• Zozo

Ännu en tur med barnkarusellen

Här är jag igen!!!! Ja, var lilla Léa föddes förra söndagen, 21/9... nagra timmar efter beräknad födelsedag!
    Det var en lang o jobbig helg. Jag fick ligga inne tva veckor innan för observation av högt blodtryck. Saaaaa trakigt!!!

Pa fredagen 19e försökte de sätta igang det hela, men det
    funkade inte riktigt. Det blev lite värkar av det, men
    inget storartat. Min gyn bestämde da att vi skulle vänta ännu nagra dagar innan vi försökte igen. BF var ju den 20e sa det var inget akut, mer än att jag själv var mer än lovligt trött pa att ligga pa kliniken!
    När jag lagt pa luren efter mitt samtal med henne pa lördagsmorgonen satte det däremot igang med värkar av sig
    själv! Aj! Hela eftermiddagen höll det pa och blev värre och värre. Klockan 18.00 fick jag ga över pa förlossningsavdelningen och fick en underbar
    epiduralbedövning!! Det matte vara guds gava till
    mänskligheten! Efter en laaaang natt när livmoderhalsen
    langsamt öppnades till max men var lilla flicka ända inte
    ville komma ut den naturliga vägen kom budet om
    kejsarsnitt vid 10-tiden pa morgonen. (Hon lag i en
    position med huvudet som gjorde att hon inte kom ner den
    sista biten av vägen och att krystvärkarna inte kom igang.
    Underligt nog var det exakt samma sak för bada mammas och
    systerns första förlossningar) Sedan sade det tjofftjoff,
    vi var inne pa salen, jag fastspänd som pa ett kors och
    10.40 kom hon ut med sina 4020g o 53cm.. var lilla Léa.

Jag fick knappt se henne men maken höll henne nagra
    minuter, sedan fick hon iväg til barnläkaren. Hon andades
    konstigt och hamnade snabbt i kuvös pa barnavdelningen. Sa
    hemskt att inte ens fa halla henne förrän pa tisdagen!!!
    Pa tisdag lunch fick jag dock börja amma henne (tills dess
    hade jag fatt pumpa och lämna ner mlölk som de gav i
    flaska inne i kuvösen.) Ända tills torsdag lunch fick jag
    vänta pa att fa ha henne hos mig pa rummet pga att de
    ville bevaka hennes andning som lät underligt. Sedan fick
    vi slutligen komma hem i lördags eftermiddag! Allt är väl
    och vi mar fint bada tva. Jag har repat mig jättesnabbt
    och ärret ser redan fint ut. Léa snarkar lite men äter som
    en häst och är bara saa söt! Visst är det lite ovant och
    oroligt och nätterna är lite langa, men än gar det fint.
    Vagnen är en hit men badet gillar hon inte. Maken har
    dessutom kunat ta nagra dagars ledigt och det är ju
    jätteskönt.

Nu stod jag imorse och sneglade pa vagen och funderar pa
    om jag verkligen vagar tro den; när maken och jag gick
    omkring i korridoren (läs: hasade mig fram) just innan
    förlossningen sa ställde jag mig pa vagen där som da
    visade +20kg mot före graviditeten. Nu skulle jag bara ha
    4kg kvar av gravvikten... det KAN väl bara inte vara
    möjligt???? Nog för att jag tyckte att det var mysko att
    jag gick upp i slutet men kan man verkligen bli av med saa
    mkt vatten etc pa en vecka??

Hjärtligt tack för alla lyckönskningar- jag har tänkt pa er mycket under sjukhustiden!!! Kram pa er alla!

