• Oms

Ännu en tur med barnkarusellen

Mrs B - när Mathlida lärde sig krypa gjorde hon precis som Moa (Mugglans goa dotter) hon kröp alltså i sängen - på natten övade hon och det var mindre kul när man inte fick sova o andra sidan var det såå gulligt när hon kämpade på mmitt i natten-) det kan säkert var det som stör Malte just nu. Mathilda håller nu på att lära sig gå längs möbler o så och det övar hon på natten oxå - gå i sängen o hålla i spjälorna o kasta nappen p golvet...

• Oms

jag måste säga att läsa om att vi alla - trots uppväxt, boendeort, ålder, familjekonstellation, ekonomi etc etc - är sååå lika ändå! dvs att vi alla har våra problem o våndor, att vi alla oroar oss för saker o ting och irriterar oss över annat och att det finns några här som vågar ta steget ut o klaga lite på man, barn, päron o sväron - BIG UP TO U ALL som man säger på Jamaica

Cissi - jag vill gärna kommentera det här m syskon i ett kankigt föhållande men jag fåste få fundera lite mer på hur jag ska formulera mig, dock vill jag säga att jag tycker du är URSTARK som berättar om ditt liv så öppenhjärtligt - en STOR kram till dig och hoppas hoppas att det ordnar sig!

• Oms
    Lapinette skrev 2008-08-18 11:17:50 följande:
    Piggelin - det blir nog aldrig något barn för vår del. Satt för en stund sedan och funderade på adoptionen och högen med papper som ligger hemma. Känns tungt att börja gå igenom dem men jag ska nog ta tag i det. 4 års väntan på ett barn...jag kommer vara 42 år (SUCK).
    Jag tycker du ska ta tag i det, det känns tungt o motigt nu och liksom som en bekräftelse på att det inte blir några biobarn men så behöver det ju inte alls vara! sätt igång nu så har du ett nytt mål att fokusera på o i detta fall ett mål som def leder till barn - o vem vet under tiden kanske det även dyker upp biobarn? isf får ni ju 2 barn på köpet kan man säga

vilka länder har ni funderat på? har alla adoptionscentrum samma länder o lika lång väntetid? har en vän som adopeterad privat ifrån ett land som vi inte har avtal med (senegal)och det var bökigt men när väl socialstyrelsen (tror jag det var va?) godkänt dem så gick det rätt så snabbt faktiskt.
  • Oms

September - ja det ju lite det jag funderar på om det inte ÄR bättre att ha ett syskon och dela allt m under en skilsmässa - under förutsättning att barnen håller sams o att ngt av de inte favoriseras av ngn av föräldrarna (tyvärr e det rätt så vanligt vid just skilsmässa speciellt om det ena barnet är väldigt likt den fd partnern)

min stora tjej var ju ensamt barn när jag o hennes pappa gick delade vägar. med tanke på hur mkt energi det tog ifrån mig att organisera hennes 50/50 boende samt allt som hade m henne o göra så e jag glad för att det bara var ett barn då, det e tungt nog ändå att bli ensamstående o göra karriär samtidigt. pappan var ju super under några år men sen ballade han ur under en period (1 år) pga privata problem o det e ngt man ändå måste ta med i beräkningarna dvs att du eller pappan inte alltid KAN eller ORKAR var på topp jämt - att då ha 2 barn m egna viljor o behov måste vara urjobbigt!

under pappans nedperiod så tog jag allt ansvar för dottern som inte heller mådde så bra m påföljden att jag blev utbränd, fick gå i terapi, IC, träffa läkare regelbundet och sedemera byta arbetsuppgifter och flytta närmare jobbet - allt för att få min vardag att fungera. Det gick bra o pappan "kom tillbaka" igen o har sen dess varannan helg samt de flesta loven o lite här o där.

Det jag vill säga med det här är att OM man kan undvika att skaffa ett syskon till i ett knakigt förhållande, speciellt där partnern inte tar seriöst på sin pappa roll (dvs sätter egna ev behov först såsom missbruk, arbete, vänner tv etc) ja då ska man nog göra det om man inte tror att man klarar av att ge barnet ALLT vid en ev separation (då pratar jag inte ekonomiskt utan tidsmässigt o känslomässigt) man kan inte räkna med pappan vid en sån situation, tyvärr men så e det nog.

oandra sidan är det en svår avvägning - vissa gånger kan ju ett syskon underlätta av det faktum att de har varandra o kankse, förhoppningsvis inte är lika beroende av din tid.

ja jag svamlar, men jag e eå kluven, har massor av vänner som varit själva m sina barn o m pappor som inte varit bra- de önskar inte ngn detsamma men trots allt har det ju gått bra!

