Inlägg från: trampetroll |Visa alla inlägg
  • trampetroll

vill du leka mamma mamma barn?

Tooticki skrev 2008-08-07 07:03:22 följande:
    Eller som en forskare sade: Om nu män och kvinnor är lika, varför ska kvinnorna in och slåss om samma tjänster, då skulle de ju inte göra jobbet bättre själva ändå!
    Jag inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar här, vill du vara snäll att utveckla det lite.
    Jag tror inte att det att skillnader mellan könen beror på socilisation och på det sättet gör varken en kvinna eller man ett bra jobb. Det är den enskilde individen som är bäst lämpad för ett yrke och med det menar jag att kvinnor ska ha lika många tjänster om det är lika bra på ett arbete som är ett mansdominerat arbete. Arbeten och arbetsområden ska inte vara könsdominerade utan individinriktade.
  • trampetroll

Jag tror jag förstod vad dumenade nu att du inte gillar riktigt den feministiska debatten att "kvinnor är bättre än män" PÅGRUND av biologiska skillnader som sjkulle göra att det har bättre egenskaper än män på olika områden. Jag gillar inte sådan feminism heller och anser att sådant befäster våra könsroller ännu mer.

• trampetroll

Skrev ett arbete i skolan nu i våras om där jag diskuterade felaktigheten med detta att man tycker att "kvinnor är bättre lämpade som ledare" pågrundutab att de har egenskaper som män inte har som de föds med som omsorgsfullhet, bättre på att kommunicera mm. Sådant förstärker ju bara våra sterotypa roller ytterligare!

• trampetroll

"Suck"
    Blir så arg när jag läser sådant och det är som du skriver att mycket forskning är styrd i ett syfte att få fram de resultat msan vill ha - med andra ord kan man aldrig lita på att forskning är objektiv. Det var inte den där där forskaren Annika Dahlström som hävdar att kvinnor är bättre som ledare för att de biologiskt är bättre på att kommunicera, problemlösning mm? För det var hennes artikel jag gjorde en textanalys av nämligen.

• trampetroll

Ojdå såg att det inte avr den forskaren du menade, har jobbat natt så jag är inte riktigt med.
    Men hett tips läs om Annika Dahlström, konservativ människa med härlig sterotyp uppfattning

• trampetroll

För övrigt är jag också ett levande bevis på att det är socilisation som formar männiksor och inte biologi då jag krossar dess normer med att ha fler manliga egenskaper än kvinnliga!

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?