• didis

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

Emmas syster skrev 2008-08-09 13:07:47 följande:

Vill nu skrev 2008-08-08 22:09:56 följande:
    då är vi på samma spår har varit med om att det skulle kostat en bit över 3000kr för att gå på bröllop eftersom brudparet dels tagit kuvertavgift på 500kr + att vi skulle fått betala för drickan själva sen hade de lagt bröllopet på ett så dumt ställe att man inte KAN ta sig hem utan är tvungen att bo kvar och betala 1000kr sängen för boendetde hade bjudit 60gäster - 10 tackade ja (inte vi!)
    Det var ett optimistiskt brudpar!!
  • didis
    svensbyn skrev 2008-08-10 14:18:38 följande:
    Vi ska gifta oss oktober och har tagit 300 kr i kuvertavgift. Man har ju sen ett egeta val passar det inte får man ju stanna hemma!
    Jag har aldrig blivit bjuden på fest där värdparet förväntat mig att jag skulle betala min egen mat o dryck (om det inte varit knytkalas förståss). Så jag hade nog stannat hemma!
  • didis
    svensbyn skrev 2008-08-10 14:26:18 följande:
    Då har du u gjort ditt val! Men dom som inte tar kuvertavgift väntar nog sig en present och för oss är den presenten att kunna bjuda in dom flesta och inte sätt matkostnaden som ett hinder 300 kr täcker ändå inte alls in middag och dryck. Gästens närvaro är presenten. Men nu orkar jag inte tjafsa mer om det alla får väl göra som dom vill!!!
    Absolut! Och i din släkt kanske det är ok med avgift, min släkt hade tyckt det var märkligt agerande och det är givetvis min utgångspunkt.

Present förväntar jag mig inte heller, vill de ge något får det bli till Barncancerfonden (har anhöriga som avlidit i förtid).
  • didis
    laverna skrev 2008-08-10 14:36:35 följande:
    Vihar kuvertavgift och det vi har mött av ALLA våra bjudna är en lättnads suck! för vad köper man åt ett par som varit tillsammans länge? De är så tacksamma att slippa brkymra sig vad det ska ge samt hur mycket de ska ga.Vi valde detta för att slippa få en massa saker som vi faktiskt inte behöver.jag tycker att det är samma sak som att önska sig pengar för en resa jag. samma sak men annat namn....
    Självklart får folk göra som de vill och de som vill ha kuvertavgift kommer knappast ändra sig för att jag tycker det är konstigt.

Min poäng är att om jag tycker det är småsnålt så finns risken att flera av de ni bjuder också tycker det. Självklart skulle jag aldrig ens andas om det till brudparet.

Innan jag började läsa på BT hade jag aldrig tänkt tanken att bjuda till en fest och inte bjuda på mat o dryck. Kanske har vi konstiga släkter och bekantskapskretsar men jag hade aldrig hört talas om det!
  • didis

Okej. För alla ömma tår formulerar jag om mitt svar.

På trådskaparens fråga "är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?" blir mitt svar:

Ja det tycker jag absolut blir för mycket och risken är att flera av era inbjudna också tycker det men av artighet inget säger.

En lämplig summa för kuvertavgift tycker jag är 0 kr.

• didis

Vill nu skrev 2008-08-10 21:52:54 följande:

*suck*
    Vitsen med att ställa frågor utgår jag från är att få input från olika håll, inte bara få medhåll.

Jag hade dock inte uppfattat att det var en så otroligt laddad fråga.
  • didis
    Önskebrunnen skrev 2008-09-06 13:26:45 följande:
    Om man inte har råd får man väl stanna hemma....

Kostnad för present ska ju motsvara vad maten kostar,minst.
    Tråkig attityd tycker jag, jag vill ha med så många vänner o släktingar som möjligt, inte bara de som har god ekonomi.

Många här på BT verkra tycka att det egna bröllopet är livets höjdpunkt - och dessutom att det borde vara det även för ens kusiner. Så är nu sällan fallet (och även om bröllop är trevliga hoppas jag ni får många fler höjdpunkter i livet!).

Inte heller resonemanget om att resenten skall motsvara matkostnaden köper jag. Går bröllopsfester således med vinst? Jag har varit på påkostade födelsedagsfester där presenterna genomgående ändå var i 200-kronorsklassen. Stackars födelsedagsbarnet som gick med förlust!

Varför inte se bröllop som ett utmärkt tillfälle att samla vänner och släktingar runt omkring sig.

Innan jag får skäll av moderator - detta är inget inlägg om huruvida man skall ha kuvertavgift eller inte, bara en kommentar till Önskebrunnens inlägg.
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?