• Oms

Lappis - men om man står i flera köer, gör alla en egen utredning då om man passar som adoptivförälder? eller kan man gå på ngn bef utredning? känns ju himla bökigt att öppan sitt hem o bjuda på kaffe o v a sådär himla perfekt hela tiden (mina grannar som adopterade för 7 år sen fick först nej då de ansågs för självcentrerade och inte lämpade för att ha ett barn (ja de e nog det, jag håller med båda hade karriärer o ingen ville vara föräldraledig men de ville ha en bebis!) men sen prövade de igen hos ngn anna organisation och fick ja direkt- konstigt!

om man nu väljer ett SN barn - kan man då välja VAD man kan tänka sig att acceptera eller blir det en surprise o om man tackar nej så hamnar man sist i kön eller ngt?

tycker att det e intressant m adoptioner o hur det går till.

• Oms
    Telemarkgrrl skrev 2008-08-24 21:12:27 följande:
    Här har vi städat hela lägenheten och badrummet allra mest i helgen och varit ute och njutit av det otroligt fina vädret. Och igår var vi på bio och såg Mamma Mia - fantastiskt dålig! Fast det verkade jag vara ensam om att tycka i salongen så tveka inte att se den om ni inte har gjort det.
    Men den var ju jättebra ju!! man satt bara o log hela filmen igenom ju! och jag gillar ju nte såna filmer egentligen men dne här... haha, köpte tom soundtracket sen och det har gått varmt här hemma
  • Oms

Mrs B - precis sådär har vi oxå gjort! först tyckt att oj vilken supernatt o sen har vi kommit på att vi har gått i omgångar o fixat m en mkt nöjd liten tjej

Izzie - skönt o höra att du mår bättre igen, vilken grej! finns det en ökad risk för att du får det igen eller var det en engångsgrej?

Liten - jag e jättenyfiken på Anna W o har applicerat lite av hennes tänk här o där men aldrig fullt ut, har länge tänkt att kura Mathilda på nätterna men det är alltid ngt som stoppar. på dagarna har hon 2 bra sovpass i barnvagnen på balkongen (eller inne om det krisar) o på natten sover hon oftast bra, ca 9-7 m ett uppvak på natten för mat, blöjbyte etc ibland e det ett ständigt spring in o stoppa in nappen o just därför skulle jag vilja kura - för att få bort nappen.

BS - vad skönt att inskolningen har gått bra! du kommer att se att det kommer bli ändring på era hemmarutiner med eftersom de nya dagisrutinerna har satt sig.

• Oms

Tråddejt - JA!

men inte 6-7 september! jag ska fira min födelsedag (fyller år 2:a sept) m fullt av folk på dan o sen ska jag o maken gå ut för första gången sen oktober-07 på lördagkvällen så jag e nog rätt så mör på söndagen (japp första gånge som jag ska var ute o dansa hela natten samt dricka vin!)

så om jag får välja så tycker jag helgen efter, lör eller sön 13-14 sept.

• Oms

ang Mamamia - men måste storyn hålla? måste den vara superlogisk? jag tycker att filmen var rolig, en riktigt feelgood film - självklart så fattar alla som ser den att det skulle aldrig kunna vara så här IRL men thats not the point då filmen är så pass underhållande m bra skådespelarinsatser

musikalen däremot är inget för mig då jag tröttnar på att allt utspelas på en o samma scen (samma m teater opera etc)

• Oms

Junilejon - Försäkringskassan har gått ut o sagt att de har 2 månaders väntetid för närvarande. det har varit mkt skriverier o snack om detta och ngn Vänsterpartist ville att man som privatperson skulle kunna stämma försäkringskassan eller iaf ha rätt till skadesgtånd samt ränta på de försenade pengarna. tidigare i våras hade de 6v så läget har försämrats.

Mugglan - GRATTIS TILL STORA TJEJEN!!! redan 1 år?!! shit vad tiden går fort o vad kul att hon börjar prata o oxå våga sig på o gå lite - snart så har ni en tjej som springer omkrign som en galning o då önskar ni att neeej - kryp istället

BS - gud vad jobbigt m Iris sömn och att det aldrig löser sig. hur har hon det i sitt rum, trivs hon där inne, har hon det kolmörkt eller nattlampa, gosedjur/snutte i sängen har hon knäpptyst eller ngn radio på eller hur har hon det- finns det ngt ni kan ändra på där för att göra det mer positivt?

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen