• Pyron

Thailand?

Jag har en liten fråga. Vi ska på bröllopsresa nästa sommar, (1 år efter bröllopet) Nu nämnde min man något om Thailand, att det hade väl varit roligt att se det.

Så nu undrar jag:

1. Är det lönt att bara åka en vecka, eller är det mest restid då?
    2. Vad kostar det, på ett ungefär?
    3. Hur är det med vädret mitt i vår sommar? Har hört att man mest åker dit på vintern.
    4. Om man har tre barn, blir det svindyrt att ta med dom? Om man nu ska vara där 2 veckor?
    5. Finns det mer än bara strandliv?

• Svar på tråden Thailand?
  • aikidoaasa

Thailand är ett billigt land, men själv skulle jag inte åka dit bara en vecka... då hinner man typ bara komma dit och sen är det dax att åka hem igen. När jag var där stannade vi i två veckor... för kort enligt mig, men resten av sällskapet tyckte att det var lagom.
    Man åker till olika ställen beroende på tiden på året.
    Kostnaden kan iofs vara olika beroende på standard och var man hamnar... en del ställen är fruktansvärda turist fällor... såsom Pattaya. Det stället rekomenderar jag inte.

• Hofsan

Nej det är inte lönt att åka en vecka då 2 dagar går till resande + att man e väldigt trött ett par dagar av omställningen av tiden.

Östsidan har lite bättre väder än västsidan på sommaren men det är ju regnperiod då...(det behöver ju dock inte regna hela tiden)

Vad det blir för pris beror på hur och var ni vill bo men reser ni under sommaren är det betydligt billigare än vintern.

• sofjoa

1. Man kan åka en vecka, visserligen lång restid för bara en vecka, men mar är ändå i thailand 7 nätter. sÅ man är ju borta sammanlagt 8-9 dagar beroende på restid.
    2. Vi betalar ungefär 25000 för två veckor för oss två med resa och hotell (ett fint hotell).
    3. Kan regna en hel del på sommaren, vintern är en klar fördel att åka på.
    4. Hur mkt det kostar beror på hur gamla barnen är. Är de under två är det gratis att flyga tror jag. Sen åker väl äldre barn till rabatterade priser.
    5. Finns mer än strandliv; shopping, god mat, djur & naturliv..

• Baloosan

Hej!!
    Thailand är ett billigt land med underbar mat!
    Vi har inga barn men det kan inte vara så dyrt att ta med dem.
    Kolla priserna och jämnför flyg avresa ort-bangkok på:

www.reseguiden.se

Därifrån kan du klicka dig vidare till andra bolag och företag.
    Finnair är nog det bästa av de billiga flygen till Thailand.

Sen gäller det att hitta hotell och vidare plan till vart du nu ska i thailand. Enklast gör du det via bangkokair.
    hotell agoda.com har bra priser och rabatterade.

Hotellet betalar du per rum/natt inte per person.

jan-feb-mars är en bra tid att åka =)
    vi var där feb-mars detta året och hade jätte fint väder!
    Vi var där i 3 veckor och det kändes tok för lite för oss så vi åker dit för att gifta oss nu i november och är där i 3 veckor.

Många familjer åker till Koh Samui och alla verkar tycka om det.
    Enkelt att ta ett flyg från bkk-koh samui med bankokair...kostar inte mkt heller! =)
    Lycka till!

• Therese 83

Hej.
    Här får du en länk som är helt underbar. Alla som älskar Thailand finns här så du kan ställa dina frågor och få ett snabbt svar. Många utav dem bor där eller har besökt landet ett flertal gånger.
    www.thailandforum.se

Skulle inte heller åka bara för en vecka eftersom det går åt mycket tid till resandet.

Kostnaden varierar enormt. När ska du åka? Hur många är ni? Charter eller ej? Hotellstandard? Vad vill ni se och göra?

Om ni åker på sommaren är östsidan att rekommendera då regnperioden är mer intensiv på västsidan. Här kan du se hur vädret är på Karon beach, just nu. www.marinaphuket.com/live.php

Strandlivet är väldigt bra, men se upp för starka strömmar om du har små barn. Det är många som har råkat illa ut.

• Pyron

Tack föra alla era svar. Ska kolla in länkarna och ta en funderare på hur vi ska ha det.

Tusen tack

Svar på tråden Thailand?