Ännu en tur med barnkarusellen
Inte för att jag behöver ladda in en kaka efter gårdagens fantastiska mat och ostavsmakningen efteråt (en av servitörerna hade lovat mig en rejäl ostkväll när jag kom tillbaka utan jättemage. ), men för er som inte laddade in igår kommer Nennes kakrecept nedan.
Det var superskönt med egen kväll, men lilltjejen var så trött att hon grät redan kl 17 igår, så vid 18 fick hon sova natt och det höll faktiskt hela natten, trots grym hosta som väckte och skrämde upp både mig och maken igår. Idag har hon tack o lov inte kräkts ner köket ännu, hoppas det har vänt nu.
Bäst med kvällen, förutom egen-tid och avsmakning, var den fantastiska parmaskinkan som "tillverkades" 11 november 2005, och hade lagrats i källare i 34 månader. Smälte i munnen, ljusår från affärernas och caféernas sega trådiga skinkimitationer.
Nennes Fontänorgasmkaka:
smält samman:
400 g smör
4 1/2 dl vatten
7 msk kakao (+ moms)
vispa ihop det med:
4 ägg
2 1/2 dl creme fraiche
9 dl socker
3 1/2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
9 dl vetemjöl
Häll smeten (den är väldigt lös) i en långpanna (jag hade folie i, men det går nog bra att bara smörja den också). 180 grader, 40 minuter i mitten av ugnen.
När kakan börjar bli färdig, smält samman:
150 g smör
8 msk mjölk
6 msk kakao
500 g mörk choklad
2 tsk vaniljsocker
Ta ut kakan, stick en massa hål i den med en gaffel och häll på den varma glasyren, så att den rinner ner i kakan. Bred ut glasyren och låt stelna några timmar innan du kan skära i den. Vinner på att få mogna några dagar i rumstemperatur, om man kan hålla sig. Räcker till hela släkten! Om man inte är blyg...
AAAAH AAAAAAAAAAAH OH YES!!!!