• Zozo

FrulLan - din gamla häxa! Det är laaaangt kvar till var groggveranda med gungstol och gin o tonic som vi kan spotta pa alla förbipaserande.. Klart du hinner med en eller ett par ggrs förlossning till! Höst är shiiit sa bara tänk pa solen sa blir det genast bättre! Ta annars en liten sup, sa brukar det hjälpa till. Titta bara pa vad all champagnen pa nyarsafton gjorde för mig

Du och ni andra som vet; hur länge är det tänkt att de här superläbbiga kletblödningarna ska fortsätta??? Jag trivdes ganska bra med 9 manader utan mens jag.... (U'säkta detaljerna)

• Zozo

Cicci och BrudSommar.. Tackar, jag tycker de är söta sa jag kunde äta upp dem bada tva faktiskt

• Zozo

BrudSommar - för mig funkade inte viktklubben heller, rent praktiskt. Systemet är ju i princip det samma som viktväktarnas annars, men jag har inte alltid datorn framme/med mig och da blev det oordning. Själv har jag gatt ner 22 kg med Viktväktarna och det passar mig allra bäst. Jag ska börja om med det sa fort jag fatt kläm pa tilläggsinfon ang ammningen. Inget system passar alla - GI funkar inte alls pa mitt sätt att äta. Ska man ner mycket behöver man hitta ett system som passar en själv.

• Zozo

Arrrgh! Svärföräldrarna är här sedan i torsdags och svärmor e som ett j-la plaster i häcken!! Det är knappt jag fatt ga pa toaletten själv sedan de kom - jag blir HYSTERISK! Och hon ska pa och pilla pa lillan när hon äntligen somnat... Hon vill ta över och ta hand om hela tiden men jag behöver INTE det nu! lillan e tva veckor men jag har henne bara sedan EN dryg vecka! Jag behöver vara med henne och inte kasta över henne pa ngn annan. 'Säkta, behövde bara kasta ur mig lite...

• Zozo

Telis: Procope brukar vara ganska klassiskt franskt. Första 3-rättersmenyn brukar utga pa runt 30 euro utan dryck och sedan finns ju à la carte.
    Altitude är helt ok, men vänta dig inte gastronomi. Största pluset är utsikten sa se till att boka fönsterbord. Nu har de bytt ägare och renoverat sa det kanske är bättre än förut. Förvanande nog hade de en väldigt bra skaldjursbricka för dem som gillar sadant.

• Zozo

Cicci - later inte trevligt med en svärmor pa det hallet heller. min är alltsa jättesnäll men hon är ett sant plaster!! Det känns som om jag tillbringar min tid med att backa undan rent fysiskt och springa in i andra rum.

• Zozo

Cicci - GRATTIS!!!

Telis; hoj da.. är det antingen eller och inte bade och... Svart sits! Men jag skulle nog välja Procope da, om ni inte varit där tidigare. Ni kn ju aka upp i tornet och ta en drink i baren pa Altitude ända.. finns utsikt där med

• Zozo

*Krulltrumpetar och gör bocksprang*

Jippye, nu har de akt!!!! (Vad HEMSK jag är!)

• Zozo

BrudSommar: njae det jag satte mitt veto mot var att de skulle komme MED de vuxna syskonen: syster, bror och dennes flickvän! Det räckte alldeles utmärkt sahär!!!

Alltsa, mina svärföräldrar är urgulliga och snälla, men de är bara för MYCKET och för NÄRA och för efterhängsna. Gar jag ut i köket sa följer svärmor som en svans, gar jag in pa rummet för att amma ska hon sitta uppe i knät pa en nästan, när jag satte mig vid symaskinen för att laga ett par byxor da ska hon sitta tätt intill, som om nagon läste din bok/tidning över axeln! Det är SAAA jobbigt!
    Hon vill sa gärna hjälpa till att hon inte lyssnar när jag säger nej.

Det värsta är att jag inte kan hitta pa nagot bra sätt att säga ifran, eftersom hon eg inte gör ngt fel eller elakt.

Maken tycker att jag är orättvis och mycket hardare/känsligare vad gäller hans familj än min egen. Det är nog sant men jag BEHOVER ju inte ens säga till min egen familj. De beter sig helt enkelt inte pa det viset. Suck! Det är tur man inte behöver bo med svärisarna!!

