• tolonta

Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?

300 kr tycker inte jag är någon hysteriskt hög summa, så den är ok (även om jag är en av dem som inte tycker det är något problem alls att ordna present och mycket hellre gör det än ger kuvertavgift).

Men jag tycker det är väldigt märkligt att ni inte ska ha kuvertavgift för alla??? Då kommer ju de närmaste ge present istället, och det kan kännas väldigt konstigt för de gäster som betalat kuvertavgift och alltså inte har present.

Är det så att ni har många långväga gäster som kommer behöva betala en hel del för övernattning och resa bör ni nog sänka beloppet med någon hundralapp.

• tolonta
    Winkeli skrev 2008-08-13 09:57:17 följande:
    Förstår inte skillnaden att önska sig dessa pengar, som att önska sig speciella saker efter en sorts önskelista som jag förstår många har ??? (vilket jag tycker är jättesmart, men förstår inte skillnaden och det "hemska" bara) *suck*//Winkeli
    Skillnaden är att man med kuvertavgift som gäst är "tvingad" att ge en viss summa i present, eller låta bli att komma. På ett bröllop utan kuvertavgift, kan man ge valfri summa om man vill ge pengar, elelr handla en present för valfritt belopp. Och en önskelista är bara en hjälp för gästerna, man kan ju ge vad man vill ändå (det är ju faktiskt en önskelista och inte en kravlista...) Vi hade en önskelista, men fick mycket som inte var från den listan. En present handlar lika mycket om att ge som att få, tycker jag. Kuvertavgift är väl inget roligt annat än för den som får den, möjligtvis...
  • tolonta

Men nu ska vi inte fastna i någon diskussion om kuvertavgiftens vara elelrinte vara (ledsen att jag inte kunde avhålla mig från den förra kommentaren...). Trådstartaren har valt att ha kuvertavgift på sitt bröllop, och det kommer säkert bli jättebra. De känner sina gäster bäst, och vet om det funkar med kuvertavgift eller inte.

• tolonta

Hur ska man som gäst kunna ge en present som motsvarar kostnaden för maten?

När jag har varit på bröllop har jag inte haft någon aning om vad maten kostat, jag har inte vetat om det är buffé eller lyxig trerättersmiddag jag kommer bjudas på innan jag kommer dit.

Det absolut bästa är ju om man kan ge det man har råd med. Men 300 kr är inte en summa som jag tror ruinerar någon, om man vet det ett tag i förväg.

Men, jag tror jag nämnt det förut, VARFÖR I HELA FRIDENS NAMN FUNDERAR NI PÅ ATT LÅTA EN DEL GÄSTER (NÄRMASTE FAMILJEN) SLIPPA KUVERTAVGIFTEN? Jag skulle tycka att det var otroligt märkligt, oavsett om jag fått betala kuvertavgift eller inte, att veta att inte alla fått betala avgift. Det gör ju att du har "de viktiga gästerna som slipper avgiften och de oviktiga gästerna som får betala för att komma". Varje gång jag läser det tänker jag "bjud inte de som ni känner är avlägsna", det är ju den enklaste lösningen...

Hoppas att jag inte är alltför OT nu, jag kommenterar i alla fall trådstartens inlägg även om jag kanske inte enbart svarar på frågan i rubriken.

• tolonta

Vill nu skrev 2008-09-07 09:24:37 följande:

Jag tycker det skulle kännas otroligt konstigt att ta betalt av min egen mamma t ex, eftersom hon redan kommer att lägga ner pengar på bröllopet på annat sätt! I en sån situation tycker jag att det känns lite sniket faktiskt att ta kuvertavgift. Har heller aldrig hört någon som haft kuvertavgift, och låtit närmaste familjen betala... Men det kasnke är olika det också...
    Ja, fast om det är istället för present???

Tycker det är väldigt märkligt att ha "A-gäster" och "B-gäster". Visst, om din mamma lägger pengar på annat sätt. Men hela närmaste släkten gör väl inte det?
  • tolonta
    Casall skrev 2008-09-09 12:48:15 följande:
    Det låter som om du har en VÄLDIGT stor "närmaste släkt". Annars skulle du ha förstått resonemanget bättre.
    Kanske är så, vår "närmaste släkt" - föräldrar, syskon med respektive, syskonbarn samt mor- och farföräldrar är 19 personer, av dessa var två inte med på bröllopet av hälsoskäl.

Men oavsett vilket tycker jag att har man kuvertavgift ska det gälla alla, annars ger det litet "ni är så viktiga att ni inte behöver betala men alla andra är inte så viktiga så vill de vara med så får de pröjsa"-känsla...
Svar på tråden Är 300 kr för saftigt i kuvertavgift?