Inlägg från: MarianneL |Visa alla inlägg
  • MarianneL

vill du leka mamma mamma barn?

Jag har inget emot att homosexuella vill gifta sig o för mig tycker jag det är helt okej att de gör det borgerligt. Men ajg tycker det blir fel om de försöker få kyrkor, som enligt sin tro är emot homosexuella giftemål, att gifta dom kyrkligt.

• MarianneL
    laris skrev 2008-08-02 22:36:19 följande:
    Förr i tiden tyckte kyrkor att det fanns häxor som brändes på bål. Var det rätt?
    Nej det var inte rätt. och det var heller inte bibliskt.
    Om man ändå tycker att kyrkan har fel i allt de tror på så ser jag inte heller någon anledning till att de ska gifta sig där.
    Men för dom av oss som tror på det som står i bibeln o det som det trossamfund man tillhör står för, och det bland annat är att giftemål inför Gud inte ska vara mellan två av samma kön, då tycker jag att det ska respekteras.
  • MarianneL

okej själva vigseln är ju egentligen en mänsklig uppfinning, men Gud skapade Adam o Eva.

Jag håller med dig. Bibeln har missbrukats många gånger, o vem säger att den inte har misstolkats (igen) när det gäller saken om homosexuella.

Jag tycker själv det här är ett jättesvårt ämne. Jag har många gay (bor i England så det är det uttrycket som används mest) vänner, och dom är underbara människor helt enkelt.

Och jag msåte säga att det här med om de ska gifta sig elelr inte är något jag kämpat med en del själv också. På ett sätt tycker jag att de borde få det, för jag förstår att de vill att Gud ska välsigna deras föhållande (och det är ju det en vigsel ska handla om) på den andra sidan så skapade ju Gud Eva till Adam o inte en till kille... men ja... som sagt. Jag tycker det är svårt, för mig personligen. Däremot tycker jag att om kyrkan (vilken det nu än är) har valt att ta den ståndpunkten att de inte tycker att man + man och kvinna + kvinna ska giftas och om de grundar det på en teologisk udnersökning, så får man acceptera det.
    Det finns ju många böcker om det här ämnet men jag är ingen expert!

Aleta skrev 2008-08-03 15:28:52 följande:
    Det vill jag också gärna veta!MarianneL - du säger att det var fel att bränna häxor och att det inte står i bibeln. Massor av orättvisor har genom tiderna begåtts med bibeln i ena handen och svärdet i det andra. När det skedde tyckte man att det var helt rätt. Vad är det som säger att inställningen till homosexuella som finns idag inte kommer att anses lika felaktig om säg 50-100 år?
  • MarianneL

Haha!
    Det är så sant!
    Jag tror vi är väldigt eniga!

Jag håller med dig. Och jag har försökt läsa bibeln mycket själv också o jag hittar inte heller riktigt något svar på den här frågan.
    ... jag har svårt att föreställa mig att Jesus skulle säga tvär nej till homosexuellt giftemål.

Det jag menade är att de där bakåtsträvande frikyrkliga ledare o KD partiledare, om de tycker att homosxuella inte ska få gifta sig i deras kyrka, ja så är det ju deras förlust. Men om de nu vill ha det så i olika frikyrkor, ja då får det väl vara så. Jag tycker inte att staten ska ha rätt att bestämma över frikyrkorna att de MÅSTE viga homosexuella, om de nu tycker att det är fel. Sen om de har rätt vet jag inte om jag kan hålla med om. Inte rent bibliskt i alla fall.

Nu bor jag i England, så jag ve inte ens hur de är med de svenska lagarna. Är det tillåtet för homosexuella att ingå partnerskap nu? I sånna fall så

Duchess skrev 2008-08-03 22:25:38 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-08-03 22:19:49 följande:
    Jamen du förstår väl att vårt samhälles fundament skulle falla samman om ordet äktenskap skulle användas om samkönade pars livslånga relationer...? *ironi, om nån missade det* :)
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?