Annars är var lilla Léa en skön liten tjej. Hon äter som en häst, sover ganska bra och grater inte speciellt mycket. Har vi vägt rätt sa har hon redan gatt upp ett kg! Hon kinkar lite när hon blir trött och inte kan somna med detsamma, oftast pa kvällen, men det är inte sa farligt. Vagnen funkar annars jättefint pa eftermiddagen. Sa fort man tar ut henne somnar hon, sa jag kan ga mina ärenden.
    Vi far väl se vad doktorn säger när vi kommer in pa rutinkoll. Jag ska själv in den 23e och hon ska pa första koll 24e. Mitt ärr verkar läka fint och jag har knappt ont i magen alls längre, plus att blödningarna avtagit. Sa börjar jag fundera pa preventivmedel.. vi far väl köra regnkappor tills jag kan sätta spiral igen.

Jisses sa mycket pappersarbete det var att klara av! Jag börjar se botten pa det hela nu först. Naja man far väl skylla sig själv när man som tva ytlänningar av olika nationalitet skaffar barn i ett tredje land
    Helt otroligt vad DYRT det var att fa barn! Hur gör de som inte kan punga ut med över 30 000 SEK sisadär i sjukhusavgifter???? (Vi far alltsa tillbaka det mesta sedan, men man maste ligga ute med dem i nagra veckor)

• Zozo

Trött... Hu var lilla har en period nu pa kvällen när det bara e gnäll och sa vill hon ända inte sova.. suck! Naja jag ska inte klaga - saaa jobbig e hon inte, men jag hinner ju oroa mig för att det skulle vara nagot annat än trötthet eller att man inte gör ngt rätt...

• Zozo

Telis - kraaam!

Maste erkänna att jag inte ens hôrt talas om arets nobelpristagare. När jag lag pa sjukhuset nu innan födseln sa kom jag ju igenom ett antal böcker, men jag hade även lanat tva böcker av författare man BORDE läsa... Hur Salman Rushdie nagonsinn fatt nagot pris fattar jag inte. Det var det sämsta sk-t jag nagonsin läst! Men det var kanske fel bok bara... Mario Vargas Llosa var heller ingen höjdare. Jag kom inte ens igenom de tva böckerna och det är för mig ngt absolut ovanligt!

• Zozo

Muggle: jag har fatt klagomal pa en konferens jag organiserat för att de inte hade papper med ränder (det var vita pappersblock)... sa folk klagar verkligen pa allt möjligt!

• Zozo

Vickan; kan min syster som är riksdagsledamot arbeta pa distans sa kan du! Hon ska vara tillgänglig 24h om dygnet för allmänhetens fragor - men det¨kräver bara tekniska lösningar för attd et ska funka pa distans. Om det vore bara det det hängde upp sig pa...

• Zozo

Inne en snabbis medans Lea sover... Hej pa er allihopa!

Jag var inne som hastigast pa FL.. de är banne mig inte kloka där inne!!!! Sa jag studsade snabbt ut igen!! (En tjej blev kallad de nesligaste saker för att hon hade tvn pa pa ett foto där hon ammade sitt barn! Shit! Da maste jag vara världens sämsta mor jag med!)

• Zozo

Nu har mina föräldrar akt igen. Pest! Jag avskyr adjön!

Lilla Léa har börjat gurgla en massa lustiga ljud och vi var hos barnläkaren pa första träff sedan vi kom ut fran sjukhuset nu vid en manad - 4850g och 57cm! Inte konstigt att hon växt ur bodysarna. Allt var bra med henne iaf.

Jag var själv hos gyn dagen innan.. Nagon om kan säga att det verkligen är normalt att man ska behöva vänta sa mkt som 3-4 manader efter kejsarsnitt för att börja träna och för att sätta in spiral??

Nej men vad ser jag! Grattis FrulLan!!!!!!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen