• _koko_

Ännu en tur med barnkarusellen

Lappis - Jag tycker det är sååå intressant att läsa om din akupunkturresa! Tänker inte säga något om ev fortplantning, men jag hoppas att det iaf ska kännas bra i kropp och själ! Tycker du gör rätt som tar en sak i taget.

muggles - Bilderna är inte borta, jag kan fortfarande klicka in på dem via "mina vänners album"! Undrar vad de gjort med ditt konto?

Tinga - Skönt att du tagit beslutet nu. Det finns ingen anledning att amma när du bara mår dåligt av det.

Fertilitet och infertilitet är VERKLIGEN ett mysterium!! Ju mer jag lär mig desto mer ofattbart känns det att det över huvud taget föds några barn alls...

Inläggets connyrapport: Upptäckte igårkväll att 2 tänder är på väg ut i överkäken!!

• _koko_

Frejis - Det var en go kram, tack! Hälsa din pappa att jag står på hans sida. Har även jag en juicepress och har hittills fyllt 7 stora och några små petflaskor med äppeljuice, mums (tur att vi har frysbox)! Nu börjar de andra äppelträden också bli mogna, men det är så mycket frukt att vi nog tänker åka till ekerö och få det pressat där.

Lappis - Åh, jag får gåshud!! Jag tror som sagt mycket på österländsk medicin över huvud taget, även om jag inte vet om jag märkte så mycket av akupunkturen jag fick under förlossningen (svårt att veta, kanske hade jag haft mycket ondare om jag inte tagit den?).

• _koko_

AM - Ja, vad var det mer som funkade? FruLlan bokade ju sydafrikaresan, men det är förstås inte lika lätt att boka en "farlig" resa när man redan har barn...

Jag tänkte köpa lite dyra businesskläder tills jag börjar jobba igen, det kanske också kan höja fertiliteten (som ivf'are får man väl göra allt man kan? )? För ja, vi önskar också syskon.

BS - Tur att man kan sitta inne på restauranger. Önskar er även jag en mysig kväll - och natt!

izzie - Connys första 2 kom runt 5 månader med ungefär en veckas mellanrum tror jag. Fast han får fortfarande kväljningar av minsta lilla bitar i maten, så tänder verkar inte göra någon skillnad för honom.

piggelin - Klart du är sentimental! Det är kul att läsa, jag är ju där om bara 2 månader och kommer säkert känna likadant. Och känner definitivt som izzie - hade velat dela upp det annorlunda med facit i hand. De första 5-6 månaderna känns som i en dimma, den tiden gick ju bara! Nu är det så mycket roligare, dels för att conny är 'med' mycket mer, och dels för att jag får sova hela nätterna och därmed är pigg på dagarna.

• _koko_

cicci - Nejje, inte mens! Verkar iofs osannolikt att det ska vara nidblödning om det inte är sparsamt, men samtidigt finns det ju de som har riktig mens och ändå är gravida. Äh, hur som helst, skickar en KRAM!

Vänner - Välkommen tillbaka! Nja, får jag väl svara på syskonförsök. Vi har skippat p-medel efter förlossningen eftersom det ju inte känns så nödvändigt (även om jag såklart hoppas att det ska funka för oss på egen hand nu), men vi kollar ingen äl och ärligt talat blir det ju inte sex jätteofta... Men känner jag mig själv rätt dröjer det nog inte länge förrän jag letar symptom igen...

muggles - Bra tips med frukten, tack! Att jag inte kommit på det själv...

Vi är också förkylda nu, inte särskilt farligt, men lite snoriga hela familjen. Sambon har fått det värst med halsont också. Ingen feber dock, så vi ska nog inte klaga.

• _koko_

Conny ligger och somnar och jag har en stund för mig själv. Passar på att smyga in till er en snabbis, sen ska jag börja tömma bokhyllor i connys blivande rum (nuvarande arbetsrum)!

Ska se vad jag kommer ihåg, har läst en del på sistone, men inte haft tid att skriva.

Stort grattis till MSW!

Nenne - Kan bara instämma i hyllningskören. Då jag själv är väldigt obegåvad på den fronten har jag tyvärr inga kom-igång-tips, men jag kan vara din egen privata cheerleader iaf (där har jag nämligen talang ).

Lappis & Nenne - Hejja akupunktur!!! Nånting har det ju satt igång i era kroppar, hoppas det fortsätter på den vägen!

Tinga - Vad skönt att du fått en hel natts sömn! Det gör underverk, även om jag behövde 5 nätter i rad innan jag kände mig som en människa igen (sambon tog dessa nätter och jag sov i källaren)...
    Conny vägde ungefär som piff och puff när han var en månad (han vägde 3450 när han föddes) om jag minns rätt, så de har ju verkligen kommit ikapp! Redan!

BS - Det gör jätteont i hjärtat att läsa det du skrivit om dagiset. Hoppas de är tillmötesgående när du pratar med dem, för det lät verkligen hemskt det som Iris fått stå ut med!!!

sweet - Vad roligt att du gillar ert dagis så mycket, det måste ju vara superviktigt!! Fast jag har lite svårt att förstå hur man klarar av (rent psykiskt alltså) att lämna ett så litet barn, jag har redan nu ångest för att lämna conny på dagis, och han kommer att vara 1½ år! Känns som att någon annan kommer ta hand om och uppfostra honom... Det här med heltid/deltid har plötsligt fått en helt ny dimension och jobbet känns väldigt lågprio för första gången i mitt liv...

