• Leola

Florister-> Har ni trädgårdsrosor i ert sortiment? (liknande pioner)

Finns det några florister här på BT som skulle kunna berätta för mig hur det funkar med trädgårdsrosor? Kan man beställa sådana hos sin lokala florist?
    I första hand skulle jag vilja ha en pionbukett, men har hört att det kan vara svårt att få ta på i mitten av juli. Tänkte därför kolla hur det fungerar med trädgårdsrosor, som liknar pioner, och som skulle kunna vara en backup-plan.

Tacksam för alla svar,

(Kanske några brudar som gift sig och haft trädgårdsrosor i sin bukett? Erfarenhet??)

• Svar på tråden Florister-> Har ni trädgårdsrosor i ert sortiment? (liknande pioner)
  • svårtattvälja

Precis vad jag också vill veta!!!
    Puff alltså

• Leola

Vad bra då är vi två... (och säkerligen några till som undrar. )

Låt oss puffa frågan tills vi får svar....

svårtattvälja skrev 2008-08-05 15:26:09 följande:
    Precis vad jag också vill veta!!!Puff alltså
  • Humlan66

Hmm Det där beror väl på hur tjock stjälken är på rosorna skulle jag tro, dem får inte vara för smala och rangliga men annars så finns det ju trädgårdsrosor som skulle kunna funka
    kanske inte va så mkt till hjälp dock

• Humlan66

men Oh nu har det blitt nått databas problem hos Bt för mitt inlägg så då himla konstigt ut :-s ja ja , hoppas dem fixar det

• Leola

Hmmm... ja det blev onekligen något konstigt med ditt inlägg.
    Men du kanske citerade oss?
    Eller kom du med någon annan viktig info som inte syns...

• Paeonia

Hej igen Leola! Du tänker på de gameldags buskrosorna, de med riktigt fyllda, runda blommor va?

Det finns en mängd såna rosor och jag är tveksam till om man kan beställa den typen av ros hos en florist, men ring och hör.Sen är jag även tveksam till deras hållbarhet.....

Däremot kan jag ge dig några ganska kända rosnamn som förhopningsvis fyller dina kriterier. (jag är inte bara fd florist utan även numera trädgårdmästare). Det är lättare för dig att fråga efter en specifik sort om du har några namn.

Maidens bluch
    Mm Boll eller Comte de Chambord som den även heter
    Gertrude jekyll
    Hurdalsrosen
    Irma
    Königin von Dänemark
    Louise Odier

• vero

trevligt, trevligt...håller fullständigt med..och nej det går inte att beställa in och knappast att grossister som Årsta partihallar skulle beställa in men ....you never know. det finns alltid andra vackra blommor att ersätta med annars får man passa in efter säsongen, vilket ändå gäller en sån liten del av alla de blommor som finns i utbudet.

• Loop

Visst går det att få pioner i juli. Jobbar själv på blomstergrossist,så jag vet. Allt handlar om vad du är villig att betala för din brudbukett, pioner i juli kostar ungefär i butik 60:- stjälken, fråga din florist hon/han bör veta. Vill du ha en pionbukett går det alltid att ordna......

• Leola

Paeonia, Vero Florist och Loop.
    Tack för era inlägg och tips! Uppskattar dem verkligen!

Skall försöka kolla upp några florister i närområdet kring Årsta, Johanneshov och Söder och se vad de har att säga i frågan. Att betala för buketten har jag inget emot...

Förrästen... Kan man som privatperson beställa från en blomstergrossist som Årsta Partihallar??

• vero

Nej, endast som företagare, men att ringa för att få tips har aldrig skadat nån...de kanske kan hjälpa dig på vägen

Svar på tråden Florister-> Har ni trädgårdsrosor i ert sortiment? (liknande pioner)