa och hjälpa till (efter förmåga).

MSW: det låter som Moa - har alltid sovit bra på natten (jämförelsevis) och sämre på dagen. Kom inte till ro fast hon var trött/övertrött). När hon somnade på dagen så sov hon max en halvtimme - alldeles för lite. Vi fick tips (bla fr Vänner) om att vagna henne och att låta henne sova utomhus och det funkade super. Numera har hon lärt sig sova på dagen och somnar lätt även inne (senaste tiden tom i sin spjälsäng) och sover ca 2h!

Frejis: hoppas på många befruktade ägg!!!

Telis: hoppas på ett fint ÄP!!!

Nenne: kraaaaaaam!

• muggles

bisfenol hette det giftiga ämnet visst...

• muggles

Sept: hittar du en skaljacka som har dragkedjor under armhålorna så är det ett bra tips - bra för att lufta om man blir varm (ska man ta av sig kläder måste man ju ha ryggsäck med). Jag kör underställ, fleecetröja och skidjacka med snölås och dragkejdor under armarna - det funkar för de flesta väder. Problemet är ju ofta att man blir så attans varm när man åker och sedan fryser man i liften - då är det bra att kunna dra dragkedjorna upp och ner...

AM: vilken snäll kompis du är!!! Herregud, stackars människa! Har pappan bara stuckit (el har han gått bort?)???

Cicci: jag läste att är de intresserade av toan så kan man börja med potträning så det hade jag också gjort med Victor. Det blir ju billigare om man kan skippa blöjan - ganska mkt billigare... Och smidigare på ngt sätt. Fast man får väl som sagt ta ett par olyckor på vägen.

Frejis: heja heja!

BS: jag hade nog känt att det inte gör så mkt om inte Iris har Luciakrona el håller i ljus - hon är ju liten ännu. Hon kanske inte ens fattar hela grejen med Lucia än. Tids nog vill de vara Lucia...

• muggles

AM: har du tips på sängar med förvaring under? Behöver förvaring för typ extra täcken/kuddar etc i gästrummet och där får inte plats några garderober. Tänkte att utrymmet under sängen är ju outnyttjat så skulle vilja hitta en schysst sängram (resårmadrass har vi redan) med lådor el likn under. Ikea har jag redan kollat - fanns inget jag ville ha.

• muggles

AM: jag tycker du har gjort mer än de flesta gör i samma situation. Många säger "ring om du behöver hjälp" men kanske inte menar det rent praktiskt. Min och Piggelins gemensamma singelväninna erbjöd sig förra året att gå ut med Moa ngn timme så att jag fick sova ikapp (när jag kämpade med amningen på nätterna och var helt förbi) och jag tog aldrig emot erbjudandet för det löste sig mha av min mamma, men jag uppskattade erbjudandet något enormt!

Nenne: gött med huset!

Frejis: JIIIIIHAAAAAAAAAA!!! Vad kul!!! Äntligen har ni lite flyt. Hoppas hoppas att det slutar lyckligt!

Cicci: jag tror som koko - du är på smällen och sluta läs FL! Har glömt att skriva det men vad otroligt jobbigt med Victors krupp! Jag rös när du skrev det om att han kämpar med andningen och är rädd - brrrr... Stackars stackars Victor.

Vickan: bra att du försökte diskutera med maken iaf.

Vänner: vad tråkigt att du tog så illa vid dig! Men vad skönt ändå att hon verkar vara känd för att snacka skit så att ingen tar henne på allvar! Bra att du diskuterade med hennes chef tycker jag - då är det "out there". Sedan kan man tycka att chefen kunde ha tagit ett snack med den kvinnan el kanske ni alla tre ihop för att reda ut det, men min erfarenhet av chefer är att de allra flesta är väldigt fega och konfliktundvikande...
    Jag har nog inget bra råd mer än att stå på dig och undvik den kvinnan så mkt det går. Att man är ett hot mot andra kvinnor som har mindervärdeskomplex har jag också upplevt och det är inte mkt man kan göra - det är ju hon som äger problemet, inte du.

Telis: hoppas att ÄP går vägen nästa vecka!!!

Lappis: hur går det för dig med allt? Träning, ÄL, ...?

• muggles

Det jag var med om på min första riktiga arb.plats var att jag hade en position (som 25-åring) som var högre statusmässigt än den 10 år äldre kvinnan som var vår sekreterare. Det var fö på den arb.platsen som jag och Piggelin träffades - 1995!!! Way back...

Iaf, hon var sekreterare åt gruppen och skulle skriva protokoll, kopiera papper, faxa, fixa möten, boka hotell åt oss i gruppen (som förutom mig bestod av män). Hon gjorde ju allt detta åt männen men inte åt mig... När jag ngn enstaka gång fick henne till att skriva protokoll åt mig så kom de tillbaka fulla med stavfel och annat så det gick snabbare att göra det själv. Det slutade med att jag jobbade övertid (gratis, för vi hade ingen övertidsersättning) för att hinna göra allt som de andra i gruppen fick hjälp med. Jag försökte med allt; jag försökte vara kompis med henne, försökte ge henne order, försökte be snällt, ... Det gick helt enkelt inte. Hon saboterade för mig för att hon kände att jag som var 10 år yngre än henne och hade högre utbildning minsann inte skulle komma där och tro att jag var ngt. Suck. Jag tog även upp det med min chef som inte gjorde ngt åt det. Ja ja det är länge sedan nu...

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen