• Page

Ännu en tur med barnkarusellen

Uuuuuuuh...pratar ni csn?! Urrk, det är ett av några ämnen som jag inte gärna diskuterar. Men hjälp mig som är totalt dum i huvudet när det gäller lån,avbetalningar och räntor...Är det på något sätt bra att ha csnlån? Förklara för mig som om jag vore tre år gammal, snälla! I nuläget, öppnar jag de där hemska kuverten, kastar de i obetaltlådan och försöker nynna glatt när jag betalar dem. Något som jag kommer att göra till mina döddagar.

Nenne, shit, hur gammal är maken egentligen eftersom han redan (nästan) har betalat klart? 60? Bra jobbat med din ansökan!! Tjohoo för drömjobbet!

Telis, de där jäkla sura typerna på csn!! Det är klart att du förtjänar ett grattisbrev! Ge mig din adress så ska jag ordna ett fint grattisbrev till dig.

Cicci, om du fortsätter att må illa kan du be om att få Lergigan utskrivet till dig. jag tycker att de funkar kanon. Hmm, har jag redan sagt det nån gång? Minns inte, men det låter väldigt bekant.

AM, jag har liknade problem när det gäller hushållsarbetet. Av någon anledning har jag trott att problemet är störst inom arbetarklassen, men det är dumt att ha den typen av fördomar. Frågan är hur man ska handskas med den typen av problem. Jag har insett att det kommer aldrig bli någon förändring på den fronten hemma hos oss. Det är upp till mig att bestämma mig om jag accepterar läget eller om jag ska dra vidare. Vissa dagar tvekar jag kan jag säga. Jag har också insett att om vi skaffar barn så kommer jag bli mer eller mindre ensamstående. Det är jag som kommer ha nästintill hela ansvaret för avkomman.

Och nu till mina livsviktiga funderingar. Vad ska jag göra med min lugg?! Jag har alltid haft en och jag trivs bra med den, men jag funderar smått på att spara ut den. Frågan är om jag passar utan lugg. Min panna är gigantisk och jag är inte helt säker på vad man ska göra med en lång lugg eftersom jag inte är så förtjust i att ha hår bakom öronen. Tips och råd snälla! Passar alla utan lugg?

Annars kan jag berätta att jag har förvandlats till en odiplomatisk surkärring. Till saken hör att jag sällan gör saker som jag inte tjänar på i slutändan (har inte världens bästa moral). Jag är till och med villig att förnedra mig för att slippa utföra vissa saker (har inga problem med att darra med underläppen inför främmande människor för att få mina cykeldäck pumpade. ha, olika knep för kvinnor och män) och om jag ska klaga på något så ser jag verkligen till att smöra först. Men i helgen blev jag så irriterad och till slut arg på vården J får just nu att jag skrek, i telefon, åt en sjuksköterska att hålla käften och sluta avbryta mig. Hjälp, jag som brukar vara så korrekt och vänlig utåt. (Haha, som ni ser gäller inte den regeln här)

Vickan, är du färdig med dina 15 nu? Blir det någon lugn och ro för dig snart?

Frullan, jaaa, var är du egentligen med ditt resultat? Tyvärr är jag inte lika positiv som Cicci, så jag förväntar mig det värsta. Hahaha, du ska bara veta hur många personliga konkurser jag har gått igenom, utan att egentligen vara i närheten av det.

Mrs B, tappade du modet med att visa upp din ansökan för mig?! Jag kan vara riktigt snäll ju... Jag behöver något annat än mig själv att fokusera på!

• Page

Hahaha, så är det med mina negativa tankar. Du hann före mig Frullan. jag såg bara ordet "plus", och nu ska jag läsa resten. Grattis!!!!!!!!!!!!

• Page

Jag var bara tvungen att logga in igen för att tala om för er att ni kan räkna bort mina frågor angående utsparande av lugg. Upptäckte precis att jag hade fått kort från min mamma. På bilden rensar jag svamp, men det går verkligen inte att koncetrera sig på den sjukligt stora svampskörden utan jag ser bara min enorma och blanka panna. Hade satt upp hela håret, och jag ser verkligen att det inte passar mig!

• Page

Telis, vad surt att ni måste vänta på att donatorn levererar för att få era ägg! Jag tycker att de vore smidigare att börja leta lämpligt ägg till er redan nu, så kanske ni kunde få det ungefär samtidigt som donatorn kläcker. Dessutom är det jättekonstigt med den där sexmånaderskontrollen. Det tar upp till ett halvår för att visa virus ska utveckla sig, men vad vet de vad donatorn har gjort under tiden mellan kontrollerna?

