Tooticki skrev 2008-08-08 07:10:34 följande:
Lillsnufflan skrev 2008-08-07 23:55:32 följande:
Mycket bra skrivet!Jag tror fortfarande att en stor del av forskningen kring mäns och kvinnors biologiska skillnader endast syftar till att konservera gamla, traditionella könsroller.
Jag tror också att det är så. Det är mycket lätt att med studier och rapporter bevisa i princip vad som helst!
Som tur är så har jag redan från barnsben fått lära mig att "kan någon annan så kan du". Det har aldrig handlat om kön eller klasstillhörighet osv.
Jag har studerat i mansdominerade ämnen och man får som tjej kämpa! Trots att jag hade absolut bäst resultat på alla prov, och 5:a på alla prov i ett ämne så fick jag (och alla andra tjejer i klassen) en trea i betyg. Detta var på gymnasiet och läraren var ganska ung. Av killarna fick flera 5:or...
Det är den sortens stöd tjejer får när de ger sig in i "fel" ämnen. Så det stämmer inte att killar är lite bättre på t ex teknik, bara att de får oändligt mycket mer uppmuntran.
(Jag klagade och fick till nästa termin en 5:a, men ingen av de andra tjejerna sa något utan fann sig i det hela.)
Ett stort problem är att tjejer har mycket sämre självförtroende. Kan det vara en biologisk skillnad eller är den inlärd?
Varför söker en kille glatt ett jobb han inte alls är kvalificerad för medan en tjej läser annonsen noga och låter bli att söka alls om det är någon detalj i beskrivningen som inte stämmer?
Exempel:
Språkkrav: Engelska, tyska och franska-
Tjejen tänker: "Oj, jag talar ju bara två av språken flytande, franskan är jag alldeles för knackig på, jag har ju bara läst det i 3 år." Hon söker inte jobbet.
Killen tänker: "Det går bra, engelska kan jag ju och jag har läst tyska på högstadiet i 3 år. Franska...tja, jag kan ju beställa in en flaska vin på semestern." Han söker jobbet.
Sverige är inte alls så jämställt på arbetsmarknaden som man kan tro. Kvinnor har oftast högre utbildning och lägre lön på samma position som en man.