• blivandefrulycklig

Vad tänka på vid namnbyte???

Ja, vad ska man tänka på??? Måste man anmäla till banken m.m. ? Eller går det automatiskt på något sätt när man skickat in blanketten till Skatteverket??

• Svar på tråden Vad tänka på vid namnbyte???
  • powersmurf

Hej!!

Jag vet inte hur det fungerar i Sverige...men på Åland så fyller man i ett namn byte och sen skickar magistraten ut detta till olika myndigheter.Så skulle man gå och ändra namnet själv till banken och telefonen mm...

Lycka till..

• PennyJenny

Vissa saker går per automatik, annat inte. De flesta banker och större företag har uppdateringar mot SPAR, ett stort register med alla namndata och sånt i. Bankerna uppdatera som regel flera gånger i veckan, företag kan ha väldigt olika intervaller. Myndigheten jag jobbar på uppdaterar mot SPAR inför varje lönekörning tex.

Även om uppdateringar på banken går per automatik så måste man som regel beställa nytt bankkort och så. Kontaka din bank (eller kolla på hemsida/internetbank) för vad som gäller för just din bank. Körkort kommer det automatiskt ut nya papper på, pass får man gå och fixa själv.

• Sommarbrud 08

Hej! Jag har precis gift mig och det verkar gå automatiskt när man skickat in papperet til skatteverket.

• GME76   080802

Kollade med banken igår och de får de nya uppgifterna men kort måste man beställa nytt. Och helts inte innan man fått sitt nya körkort för att undvika missförstånd när man handlar.

Svar på tråden Vad tänka på vid namnbyte???