Tack för svar gällande studielån Telis, men nu fick jag en annan skräck. Menar du att vanliga banklån inte avskrivs när man dör?! Vem ska betala de lånen då? Är det familjen till den avlidne?

• Page

Det verkar vara helt ok med J. Hans värden har rasat igen, men det finns ju iaf några värden. Han är inte på noll igen. Det här är som Vickan sa ett vanligt bakslag när det gäller stamcellspatienter. Hans snabbsänka, är i alla fall på väg ned, ligger på 70-nånting mot 130 i förra veckan.

Vården som man får skiljer sig mellan de olika landstingen. När Johan har fått sin behandling i Uppsala har allt gått bra. Läkare som lyssnar, snabb vård, helt fantastiska sjuksköterskor och u.sköterskor. Akademiska har förmodligen mycket bättre ekonomi än vad Mälarsjukhuset (i Eskilstuna) har.

Ingenting har fungerat lika bra i E-tuna som i Uppsala. J får vänta i över en timme när han larmar för att be om ett glas saft, eller om hostmedicin. Man kan vänta på saft, men när man får en hostattack så vill man ha medicinen NU inte om en timme eller mer.

Vad som gjorde mig otroligt irriterad var att Js läkare frågade honom om det var något speciellt med blodet han fick i Uppsala. Om det var några speciella skyddsåtgärder. Jag tycker att det är sjukt att en läkare ska fråga en patient om nåt sånt. Tydligen så finns det ingen naturlig kontakt mellan läkarna på de olika sjukhusen. J fick det förklarat för sig (efter att jag hade ringt och klagat den första gången) att eftersom hans läkare är "big shots" är de svåra att få tag på.

Det förstår jag. Jag förstår att ekonomin ser olika ut. Men, ärligt talat så struntar jag i det. Det är inte vårt problem tycker jag. Jag tycker att man ska få lika god vård i alla fall.

Vad som gjorde mig helt vansinnig var att en gammal tant hade förvirrat sig in på Js isolerade sal, hon hade kissat på golvet och ingen tog hand om smutsen. Det tog över sex timmar, innan någon torkade av golvet, och J fick själ desinfensera stolen tanten hade suttit på. Orsaken till att jag skrek i telefon var mest pga en värdelös sköterska som påstod att de visst hade torkat och att de inte hade tid för Js petighet. Och hon avbröt mig hela tiden.

I dag har de föreslagit för J att han ska prata med en kurator eller en präst. De tycker nog att vi har varit för petiga, och klagat för mycket, förmodligen på grund av en depression.

• Page

Telis, ja, det låter ju logiskt faktiskt när det gäller lånen.

• Page

Nja, jag brukar handskas med problem på ett mer diplomatiskt sätt i vanliga fall...men klarade inte av det den här gången.

• Page

Tillbaka till hushållsirritationen. Jag glömde tillägga att J utför de typiskt "manliga" sakerna. Det är han som har hand om bilen, det är han som släpar på tunga saker, och jag behöver inte ens besvära mig själv att ta reda på hur en skruvmejsel fungerar. Han jobbar oftast 80 timmar i veckan, så det arbete som är hemma är mitt på något sätt Jag kommer aldrig upp i hans arbetstider.

Men, han har jobbat så mycket redan innan vi träffades och på något sätt var hans hem omhändertaget i alla fall.

• Page

Sköterskan som jag pratade med har jobbat sin sista dag på den avdelningen. Vet inte om de har haft problem med henne tidigare och om hon var så nonchalant eftersom det var hennes sista dag.

• Page

Jag har nästan alltid varit mycket nöjd med svensk sjukvård, vi har nog haft en hel del tur. Det är bara den sista veckan som det har varit så struligt. Fick precis en räkning från Akademiska. J var inlagd i 23 dagar, och det kostar endast 1840 kronor. Helt fantastiskt egentligen. För 80 kronor (nåja, man betalar skatt också) om dagen har han fått tre mål mat om dagen (plus så mycket dricka, frukt och fika som han velat haft), fått in nytvättade kläder/sängkläder dagligen och vård. 7 av de dagarna har jag fått bo i Js rum och fått samma saker gratis.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen