Inlägg från: laris |Visa alla inlägg
  • laris

vill du leka mamma mamma barn?

hmmm...undrar om det är det? är det någon som ver?

didis skrev 2008-08-03 22:04:25 följande:
    Men det får du ju - giftermål och partnerskap är samma sak men med olika namn. Juridiskt är det väl samma sak?
  • laris

Puffar för denna fråga....jag är inte så insatt i biblen så jag är nyfiken.

Står det någonstans i bibeln att samkönade inte får gifta sig?

Duchess skrev 2008-08-03 22:07:38 följande:
    Men hur gör man då om teologerna och kyrkorna är oense i frågan om samkönade äktenskap? Jag har slutat tro blint på experter och börjat läsa Bibeln själv. Det är faktiskt väldigt givande :) Vissa av mina åsikter har jag fått bekräftade, andra har jag tvingats ändra. Visa mig gärna åtminstone en passage i Bibeln som stöder din uppfattning om att samkönade par inte ska få gifta sig.
  • laris

Bara det att det inte har samma namn är diskriminering i sig...Återigen: vem bestämmer sånt sjukt???

Ps: jag förstod ironin

Duchess skrev 2008-08-03 22:25:38 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-08-03 22:19:49 följande:
    Jamen du förstår väl att vårt samhälles fundament skulle falla samman om ordet äktenskap skulle användas om samkönade pars livslånga relationer...? *ironi, om nån missade det* :)
  • laris

Jo självklart är det så men jag irriterar mig på vårt samhälle som verka tända på att skapa grupperingar. "vi och de" osv

didis skrev 2008-08-03 22:29:56 följande:
    Ja, konstigt nog är det många som är emot att partnerskap kallas äktenskap. Jag kan dock inte se att det är någon viktig fråga - huvudsaken är väl att det är samma juridiskt??
  • laris

Någon sorts rangordning alltså...

Duchess skrev 2008-08-03 22:37:13 följande:
    Eftersom jag själv befinner mig inom den kristna sfären kan jag berätta att många använder den sk "slippery slope"-argumentationen. Sluttande plan, kanske det heter på svenska?Det innebär i korthet att om vi tillåter samkönade äktenskap, vad är då nästa steg? Att tillåta att tre personer får gifta sig? Att man får gifta sig med sin hund? Att legalisera pedofili? (osv)Genom att måla upp scenarion som är otänkbara för majoriteten kan man få dem med sig i motståndet i den aktuella sakfrågan. Samkönade äktenskap är ett klockrent exempel.
  • laris

Men det är ju hemskt!!

Finns det någon som tycker att det är ok???

Qwerty12 skrev 2008-08-05 08:56:38 följande:
    Som jurist (snart) vill jag bara påpeka att det är exakt så man gör skillnad mellan folk ur lagsynpunkt. Även om man tillerkänner någon samma rättigheter så erkänner man normens olikhet genom språket. Sådant ska helt enkelt bort (i enlighet med genusrättens dekonsruktion av lagen).
  • laris

Japp, det måste de men inga har vågat säga det i tråden än

Tooticki skrev 2008-08-06 16:34:18 följande:
    De som är emot homosexuella som föräldrar måste väl tro att det är så?
  • laris

Men jag vill att alla ska ge uttryck för sina åsikter här! Ditt inlägg var superbra och jag förstod precis vad du menade

Tooticki skrev 2008-08-06 16:44:54 följande:
    Hmm, hoppas ingen missförstod mitt inlägg ovan. Jag tror inte att någon gett uttryck för dessa åsikter här, jag bara argumenterade fritt kring det absurda i att homosexuella skulle vara sämre makar/föräldrar/människor än andra. Har inte hunnit läsa alla inlägg än, sitter på jobbet.
  • laris

Men de flesta barn har män/kvinnor omkring sig ändå! Det behöver inte alltid vara föräldrarna.