Liten - Härligt att ert bootcamp gett så fina resultat!!!
    Ang hur mycket mat man ska ge ett litet barn tror jag inte det är så enkelt som att ge alla barn under ett år så mycket de vill. Självklart är det onödigt att fundera om det handlar om en halv burk hit eller dit som de verkar göra i din mammagrupp, men om inte barnet är underviktigt tror jag det är viktigt att försöka anlägga sunda matvanor redan från början. Jag tror inte att något magiskt händer vid ett år som gör att barnet då kan acceptera att få mindre mat/välling om han/hon dittills fått obegränsad tillgång.

Min kropp är konstigare än någonsin. Har som lätt mensvärk hela tiden. Är skitskraj för att det ska vara endo, vad kan det annars vara? Hade jag inte både haft en riklig mens OCH testat minus efter mensen skulle jag tro att jag var gravid...

Lappis - Trist med jobbet! Du känns dock som en person som de flesta skulle vilja anställa, så jag tror att det kommer att lösa sig alldeles utmärkt för dig även om företaget skulle gå i konken. Det belyser dock problemet med den påbörjade lågkonjunkturen(?) som jag har svårt att ta på allvar eftersom jag inte känner mig delaktig i det livet just nu... Fast snart är jag ju det igen, kanske är det tur att jag har ett projekt som väntar på mig när jag kommer tillbaka i novembet...

• _koko_

åh, vad roligt att läsa ikapp ikväll!
    JAG är också ingenjör (och ingengör)!
    Whistler - Har jag fortfarande våta drömmar om, trots att det är 6? år sedan jag var där... Har åkt skidor sedan jag var 6, men det var i whistler jag lärde mig ÅKA SKIDOR.

Har glömt vem som frågade (izzie?), men jag går inte på några kontroller nu. Det grymma med endo är att det inte syns... Om man nu inte har cystor som jag hade förut, men inte ens då kan man vara säker på att det är endocystor och inte vanliga dito. Det enda man kan göra är att öppna och kika in, men det vill man ju inte göra i onödan (endon kan få fäste i ärrvävnad).

telis - Har haft lite ont konstant sen strax innan förra mensen (vilket var min första riktiga mens efter förlossningen). Det är inget som påverkar min vardag, men jag är ju lite rädd att det ska bli värre och värre... FruLlan har också ont och har varit hos gyn nyligen som sa att sannolikheten att det är aktiv endo efter en graviditet och amning är vääääldigt liten, antagligen är det tarmar eller nåt annat som trycker på. Hoppas det...

sweetie - Tror inte du behöver försvara dig inför någon här iaf, jag pratade ju t ex bara om hur jag skulle känna (och lägger inga som helst värderingar i det). Tycker det är lite underhållande med den så svenska "vi vet bäst i hela världen"-mentaliteten...

muggles & Liten - Jag tror vi tänker ganska lika egentligen, vi bara uttrycker oss lite olika.

Piggelin - Kul med gåvagn! Conny har precis börjat gå (med händerna i mina händer såklart), dumma dumma mig som visade att det gick...

Nu ska jag nog gå och lägga mig, connys två första tänder i överkäken är ju på väg ut och de senaste nätterna har han gnällt flera gånger.

• _koko_

Måste bara säga - Vilka puckade människor det finns!!! Och vilken grov förolämpning, muggles, fattade hon inte det själv??? Suck.

nenne - Du måste recensera menskoppen sen, har funderat på en sån flera år nu men inte fått ändan ur (eller heter det muffen ur i det här fallet?).

Jag har förresten pratat med cicci och kan rapportera att hon lever. Vill dock inte lägga några ord i hennes mun ang hur hon mår.

• _koko_

AM - Grattis Grattis Grattis från mig också!!! Åhhh, vad roligt och spännande, och jag förstår att det väcker en massa tankar!!!

BS - HUUU!! Hoppas iris mår bättre snabbt nu när hon fått penicillin! Kram till hela familjen!

nenne - Ni får låna conny anytime! Och han är då en riktigt stor diamant din karl!

Själv sitter jag med lite mensvärk och lite tandvärk. Eller, ont där det satt en tand i förra veckan.

Mensvärken är dock som en viskning jämfört med den jag hade innan graviditeten, så det är bara att tacka och ta emot och hoppas att det inte blir värre på länge (helst någonsin förstås, men det vågar jag inte ens hoppas på).

Och tandvärken är också helt ok, jämfört med efter jag drog den första visdomstanden förra året. Den här tog hälften så lång tid (dvs bara en halvtimme), och jag har inte alls ont i käken eftersom hon inte behövde bända lika mycket för att få ut delarna. Tur att jag inte har tandläkarskräck va?!

Nu ska jag fortsätta röja i connys rum och sen åka till mina föräldrar en sväng. Mysigt.

• _koko_

Inser att jag alldeles för sällan kommenterar det du skriver, cicci! Det är för att vi pratar och ses på annat sätt, tror jag.

Hur som helst är det ju skit med din böj! Här har som sagt mensen kommit och den här månaden ska jag testa med stickor för att se om det blir någon stegring alls, kan ju vara intressant att veta om och isf ungefär när jag har äl numera.
    Sen bär det av till JÅ i oktober för att kolla hur det ser ut där inne (tänkte tipsa AM om att det är 6 veckors väntetid hos honom, men det behövs ju inte nu ) efter operationerna, har jag några äggstockar kvar alls liksom? SHIT, vilken hemsk tanke, det måste jag genast förtränga...

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen