vill du leka mamma mamma barn?
Åh, vilken härlig tråd!
Tror stenhårt på en könsneutral äktenskapslagstiftning, större jämställdhet på alla plan i samhället (från arbetsplatsen till sjukvården till föräldraledigheten) och att fler familjekonstellationer ska accepteras och respekteras. Jag förstår inte på vilket sätt två kvinnor/män skulle automatiskt vara sämre än en man och en kvinna som föräldrar? Och i dagens samhälle där många barn har två föräldrar, två styvföräldrar, biologiska syskon, halvsyskon och styvsyskon så förstår jag inte att just mamma + mamma eller pappa + pappa skulle vara mindre värt eller sämre! Är ett heterosexuellt par som slår sina barn bättre för barnen än ett homosexuellt par som respekterar och älskar sina barn? Är en homosexuell individ automatiskt en sämre förälder för att h*n har kärleksrelationer med personer av samma kön? På vilket sätt har den sexuella läggningen något med hur personen är som förälder att göra?
Jag har vänner som lever polyamoröst, en av konstellationerna ser ut som följer:
Sara och Jonas är gifta sedan 13 år och har två barn tillsammans
Sara och Mikael har ett förhållande sedan 6 år och har tvillingar tillsammans
Jonas har ett ganska nytt förhållande med Olivia
Sara, Jonas och Mikael bor tillsammans med de fyra barnen och om allt fungerar med Jonas flickvän finns chansen att hon också kommer bo med dem framöver. Jag har haft möjligheten att studera deras liv ganska nära och det enda som skiljer dem från andra familjer är att det krävs lite mer planering i vardagen, men å andra sidan är de fler som kan dela ansvaret för barnen.
När jag ser dem tillsammans så känner jag att det är så viktigt att alla familjer bedöms individuellt inte utifrån konstellationen.