Typiskt manliga egenskaper?? Det är precis det jag är emot! Vad är typiskt kvinnligt/manligt?? De flesta typiska egenskaper som är knutna till de olika könen är skapta av samhället,media och av oss människor. Jag tror inte att vi är så olika av naturen själv.

• laris

Självklart så finns det en del biologiska skillnader, men det mesta är fortfarande skapat av vårt samhälle.

Vad kan man lära sig av en man som man inte kan lära sig av en kvinna och tvärtom. Barn ska uppfostras av könslös kärlek. Jag tror inte att barn med mamma/mamma har det sämre än barn med en pappa och mamma.

• laris

Det är ju det som är intressant! Hur många män är hemmamän och när kommer de ikapp hemmafruarna i antalet. Och När kommer det vara ok för små killar att leka med dockor utan att dagispersonalen eller föräldrarna blir oroliga?

Tooticki skrev 2008-08-07 08:32:21 följande:
    Jag har aldrig värderat att vara hemmafru/arbete med barn lågt, däremot så vet jag att det livet inte passar alla. Dessutom undrar jag när antalet hemmamän kommer vara lika som antalet hemmafruar?
  • laris

Åh, vad jag vill vara med och diskutera men sitter på banken och jobbar. Har chefens ögon på mig... så håll igång tråden!!!!!!!1

• laris

Instämmer med föregående inlägg. Vi sätter krokben för oss själva många ggr. Så sluta med det!!!!!!

• laris

Kom att tänka på en annan sak som har med fula könsord att göra: Det är så hemskt med alla kvinnliga könsord. Hur kommer det sig att de flesta fula orden (som används) har med kvinnor att göra??

Det är alltid lika tråkigt att höra små tjejer och killar använda dessa så öppet som om de inte betydde något.

• laris

Vet du vad??? Jag sa faktiskt till för 2 veckor sen! Satt på mcdonald´s och åt efter en utekväll med tjejkompisarna och i bordet bredvid satt ett tjejgäng om 5 st tjejer i 17-18 års åldern och svor i tel till någon kille de var osams med. De använde sig av allla ord man kan tänka sig (endast kvinnliga skällsord!). Vi sa till de och vet ni vad?? De ringde upp killen och vände på alla könsord till manliga , tackade oss och gick!!

Aleta skrev 2008-08-12 07:08:46 följande:
    Säg till dem när du hör det! Det bör vi alla göra.Det är vi som är "samhället" som ska visa vad som är OK eller inte.Kanske (eller ganska troligt) så får man sura miner och skällsord tillbaka, men om ingen säger ifrån så fortsätter det.Jag stannade en gång bilen och hoppade ur när jag såg tre tonårskillar bråka och två sprang iväg med den tredjes väska.Jag körde ifatt dem och stannade framför dem och frågade vad de höll på med.De blev jättepaffa och släppte väskan och mumlade en massa om att han var ju dum i huvudet osv. Sedan lommade de iväg, ganska skamsna.(Tjejerna som var med i bilen tyckte inte jag var klok, men om alla vuxna gjorde sån't och speciellt när barnen är yngre så skulle de veta var gränserna går.) Vi är alldeles för fega överlag tycker jag (det gäller mig med).Fördomarna skulle kunna bli färre också. Dumma skämt om homosexuella och konstiga spekulationer som jag har hört massor av på en "manlig" arbetsplats där jag jobbat borde jag ha sagt ifrån tydligt att det inte är ok. (Vi hade en kille som dessutom var bisexuell, men det höll han väldigt hemligt.)
  • laris

Håller med dig Tooticki! Man kan inte ha så små marginaler i ekonomin så det inte går att klara 100% + 80%. Inte heller att skaffa barn för den delen.

• laris

Ska vi få igång denna tråd igen?? Jag tycker att det har varit underbara diskussioner. Vi fortsätter tycker jag!!!

Sitter och tittar på filmen Chuck and Larry. Underbar film!

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?