• Nalle Puh 40

Rispåsar

Hur har ni gjort med rispåsar?

Funderar på att göra egna och köpa spetstyg och något fint band runt men hur stora ska de vara?

Måste man sicksacka runt eller trådar de sig annars?

Är inte så pysslig av mig och behöver lite hjälp

• Svar på tråden Rispåsar
  • Waersta

Vi gjorde inget sånt.. de som ville kasta något hade med sig det själva.
    Vi fick pärlsocker, konfetti och såpbubblor på oss. Supermysigt.

• Nalle Puh 40

Ska ha såpbubblor när vi kommer fram till festlokalen men är mysigt med ris oxå nu när jag vet att det INTE är skadligt för fåglarna

• Waersta

Vi ville mest inte att det skulle bli en massa ris kvar på marken.. pärlsocker smälter.

• Nalle Puh 40

Ska ringa och fråga om det är ok att ha ris i kyrkan annars var pärlsocker en jätte bra id'e.

Tack...

• äckling

Vi har gjort påsar i tyll. Bara klippt fyrkanter ca 15x15 cm och inte sicksackat eller så. Har bundit ihop med ett sidenhand. Prova vilken storlek du tycker blir snyggt. Vi tog knappt 2 msk grötris i varje.

• dfk

Ta tyll eller spetstyg.Tror att tyllen är lite lättare då den inte trådar sig på samma sätt. Klipp rundlar av tyget och gör en testpåse, om du tycker att det trådar sig för mycket så visst kan du sicksacka runt kanterna. Då kan du också först se hur stor den ska vara. Tror kanske inte att du behöver sy runt kanterna. Det kommer ju inte nötas så mycket, används för en dag. Lägg i lite ris, ett par matskedar.
    Sedan tar du något fint satin eller organzaband och knyter om.
    Lätt som en plätt! Du behöver inte känna stress, superenkelt.

• gusjma

Jag gör det enkelt för mig... Vet av erfarenhet att det är lätt som gäst att glömma riset, och jag vill gärna bli kastad på! Så jag kommer ha två hjälpare i kyrkan som står på vars sin sida i utgången med varsin skål med ris som folk får ta en näve ur och ha att kasta när vi sedan kommer ut!

Jag tänker INTE lägga timmar på att sy rispåsar... Det finns annat att tänka på...

• Donna Fortunata

Jag kommer göra små strutar av vackert papper istället för tygpåsar. Lite enklare och lite mer... anspråkslöst. Passar oss bra.

• Aspera

Åh vad jag gillar idén med skålar eller korgar med ris i. Lägg inte ner mer tid på saker än nödvändigt. Jag har tagit på mig ett pyssel utöver festprogram och vigselprogram och det är att göra bordsplaceringen, trä småpärlor på en ståltråd som jag sedan formar till ett hjärta och ska hänga på vinglasen. Att sitta och fixa ihop över 80 st rispåsar också får mig att bli helt galen bara jag tänker på det.

• äckling

Vi har inte gjort rispåsar till alla. Jag har pysslat en del och rispåsar är nog det enklaste och snabbaste att göra.

Svar på tråden Rispåsar