• kekkap

Ska jag fixa någon som gör min egen möhippa??

Hjälp mig...

Vissa frågar mig vem som håller i min möhippa...jag svarar "...jag vet inte?" Och responsen är: "Va, har du inte utnämnt någon som håller i den...?"

Men så gör man väl inte??
    Poengen är ju att man inte vet om den, att man ska överraskas?

Jag är norsk och i Norge är det så att den som är "forlover" dvs typ best man är ansvarig för att fixa möhippa. Men här i Sverige har man värdpar och då vet jag inte...är det de som ansvarar för att det blir något?

Jag är inte nervös för jag vet att jag kommer få en möhippa...men jag undrar bara hur "reglerna är"...!?

• Svar på tråden Ska jag fixa någon som gör min egen möhippa??
  • Sebastiána

Är det inte en uppgift för tärnan? Jag fixade möhippa när jag var tärna.

• Malinmicke

Hej

Vad jag vet så är det Bestmannen som ordnar svensexa och tärnan/tärnorna som ordnar möhippa.

• lillamaa

de ä tärnans som ska fixa de, men de kanske inte din tärna vet om?

• Soon and very soon

tror oxå att tärna eller toastmadame är den som brukar styra upp!

• Ankan80

Ja, sa till min tärna att det var en av hennes uppgifter
    men att om hon ville kunde hon i sin tur delegera vidare...

• LottaAnders

Jag har ingen tärna så våra gemensamma vänner fixade en gemensam möhippa/svensexa. Lyckat.

• Augustibruden 2008

Bestman/tärna brukar fixar det, men har man ingen
    så brukar toastmaster el annan vän el vänner fixa

Lycka till!

Jag håller på att spricka av nervositet över när min egen möhippa ska vara...3 veckor kvar till bröllopet

• Aleta

Tärna, syster, bästa kompis. Det kan vara vem som helst, inget som bruden vet i alla fall.

• AnnaochHenrik

Jag bor 90 mil från mina tärnor (mina systrar), så det var inte aktuellt med en möhippa ordnad av dem. Då pratade min sambo med min bästa vän så att hon ordnade en hippa "trots" att hon inte var tärna. Jag skulle nog inte ha pratat med henne själv om det, det känns ju lite dumt att liksom förvänta sig en hippa, det ska ju vara en överraskning!

• kekkap

Tjohej,

fast jag har ingen tärna...men jag ve tatt mina vänner kommer se till att det blir något. Det är värre med min fästman, han har ingen best man och inga vänner så nära att det vore självklart att de fixade något för honom...
    Ska jag kolla runt lite o se om nån har tänkt på det el låta det vara? Har märkt att han är lite orolig för det för han vil gärna ha en svensexa - men då vi pratade om det ville han inte att jag skulle kolla med någon.
    Men det kan jag väl göra ändå...?!!

• Höstbrud-07

kekap: Man kan ju prata med någon av de inbjudna killarna och fråga om de vill ha lite namn på övriga bjudna eller så som hjälp, i fall de ska ordna svensexa. På det viset väcker man ju tanken utan att direkt begära något.

Men, jag tycker inte att det är ett krav att en tärna eller bestman ska ordna svensexa, det beror ju alldeles på var de bor, vilken relation osv. Brudparet ska i alla fall inte själva be om möhippa/svensexa utan det blir ju upp till vännerna.

• Mikabella

Min tärna annordnade min hippa

• kekkap

Jag bad en tjejkompis av mig (som också kommer i bröllopet) att kolla upp saken, snoka runt lite för att få veta om någon svensexa är på gång. :)

• Lillsnufflan

Det vanliga är ju att tärnan respektive bestman fixar möhippa/svensexa. Därmed inte sagt att de behöver fixa allt själva. Om det är som Höstbrud-07 skriver att de t.ex. bor långt bort kan det ju vara läge att delegera till någon som bor närmare.

Om man verken har tärna eller bestman så ordnar ju förhoppningsvis några vänner eller syskon det hela. Men risken är ju att alla tror att någon annan ska göra det.

Mitt förslag är att man ber sin respektive ringa någon i bekantskapskretsen och fråga om de vet vem som ordnar hippan/sexan. Det är ju ändå vanligt att de som ordnar möhippan har kontakt med brudgummen (och vice versa) för att få gästlista och kontaktuppgifter samt information om när det passar att lägga hippan/sexan. Då lär ju ens vänner börja prata ihop sig.

Svar på tråden Ska jag fixa någon som gör min egen möhippa??