Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Ännu en tur med barnkarusellen

Inte för att jag behöver ladda in en kaka efter gårdagens fantastiska mat och ostavsmakningen efteråt (en av servitörerna hade lovat mig en rejäl ostkväll när jag kom tillbaka utan jättemage. ), men för er som inte laddade in igår kommer Nennes kakrecept nedan.

Det var superskönt med egen kväll, men lilltjejen var så trött att hon grät redan kl 17 igår, så vid 18 fick hon sova natt och det höll faktiskt hela natten, trots grym hosta som väckte och skrämde upp både mig och maken igår. Idag har hon tack o lov inte kräkts ner köket ännu, hoppas det har vänt nu.

Bäst med kvällen, förutom egen-tid och avsmakning, var den fantastiska parmaskinkan som "tillverkades" 11 november 2005, och hade lagrats i källare i 34 månader. Smälte i munnen, ljusår från affärernas och caféernas sega trådiga skinkimitationer.

Nennes Fontänorgasmkaka:

smält samman:
    400 g smör
    4 1/2 dl vatten
    7 msk kakao (+ moms)

vispa ihop det med:
    4 ägg
    2 1/2 dl creme fraiche
    9 dl socker
    3 1/2 tsk vaniljsocker
    2 tsk bikarbonat
    9 dl vetemjöl

Häll smeten (den är väldigt lös) i en långpanna (jag hade folie i, men det går nog bra att bara smörja den också). 180 grader, 40 minuter i mitten av ugnen.

När kakan börjar bli färdig, smält samman:

150 g smör
    8 msk mjölk
    6 msk kakao
    500 g mörk choklad
    2 tsk vaniljsocker

Ta ut kakan, stick en massa hål i den med en gaffel och häll på den varma glasyren, så att den rinner ner i kakan. Bred ut glasyren och låt stelna några timmar innan du kan skära i den. Vinner på att få mogna några dagar i rumstemperatur, om man kan hålla sig. Räcker till hela släkten! Om man inte är blyg...

AAAAH AAAAAAAAAAAH OH YES!!!!

• Liten med Mindre

Zozo - grattis till lilltjejen!

Cicci - det låter ju urskönt att få vara hemma fortsättningsvis med. Jobbet mitt känns sådär halvlockande...

Nenne - Hoppas på falskt larm.

Om intresseklubben vill anteckna, så kom prinsessan Victoria in i pjäxbutiken medan jag stod i barfota och formade sulor på något podium. *vinkelivink med tårna* Sen har jag tyvärr bara fått användning för pjucken en vecka, för en massa år sen.

Och så glömde jag ju rapportera det mest ironiska med kvällen på krogen igår:

Jag tror vi varit på Mancini 7-8 gånger, och det har alltid varit lugnt och mysigt. Sen igår, när vi äntligen fått en barnfri kväll - tror ni inte TRE sällskap bestämmer sig för att ta med kiddsen på krogen???!!! *mutter* 2 bebisar och en 5-åring, samtliga mindre nöjda med situationen och mest verkade de längta efter en säng eller vagnpromenad.

Nåja, det var väl för att vi inte skulle glömma verkligheten alldeles...

• Liten med Mindre

Jättefint badrum Telis!

Det är jättekul när ni delar med er av inredning och annat.

Själva har vi försökt laga punka på vagnen och köpte nya slangar, som givetvis inte passade. Så imorgon blir det nog att köpa nytt hjul, undrar om man kan ha bara ett hjul som inte har luftslang? (Det var sånt meck att försöka få på slang och däck att vi inte är intresserade av att försöka med rätt slang heller... )

Sen undrar jag lite om man verkligen kan ha ÄL en vecka efter mens? Men visst är det fler som haft lite kaiko cykel efter återupptagen tant?

• Liten med Mindre

Vickan - "Oliv och pestofylld lax" är i alla fall ett av dina bidrag till receptboken.

• Liten med Mindre

Cicci - håller en tummer för dig.
    FruLlis och Lappis - håll ångan uppe i veckan!
    Frejis - hoppas du fick massor med fina ägg i korgen.

Vänner - förut handlade jag Decleor på essentialdayspa.com Men jag vet inte om det går att handla via dem längre. Billigt var det i alla fall.

Pirr - vi har ännu inte lyft liggdelen ur vagnen. Visserligen är Mindre just mindre än andra (men nu kämpar vi oss sakta ikapp), så det är kanske därför det gått bra. Hon röjer runt, ligger på rygg - sitter - ligger på mage, allt efter behag. Det har varit bekvämt att ha den kvar eftersom hon sover mycket på mage i vagnen nu. Fast nu börjar det bli trångt på både längden och bredden. Synd. Har fått för mig att sittdelen inte blir lika bekväm att sova i.

