• Tit

Solistkostnad

Jag är själv professionell musiker och måste försvara priset. I Danmark där jag bor är minimilönen 1700DKK per tillfälle (max3 tim) Detta gäller alltså jobb som inte kräver någon förberedelse, annars ska ju förberedelsetiden räknas med. Många amatörmusiker jobbar svart och det är ju heller inte så önskvärt... Tänk också på att en professionell musiker har en utbildning mellan 4-10 år och det skall vara värt lika mkt respekt som specialläkare eller jurist! -Så smakar det så kostar det...

• Tit

Jag tog själv 1000 när jag var studerande men skulle inte ta under 2000 och det är ju två musiker det är frågan om så ockerpris tycker jag är direkt felaktigt även om jag givetvis inte känner till den nämnda sångerskan. Förberedelsen handlar inte bara om att lära sig den specefika musiken utan också själva "hantverket/tekniken. Att vara musiker är ju givetvis ett heltidsjobb och jag tycker att det bör vara i allas intresse att betala en lön som finns kvar även efter skatt.

En helt annan sak är de sångare som är "födda" med en ok röst och sjunger tillräckligt bra för att sjunga visor och dylikt till högtider. De har ofta sången som ett fritidsintresse och tar väl inte så mkt betalt. Detta skall dock inte förväxlas med utbildade musiker även om flera föredrar en "rått" sjungen poplåt framför en uttrycksfull operaaria

Svar på tråden Solistkostnad