Ska nog gå och sussa nu. Trots att vi får 8 tysta timmar per natt så är jag dödstrött fortfarande. Undrar hur lång tid det ska ta att sova ikapp??? Hormonomställningen borde ju vara över en månad efter amningsstopp...

• Liten med Mindre

Muggles - vi har fått till en middagstid runt 17.30. Tyvärr hinner vi själva inte få till maten tills dess, så Mindre äter själv ändå. Hoppas vi kan ändra på det i framtiden.

Matschema enligt följande: frukost 7, lunch 10.30, mellis (gröt) 14, middag 17.30, välling 18.30

• Liten med Mindre

Tjaaa - Styrmansgatan verkar verkligen full med dagis...

Cicci, jobbigt med kruppen, tror jag var ett kruppbarn - hoppas att det inte går i arv. Vilka nerver ni måste ha att avvakta natt 2... Fast det ser vi ju på avvaktandet med att testa oxå. Det luktar ju rätt plussitivt. Gör en kul grej av det om du tror att det uppskattas. Eller bara dela dina funderingar med maken och släpp in honom på "kanske-kanske inte"-tåget. Han kan gott få gå och fundera med. De är så " förskonade" männen.

Heja Frejis-äggen! Heja Telis-äggen!

Puss o Kram FruLlis! Vet inte riktigt vad jag ska säga - jag har ju oxå känslorna utanpå och deppar ihop rätt bra när saker inte går som jag vill. Fast det blir ju definitivt inga barn om ni inte försöker. Vet att det är svårt - men njut av att få sexa bäst ni vill utan piller och annat.

Inser att vi nog ska sluta fokusera på Mindres sömnproblem - vårt "problem" just nu är att hon är så vansinnigt trött, fast hon får sova mer än hon borde dagtid. Sen vaknar hon visserligen 30 min tidigt om mornarna, men vad gör egentligen det när hon sovit från 18.30 eller 19 kvällen innan??

Troddes stumpis skulle vara jättehungrig idag efter badet, men det gick knappt i någon mat alls, men sova verkar gå rätt ok både på förmiddag och nu efter lunch.

Själv sitter jag och lider av hicka och trötthet. Önskar jag vore bebis som inte brydde sig om hicka, och som inte bryr sig om annat än sova när de är trötta... skulle ju fixa present till min mor nu, och var hamnade jag...

Ett meddelande som kom bort igår - såg någon orientalisk-aktig inredningsbutik i Stinsen, de kanske har överkast som efterfrågas?

• Liten med Mindre

Telis - om du inte vill och törs träna nu - gör som Cicci säger och ta promenader med mycket armsvängande. Lägg till stavar så får ryggen en ännu bättre omgång. Det är de rekommendationer jag får från min naprapat varje gång jag varit där. Bra att börja med. Sen måste det ju till lite styrketräning också.

Köp ett gummiband att ha hemma - det blir inte så tungt (gör flera upprepningar för lite styrka och bättre cirkulation), så jag tror kroppen klarar det även under sprutande.

Har själv irriterande ont i ryggen nu, mestadels på mornarna, så det kvittar ju då att jag måste gå upp och väcka Mindre. Har fuskat med träning och stretch, och då blir det så. Fy på mig!

Cicci - den lägenhetsvisninge skulle jag velat vara på. Kul att se allas miner när en liten nakenfis kommer kubbande.

BS - skulle också vilja föreslå tomtekläder/röd fleece eller något annat passande i för stor storlek till Iris. Lucia ute kan säkert vara jättemysigt med. Inte så trångt och dålig luft som när alla föräldrar ska trängas med värmeljus, lussekatter och irrande barn inomhus.

• Liten med Mindre

Skulle också gärna ha lilltjejen naken mer här hemma - men alla våra golv är så attans kalla för en liten mag-hasare (alias Sälen ), hoppas det blir bättre till vintern när huset hunnit värma upp sig.

• Liten med Mindre
    Nu står det en orgasm och mognar i köket...

Ska bli spännande. Så värst många andra orgasmer har det inte blivit på sistone. Undrar när jag sovit ikapp egentligen - har inte sovit så här mycket/bra på många år (inget toaspring eller annat), men ändå är vi fullkomligt förlamade på kvällen.

Fast jag måste säga att kakan nästan svämmade över vår stora långpanna, så det var inte lätt att hålla glasyren på rätt ställe när man hällde den på den kulliga kakan.

Frejis - hängde inte riktigt med i äggdiskussionen - du fick fyra ägg - 1 till dig och 2 till frysen. Vad hände med det sista? Grattis i alla fall till utfallet!

Lappis - otäckt med blåmärket. Håller med om att hon måste träffat ett blodkärl.

MrsB - trevlig resa!
Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen